Elektromobil rozhodne nie je iba o veľkej batérii a masívnom dojazde na jedno nabitie. Dôležitým faktorom je aj samotné nabíjanie, no ani tu sa nemôžeme slepo pozerať iba na maximálny nabíjací výkon. Smerodajným údajom pri nabíjaní môže byť počet kilometrov dojazdu za minútu nabíjania a v tomto smere má byť novým kráľom Hyundai Ioniq 5, informuje portál Electrek.
Ioniq 5, respektíve jeho 800 V platforma E-GMP, poskytuje naozaj pozoruhodné možnosti nabíjania. Už pri prvých testoch sa ukázalo, že nový kórejský elektromobil sadokáže nabíjať maximálnym výkonom až 240 kW.
NEPREHLIADNI
Ukážkový elektromobil. Hyundai Ioniq 5 vyrovnal papiérový dojazd s reálnym, dosiahol famózne výsledky
Pri elektromobiloch je však dobre známe, že nabíjací výkon nie je stabilný počas celej doby nabíjania a s vyšším stavom nabitia samotný výkon klesá. Elektromobil tak môže mať pokojne aj 350 kW nabíjanie, no ak si túto hodnotu udrží povedzme iba do 40 % kapacity a následne začne rapídne klesať, aj elektromobil s 200 kW nabíjaním, ktoré sa však dokáže držať napríklad do 70 % kapacity batérie, sa môže vo finále nabiť rýchlejšie.
Ioniq 5 novým kráľom nabíjania
Smerodajným údajom v tomto je hodnota dodaných kilometrov dojazdu za jednu minútu nabíjania. Až doposiaľ tu dominovala Tesla, ktorá sa dokáže nabíjať výkonom 250 kW, no tiež si drží pomerne stabilnú nabíjaciu krivku. Tesly sú však postavené na 400 V architektúre a práve tu má Hyundai voči konkurencii výrazne navrch.
Ako môžeš vidieť vo videu vyššie, Ioniq 5 sa dokáže nabiť z 10na 80 % už za 18 minút. Všimni si však jednu podstatnú vec – nabíjací výkon. Takmer počas celej doby nabíjania tento výkon neklesol pod 150 kW.
Len pre porovnanie, architektúra MEB koncernu Volkswagen aktuálne ponúka 150 kW nabíjanie ako maximum. Ioniq 5 sa aj po dosiahnutí 80 % kapacity batérie stále nabíja výkonom nad 100 kW, čo je naozaj pozoruhodné. Podľa automobilky si vozidlo tento výkon dokáže udržať až do konca.
Za výkonným a stabilným nabíjaním stojí revolučný systém chladenia batérie. Ryan Miller, manažér vývoja elektrifikovaného pohonu Hyundai v rozhovore pre Automotive News povedal, že kórejská automobilka musela prísť s niečím novým a revolučným, aby mohla konkurovať Tesle.
Tým „novým“ myslel práve 800 V elektrickú sústavu, respektíve systém chladenia batérií. Chladiaca doska je vo fyzickom kontakte s článkami batérie, čo umožňuje naozaj rýchle nabíjanie bez toho, aby sa batéria prehriala.
Vzorný aj po stránke dojazdu
Bjørnove testy elektromobilov nám ukazujú ich skutočnú tvár. Žiadne skreslené údaje dojazdu, ani optimistické čísla výrobcov. Nórsky youtuber testuje elektromobily pri reálnych podmienkach a taktiež sa snaží každému autu vytvoriť čo najpodobnejšie podmienky, aby ich mohol vzájomne porovnávať.
V poslednom videu sa pozrel na dojazd elektrickej novinky Hyundai Ioniq 5 s pohonom všetkých štyroch kolies a s najväčšou, 72,6 kWh batériou. Verzia so 77,4 kWh batériou bude dostupná iba na americkom trhu a pravdepodobne ponúkne o niečo vyšší dojazd.
Automobilka uvádza, že testovaná verzia Ioniq 5 obutá na 19″ kolesách zvládne prejsť na jedno nabitie 462 km. Pri rýchlosti 90 km/h sa Bjørnovi k tejto hodnote podarilo priblížiť, prešiel 461 km so spotrebou 15,3 kWh/100 km. Ako vo videu uviedol, táto spotreba je porovnateľná s konkurenčnými nemeckými elektromobilmi Audi Q4 e-tron 40 a VW ID.4 GTX, ktoré stoja na platforme MEB.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP