Posledné svetlé obdobie vo využívaní digitálnych technológií v oblasti verejných služieb zaznamenalo Slovensku ešte v roku 2010. Organizácia spojených národov (OSN) hodnotila vyspelosť krajín pri využívaní e-governmentu  naposledy v roku 2016 a výsledky mnohých nepotešia. Spomedzi 193 hodnotených krajín sa v rebríčku OSN Slovensko nachádza až na 67. mieste, pričom nás predbehol Azerbajdžan, ale aj Moldavsko. Informácie priniesol portál eTrend.sk.

Poskytovanie verejných služieb s využitím digitálnych technológií nie je rozvinuté tak, ako by si mnohí želali. Podnikateľská asociácia Slovenska zhodnotila dobrý stav „Centrálneho registra zmlúv“ či „Obchodného registra“ v elektronickej forme. To však Slovensku rozhodne nestačí, teda pokiaľ sa chce v rebríčku hodnotenia OSN vyšplhať na svoje niekdajšie miesto.

Chabý e-government Slovenska

Využívanie digitálnych technológií vo verejných službách za posledné roky výrazne stagnovalo. Aj to je dôvodom, prečo sa naša krajina prepadla v pôvodnom hodnotení z 38. miesta na 67. miesto.

„V rebríčku Organizácie spojených národov E-Government Development Index, ktorým OSN hodnotí vyspelosť digitálnej otvorenosti krajín, a teda najmä ich schopnosť poskytovať verejné služby pomocou informačno-komunikačných technológií, bolo Slovensko ešte v roku 2008 na 38. mieste sveta. Odvtedy sa prepadlo na 67. miesto zo 193 hodnotených.“ – Peter Kremský, výkonný riaditeľ PAS (Podnikateľská asociácia Slovenska) pre eTrend.sk

Predbehli nás nielen susedia

Lepšie miesto nad Slovenskom si dokázali získať Česi, ktorí sa umiestnili na 50. pozícii, Maďarsko zasa obsadilo 46. miesto a Poľsko je v poradí na 38. mieste. Vidíme tak, že okolité krajiny vedú budovanie e-governmentu vcelku dobrým smerom. OSN videla zlepšenia aj v Moldavsku či Azerbajdžáne, ktoré nás v rebríčku výrazne predbehli.

Nenechaj si ujsť
Slovensko chce zdaniť Facebook a Google. Pripravujú nás o miliardy eur

Slovenskí podnikatelia by však podľa prieskumu PAS a inštitútu INEKO chceli od štátu automatické zverejňovanie potrebných informácií na internete a lepšiu komunikáciu. Všetky potrebné informácie by tak mali podľa nich byť zahrnuté v jednom, no prehľadom portáli, ktorý by zároveň obsahoval tiež zákony pre podnikateľov v elektronickej forme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú