Teraz čítate
V továrni Tesly sú neľudské pracovné podmienky. Niektorí zamestnanci opísali problémy, ktoré treba okamžite riešiť

Je mladá, inovatívna a pod vedením vizionára Elona Muska dosahuje nevídané úspechy. Reč je, samozrejme, o spoločnosti Tesla. Od svojich počiatkov si spoločnosť prešla mnohými úspechmi, ale aj neúspechmi. V poslednom čase čelí kritike zo strany zamestnancov, ktorým sa už nezdá takou ideálnou ako v prvý deň nástupu do práce.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Za vybudovaním stojí mnoho úsilia nielen samotného Muska, ale aj obyčajných pracovníkov. Práve vďaka ním sa mohla Tesla dostať na pozíciu celosvetovo známej a uznávanej automobilky. Mnohí ju vnímajú ako súčasť a začiatok novej budúcnosti, no nie všetko je tak ako to na prvý pohľad vyzerá.

Klamlivý prvý pohľad

Začiatky Tesly sa datujú do roku 2003 a po niekoľkých rokoch jej pôsobenia ju do rúk zobral práve Elon Musk. Ten má naozaj veľké plány a niektoré z nich sa mu už aj podarilo naplniť. Jeho víziou je priniesť svetu lepší a ekologickejší spôsob dopravy, ktorého súčasťou sú aj elektromobily.

zdroj fotografie: Tesla

Na cestách už stretávame hneď niekoľko modelov americkej spoločnosti, ktorá svoje portfólio neustále rozširuje. V budúcnosti tak môžeme očakávať ďalšie fantastické a inovatívne elektromobily, ktorými Tesla mení svet. Je však pravdou, že produkcia nedosahuje príliš vysoké čísla. Len pred dvomi rokmi sa Tesle podarilo za 12 mesiacov vytlačiť z výrobnej linky iba 83 922 elektrických áut. Toto číslo pričom tvorí iba 1 % z celkovej produkcie automobilky General Motors. Samotný Musk uznal, že trhová hodnota Tesly je omnoho vyššia ako by si spoločnosť zaslúžila.

Nenechaj si ujsť
Tesle sa práve podarilo zdvojnásobiť životnosť svojich batérií! Niekoľko rokov predtým, ako plánovali

Aby sa Tesla ďalej vyvíjala, potrebuje zamestnávať množstvo pracovníkov, využívať pri výrobe moderné technológie a zvýšiť produkciu. Na túto tému sa vyjadril aj Musk, ktorý prezradil odvážny cieľ vyprodukovať v roku 2020 až 500 000 kusov nových elektromobilov. V porovnaní s rokom 2016 tak pôjde až o 495 % nárast, čo sa môže zdať ako nereálna úloha. Podobný pohľad na celú situáciu majú aj samotní pracovníci v továrňach, ktorí sa sťažujú na vyčerpávajúce pracovné podmienky a vysoký tlak zo strany nadriadených. Okrem toho má podľa zamestnancov pri práci často dochádzať aj k bolestivým zraneniam s trvalými následkami.

Teslazdroj fotografie: Los Angeles Times/Pinterest

Tieto správy sa začali objavovať už v roku 2014, kedy muselo vyhľadať ošetrenie u lekára viac ako 100 pracovníkov. Tí mali počas pracovnej zmeny závrate, záchvaty, bolesti v hrudníku a iné zdravotné problémy.

Situácia je pomerne vážna

O situácii v továrni Tesly sa rozhodlo prehovoriť hneď niekoľko z nich a všetky problémy otvorene prezradili v rozhovore pre britské noviny The Guardian. Jonathan Galescu pracuje ako výrobný technik a počas práce videl niekoľko svojich spolupracovníkov trpieť v dôsledku ťažkých pracovných podmienok.

Od únavy a vyčerpania zamestnanci často odpadávali, pričom si pri páde zranili hlavu. Mnoho z nich skončilo v nemocnici. Zarážajúci je však postoj nadriadených v takýchto situáciách. Ostatných pracovníkov nútili ďalej vykonávať svojú prácu, aj keď na podlahe ležal človek. Jeden zo zamestnancov si dokonca založil vlastný blog, kde opisoval celú situáciu v Tesle a ako ich nadriadení nútia robiť nadčasy. Na oplátku sa im však nedostalo žiadnej odmeny, ba práve naopak, mesačné mzdy ešte viac klesli. Ďalším smutným dôkazom zlej situácie je aj Michael Sanchez.

Teslazdroj fotografie: Screenshot/Tesla/YouTube

V živote mal iba dva sny, a to stať sa umelcom alebo technikom v autoservise. Keď ho prijali do Tesly, jeho pocity boli neskutočné a domnieval sa, že začal pracovať pre futuristickú spoločnosť. Prvotné nadšenie ale časom rýchlo opadlo. Michael si pri montáži na pracovnej linke značne poškodil chrbticu a teraz odchádza do invalidného dôchodku.

Zranenia nie sú výnimka

Jeho prácu v Tesle mu bude toto zranenie pripomínať do konca života. Ďalší zamestnanci zasa popisovali psychické vypätie a stresové poranenia, ktoré mali vznikať z 12-hodinových pracovných zmien 6 dní v týždni. Spoločnosť vraj nebrala ohľad na spôsobené množstvo zranení a manažéri celú situáciu mali zľahčovať.

Tesla-racovnícizdroj fotografie: Screenshot/Wochit Tech/YouTube

Nadriadení nútili pracovníkov na výrobných linkách, aby pracovali aj napriek bolestivým zraneniam. Dá sa tak povedať, že hlavní manažéri dali prednosť vysokým produkčným číslam pred bezpečnosťou a dobrom zamestnancov. Veľkú časť práce vykonávajú roboty, no tie musí niekto obsluhovať. Pri neočakávanej situácii manažéri na svojich podriadených kričali a vytýkali im zdržanie, ktoré bude firmu stáť desaťtisíce dolárov. Pokiaľ dôjde k zraneniu pri ľahšom type práce, tak pracovník je preradený na nižšiu pozíciu, kde však dostane aj nižší plat. Tesla ich ale odškodní a dá im rôzne doplnkové výhody, ktoré je podľa kalifornského zákona povinná pri zranení zamestnanca udeliť.

elon muskzdroj fotografie: Experis Singapore twitter

Nenechaj si ujsť
Podľa Elona Muska je Tesla stále len na začiatku svojej cesty, no už má na konte tento skvelý skalp automobilového giganta

Celá situácia sa už má zlepšovať, čomu naznačujú aj tohtoročné údaje. Podľa nich sa nehodovosť na pracovisku v prvých mesiacoch tohto roka výrazne znížila. Na celý problém reagoval aj samotný Musk: „Je veľmi bolestivé, keď niekto tvrdí, že sa o situáciu v spoločnosti nezaujímam. Viem, že ľudia majú ťažkú prácu, pracujú naozaj dlho a v ťažkých podmienkach.

Čo bude v budúcnosti?

Robíme to však preto, lebo veríme v udržateľnú energetickú budúcnosť. Snažíme vybudovať ekologický spôsob dopravy a výroby energie, no pritom nemyslíme na to ako zbohatnúť.“ Podľa hovorcu spoločnosti pracuje v továrni viac ako 10 000 zamestnancov, a preto sa zraneniam na pracovisku niekedy naozaj nedá vyhnúť.

tesla model szdroj fotografie: Tesla

Aj keď sa situácia v Tesle pomaly zlepšuje, mnoho pracovníkov sa na vedenie hnevá kvôli vysokým cieľom. Tesla chce každoročne zvyšovať produkciu elektromobilov a za prvé tri mesiace tohto roka sa jej podarilo vyrobiť 25 000 nových áut. Ak však chce splniť cieľ v roku 2018, bude musieť 5-násobne zvýšiť tempo. Je teda len na vedení, ako sa k problému vo svojej továrni postaví, no veríme, že už čoskoro sa všetko na dobré obráti.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
12%
Páči sa mi to
4%
Chcem to
0%
Mám to
4%
Nepáči sa mi to
52%
Neznášam to
28%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: matus@fontech.sk
  • Mirek A Hotovo

    1%-ná nehodovosť je ešte stále výborné číslo, hlavne na tak mladú spoločnosť.

    • lukino86

      zle si to pochopil 1% podiel aut nie nehodovost, cely musk ma len teóriu ako zbohatnúť nie ako pomôcť svetu… môže sa na tento svet tak vysrat ako aj všetci ostatny miliardari

      • Iggi Kali

        on si to asi vypočítal, z 10 000ľudí sa 100 zranilo

  • Mario Kovačič

    No neviem ale nemyslim si ze to bude az take vazne. V prvom rade by nemal byt problem v USA zohnat slusnu pracu takze neviem preco by tam ludia zostavaly pracovat. Ale hlavne v USA maju urcite ine pracovne tempo ktore sa zo slovenskom neda ani porovnat. Pezot je ukazka ako sa ludia deru. Uz ani rumuni tam nechcu makat a to je uz co povedat. Kludne by mohol celu tovaren prestahovat do ciny alebo indie a tam by pracovne podmienky nikto neriesil a este by aj usetril.