Elektromobil rozhodne nie je iba o veľkej batérii a masívnom dojazde na jedno nabitie. Dôležitým faktorom je aj samotné nabíjanie, no ani tu sa nemôžeme slepo pozerať iba na maximálny nabíjací výkon. Smerodajným údajom pri nabíjaní môže byť počet kilometrov dojazdu za minútu nabíjania a v tomto smere má byť novým kráľom Hyundai Ioniq 5, informuje portál Electrek.
Ioniq 5, respektíve jeho 800 V platforma E-GMP, poskytuje naozaj pozoruhodné možnosti nabíjania. Už pri prvých testoch sa ukázalo, že nový kórejský elektromobil sadokáže nabíjať maximálnym výkonom až 240 kW.
NEPREHLIADNI
Ukážkový elektromobil. Hyundai Ioniq 5 vyrovnal papiérový dojazd s reálnym, dosiahol famózne výsledky
Pri elektromobiloch je však dobre známe, že nabíjací výkon nie je stabilný počas celej doby nabíjania a s vyšším stavom nabitia samotný výkon klesá. Elektromobil tak môže mať pokojne aj 350 kW nabíjanie, no ak si túto hodnotu udrží povedzme iba do 40 % kapacity a následne začne rapídne klesať, aj elektromobil s 200 kW nabíjaním, ktoré sa však dokáže držať napríklad do 70 % kapacity batérie, sa môže vo finále nabiť rýchlejšie.
Ioniq 5 novým kráľom nabíjania
Smerodajným údajom v tomto je hodnota dodaných kilometrov dojazdu za jednu minútu nabíjania. Až doposiaľ tu dominovala Tesla, ktorá sa dokáže nabíjať výkonom 250 kW, no tiež si drží pomerne stabilnú nabíjaciu krivku. Tesly sú však postavené na 400 V architektúre a práve tu má Hyundai voči konkurencii výrazne navrch.
Ako môžeš vidieť vo videu vyššie, Ioniq 5 sa dokáže nabiť z 10na 80 % už za 18 minút. Všimni si však jednu podstatnú vec – nabíjací výkon. Takmer počas celej doby nabíjania tento výkon neklesol pod 150 kW.
Len pre porovnanie, architektúra MEB koncernu Volkswagen aktuálne ponúka 150 kW nabíjanie ako maximum. Ioniq 5 sa aj po dosiahnutí 80 % kapacity batérie stále nabíja výkonom nad 100 kW, čo je naozaj pozoruhodné. Podľa automobilky si vozidlo tento výkon dokáže udržať až do konca.
Za výkonným a stabilným nabíjaním stojí revolučný systém chladenia batérie. Ryan Miller, manažér vývoja elektrifikovaného pohonu Hyundai v rozhovore pre Automotive News povedal, že kórejská automobilka musela prísť s niečím novým a revolučným, aby mohla konkurovať Tesle.
Tým „novým“ myslel práve 800 V elektrickú sústavu, respektíve systém chladenia batérií. Chladiaca doska je vo fyzickom kontakte s článkami batérie, čo umožňuje naozaj rýchle nabíjanie bez toho, aby sa batéria prehriala.
Vzorný aj po stránke dojazdu
Bjørnove testy elektromobilov nám ukazujú ich skutočnú tvár. Žiadne skreslené údaje dojazdu, ani optimistické čísla výrobcov. Nórsky youtuber testuje elektromobily pri reálnych podmienkach a taktiež sa snaží každému autu vytvoriť čo najpodobnejšie podmienky, aby ich mohol vzájomne porovnávať.
V poslednom videu sa pozrel na dojazd elektrickej novinky Hyundai Ioniq 5 s pohonom všetkých štyroch kolies a s najväčšou, 72,6 kWh batériou. Verzia so 77,4 kWh batériou bude dostupná iba na americkom trhu a pravdepodobne ponúkne o niečo vyšší dojazd.
Automobilka uvádza, že testovaná verzia Ioniq 5 obutá na 19″ kolesách zvládne prejsť na jedno nabitie 462 km. Pri rýchlosti 90 km/h sa Bjørnovi k tejto hodnote podarilo priblížiť, prešiel 461 km so spotrebou 15,3 kWh/100 km. Ako vo videu uviedol, táto spotreba je porovnateľná s konkurenčnými nemeckými elektromobilmi Audi Q4 e-tron 40 a VW ID.4 GTX, ktoré stoja na platforme MEB.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Slovensko totálne pohorelo. Prekvitá tu podvod s autami, ktorý nás pripravuje o desiatky miliónov ročne
- Európa má zásadný problém. Jej obrovský veterný park krachuje z bizarného dôvodu
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
-
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Slovensko totálne pohorelo. Prekvitá tu podvod s autami, ktorý nás pripravuje o desiatky miliónov ročne
- Európa má zásadný problém. Jej obrovský veterný park krachuje z bizarného dôvodu
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Najväčšia autopožičovňa na svete Hertz mení šéfa aj stratégiu, elektromobily už nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené