Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Niektoré krajiny to s podporou elektromobility myslia vážne, iné ju úplne ignorujú. To sa však čoskoro pravdepodobne zmení, keďže množstvo pravidiel bude daných na celoeurópskej úrovni informuje Tesla magazín.

Veľké dotácie na ich nákup pre podnikateľov chystá napríklad susedná Česká republika, no a Nórsko, to je kapitolou samou o sebe. Predaje klasických spaľovákov tam padajú k nule, pretože sa miestnym skrátka neoplatia. Naopak, zvýhodnený je už nákup áut na batériu, keďže Nórsko v tomto prípade dokonca odpúšťa 25 % daň z pridanej hodnoty. Elbil.no dokonca uvádza príklad, kedy je vďaka takejto podpore elektrický Volkswagen e-Golf lacnejší než ten na benzín či naftu.

A to ešte nehovoríme o polovičných poplatkoch za parkovanie a mýto, alebo možnosť využívať BUS pruhy. Naopak, Slovensko zatiaľ nič z toho nechystá a zdá sa, že vláda má v úmysle dotovať skôr vodík, ktorý však, aspoň v osobnej preprave, zatiaľ nevyzerá, že by mal nejaké šance.

ZAUJÍMAVÉ:
Unikol Sulíkov „sci-fi“ plán pre vodíkové Slovensko za 1 miliardu. Za obsah by sa nehanbili najväčší futurológovia

Priprav sa na európske pravidlá… a výhody

Hlavným motorom (podľa niektorých prirýchlo vynúteného) prechodu na bezemisné vozidlá je Európska únia, ktorá sa takto snaží dosiahnuť prísne klimatické ciele.

Európsky parlament teraz podľa Tesla magazínu schválil reformu spoplatnenia cestnej dopravy, ktorá štáty donúti pre nízkoemisné a bezemisné vozidlá, teda v preklade hybridy a elektromobily, stanoviť nižšie poplatky za mýto či diaľničné nálepky. Tieto zmeny by mali štáty EÚ, teda aj Slovensko, implementovať do roku 2026.

NDS

Prídu aj ďalšie zmeny

Hoci to je nateraz k podrobnostiam o podpore elektromobility všetko, návrh prijatý na poslednej plenárnej schôdzi Europarlamentu tu nekončí.

EÚ si predstavuje, že štáty postupne prejdú od diaľničných nálepiek platných napr. celý rok na systém výberu mýtom, teda podľa skutočne prejdených kilometrov, tak ako to dnes na Slovensku platí pre nákladné vozidlá. Takýto systém totiž má byť „férovejší“ z ekologického hľadiska aj z pohľadu zaplatenej sumy, hoci ak si niekedy platil mýto za diaľnice napr. vo Francúzsku alebo Taliansku, pri pohľade na výslednú cenu asi súhlasiť nebudeš.

Táto zmena sa však bude týkať skôr spomínaných nákladiakov a tranzitných ciest, osobné autá na iných komunikáciách naďalej budú môcť platiť aj diaľničnými nálepkami – EÚ dokonca nariadi, aby mali férové cenové limity a platili aj 1 deň, 1 týždeň alebo 10 dní, aby napr. turisti, ktorí cez krajinu len prechádzajú, neplatili príliš veľa za ročnú známku.

„Eliminovanie známok pre ťažké vozidlá štandardizuje systém, ktorý je teraz veľmi roztrieštený. Podporíme svet dopravy k používaniu ekologickejších vozidiel. Som rád, že sme zabezpečili zavedenie jednodňových nálepiek pre všetky vozidlá v obehu, čo dovolí cestovateľom platiť férové ceny za ich cesty – to je tiež pozitívne pre turizmus, keďže cestujúci nebudú penalizovaní,“ povedal Giuseppe Ferrandino, taliansky Europoslanec, ktorý je spravodajcom zákona.

FonTech

Iné poplatky za používanie ciest tiež budú stanovené pre autobusy a kamióny – v tomto prípade na základe tabuľkových emisií CO2 alebo pre dodávky a minibusy – tu podľa ich „environmentálneho výkonu“, hoci zatiaľ nie je jasné, čo to znamená v praxi.

Štáty budú musieť tri roky po zavedení pravidiel zverejňovať, ako príjmy z mýta a nálepiek používajú. EÚ ich bude tlačiť k tomu, aby to bolo na udržateľnú mobilitu alebo výstavbu infraštruktúry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú