Pre motoristov so spaľovákmi trpká smola, elektromobilisti jasajú. Výrazne ušetria na diaľničných známkach
Niektoré krajiny to s podporou elektromobility myslia vážne, iné ju úplne ignorujú. To sa však čoskoro pravdepodobne zmení, keďže množstvo pravidiel bude daných na celoeurópskej úrovni informuje Tesla magazín.
Veľké dotácie na ich nákup pre podnikateľov chystá napríklad susedná Česká republika, no a Nórsko, to je kapitolou samou o sebe. Predaje klasických spaľovákov tam padajú k nule, pretože sa miestnym skrátka neoplatia. Naopak, zvýhodnený je už nákup áut na batériu, keďže Nórsko v tomto prípade dokonca odpúšťa 25 % daň z pridanej hodnoty. Elbil.no dokonca uvádza príklad, kedy je vďaka takejto podpore elektrický Volkswagen e-Golf lacnejší než ten na benzín či naftu.
A to ešte nehovoríme o polovičných poplatkoch za parkovanie a mýto, alebo možnosť využívať BUS pruhy. Naopak, Slovensko zatiaľ nič z toho nechystá a zdá sa, že vláda má v úmysle dotovať skôr vodík, ktorý však, aspoň v osobnej preprave, zatiaľ nevyzerá, že by mal nejaké šance.
Priprav sa na európske pravidlá… a výhody
Hlavným motorom (podľa niektorých prirýchlo vynúteného) prechodu na bezemisné vozidlá je Európska únia, ktorá sa takto snaží dosiahnuť prísne klimatické ciele.
Európsky parlament teraz podľa Tesla magazínu schválil reformu spoplatnenia cestnej dopravy, ktorá štáty donúti pre nízkoemisné a bezemisné vozidlá, teda v preklade hybridy a elektromobily, stanoviť nižšie poplatky za mýto či diaľničné nálepky. Tieto zmeny by mali štáty EÚ, teda aj Slovensko, implementovať do roku 2026.
Prídu aj ďalšie zmeny
Hoci to je nateraz k podrobnostiam o podpore elektromobility všetko, návrh prijatý na poslednej plenárnej schôdzi Europarlamentu tu nekončí.
EÚ si predstavuje, že štáty postupne prejdú od diaľničných nálepiek platných napr. celý rok na systém výberu mýtom, teda podľa skutočne prejdených kilometrov, tak ako to dnes na Slovensku platí pre nákladné vozidlá. Takýto systém totiž má byť „férovejší“ z ekologického hľadiska aj z pohľadu zaplatenej sumy, hoci ak si niekedy platil mýto za diaľnice napr. vo Francúzsku alebo Taliansku, pri pohľade na výslednú cenu asi súhlasiť nebudeš.
Táto zmena sa však bude týkať skôr spomínaných nákladiakov a tranzitných ciest, osobné autá na iných komunikáciách naďalej budú môcť platiť aj diaľničnými nálepkami – EÚ dokonca nariadi, aby mali férové cenové limity a platili aj 1 deň, 1 týždeň alebo 10 dní, aby napr. turisti, ktorí cez krajinu len prechádzajú, neplatili príliš veľa za ročnú známku.
„Eliminovanie známok pre ťažké vozidlá štandardizuje systém, ktorý je teraz veľmi roztrieštený. Podporíme svet dopravy k používaniu ekologickejších vozidiel. Som rád, že sme zabezpečili zavedenie jednodňových nálepiek pre všetky vozidlá v obehu, čo dovolí cestovateľom platiť férové ceny za ich cesty – to je tiež pozitívne pre turizmus, keďže cestujúci nebudú penalizovaní,“ povedal Giuseppe Ferrandino, taliansky Europoslanec, ktorý je spravodajcom zákona.
Iné poplatky za používanie ciest tiež budú stanovené pre autobusy a kamióny – v tomto prípade na základe tabuľkových emisií CO2 alebo pre dodávky a minibusy – tu podľa ich „environmentálneho výkonu“, hoci zatiaľ nie je jasné, čo to znamená v praxi.
Štáty budú musieť tri roky po zavedení pravidiel zverejňovať, ako príjmy z mýta a nálepiek používajú. EÚ ich bude tlačiť k tomu, aby to bolo na udržateľnú mobilitu alebo výstavbu infraštruktúry.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP