Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Azda najznámejšie špionážne lietadlo sa po niekoľkých rokoch opäť dostalo do vzduchu, upozorňuje portál Interesting Engineering. Stroj U-2, známy aj pod prezývkou Dragon Lady, je v prevádzke už takmer 70 rokov a aj naďalej funguje ako nesmierne dôležitý kus leteckej infraštruktúry, ktorý je zároveň pomerne vzácny – ide totiž o verziu TU-2S, ktorých bolo vyrobených len 5 kusov.

Má za sebou vážne opravy

Naspäť do prevádzky sa dostáva TU-2S s označením 1078, ktoré bolo vážne poškodené v roku 2021. Kvôli zničenému krídlu sa lietadlo nedokázalo presunúť na základňu, kde ich zvyčajne spoločnosť Lockheed Martin opravuje a miesto toho sa rozhodlo, že bude opravené priamo na mieste. To sa nakoniec podarilo a 1078 prešlo celým procesom s jedinou výnimkou – nedostalo ikonický čierny náter.

Po vykonaní potrebných testov dostalo lietadlo povolenie letieť do Palmdale v Kalifornii, kde dostalo aj spomínaný náter. U-2 v tejto verzii bolo pôvodne vyrobených len 5, pričom išlo o trénovacie stroje s dvomi sedadlami. V roku 2023 bolo zo služby stiahnuté TU-2S s označením 1065 a v roku 2016 bolo tragicky stratené lietadlo s označením 1068.

Department of Defense/TASR/AP

V službe preto ostávajú už len tri špionážne lietadlá TU-2S, ktoré prechádzajú každých 7 rokov generálnymi opravami, pri ktorých sú takmer kompletne rozobraté, opravené, opätovne zložené a následne ich čakajú testy, za ktoré zodpovedajú testovací piloti. Až potom sa môže stroj vrátiť naspäť do ostrej služby.

Motory sú dobre známe

Lietadlá U-2 používajú motory General Electric F118, vďaka ktorým zvládajú dosahovať rýchlosť do približne 760 km/h. Tieto motory sú známe aj vďaka neviditeľným bombardérom B-2, ktoré ich takisto používajú dodnes. Spojené štáty však už pracujú na náhrade týchto bombardérov, ktoré sú jediné vo svojej kategórii na celom svete.

Dôležitý stroj zostrelený Sovietmi

Azda najznámejší incident lietadiel U-2 sa datuje do roku 1960, kedy sa Sovietskemu zväzu podarilo jeden z týchto strojov zostreliť napriek tomu, že ich USA považovali za „neviditeľné“. Aj po takmer 70 rokoch je ale tento stroj pre USA nesmierne dôležitý a zohral dokonca úlohu aj pri pozorovaní čínskych balónov nad územím USA.

Meno U-2 nesie podobnú hodnotu, ako špionážne lietadlo SR-71, ktoré prišlo o niečo neskôr. Na jeho vývoji pracovala inžinierska skupina Skunk Works, špecializovaná divízia spoločnosti Lockheed. Tento stroj dodnes drží výškový rekord udržateľného letu pre lietadlo, ktoré potrebuje pre svoju funkciu vzduch – až 25 km. SR-71 dosahoval dĺžku 32,74 m, rozpätie krídel 16,94 m a jeho hmotnosť bez paliva bola takmer 31 ton.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú