Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva veľmi krušné obdobie. Po zmietaní polovodičovou krízou prišli komplikácie spojené s vojnou na Ukrajine a riaditeľ automobilky Rivian teraz varuje pred ďalším, ešte väčším problémom. Automobilky by sa mali pripraviť na nedostatok batérií. Ako informuje Electrek, situácia bude mať ešte zásadnejší dopad na celý priemysel ako spomínaný nedostatok čipov.

Elektrické autá naberajú na popularite, čím sa logicky zvyšuje dopyt po nerastných surovinách potrebných na výrobu batérií. Niektoré automobilky už ale začínajú pociťovať, že ani v tomto smere to nebude všetko ružové a výrobné kapacity sa začínajú pomaly míňať.

Pekným príkladom je Elon Musk a jeho automobilka Tesla. Kalifornská spoločnosť totiž začala uvažovať, že sa pustí do ťažby lítia na „vlastnú päsť“, čím by si zabezpečila dostatok surovín na vlastnú výrobu batérií pre svoje modely.

Scaringe varuje, problémy ešte len prídu

Podľa RJ  Scaringa spôsobila celú polovodičovú krízu iba malá chvíľková nerovnováha v dodávateľskom reťazci. Odberatelia polovodičov ale spanikárili a začali sa vo veľkom zásobovať, čím samozrejme problém vyeskaloval do skutočných komplikácií, uviedol v rozhovore pre Wall Street Journal.

Niečo podobné, avšak ďaleko závažnejšie, sa podľa  Scaringa stane v nasledujúcich dvoch desaťročiach aj s batériami pre elektromobily. Dôvod je jednoduchý, záujem o elektromobily neustále rastie, automobilky teda budú musieť nakupovať viac batérií, prípadne si musia zabezpečiť vlastné kapacity.

Screenshot / Tesla

Na zabezpečenie vlastnej ťažby a výroby však mali myslieť podstatne skôr. Rivian žiaľ nemohol učiniť podobné rozhodnutia ako Tesla, ktorá už vyrába vlastné batériové články pre elektromobily. Automobilka RJ  Scaringa je totiž oproti Tesle veľmi mladá a na takéto zásadne rozhodnutia ešte nemala priestor.

Lítia je dostatok, stačí zvýšiť ťažbu

Problémom s nedostatkom batérií sa ale relatívne jednoducho vyhnúť. Ako sme informovali v článku, lítia je podľa Elona Muska na našej planéte dostatok, jednoducho stačí zvýšiť jeho ťažbu. Nad ťažbou dokonca uvažuje aj on sám.

Ceny totiž prekročili 78 000 dolárov za tonu a prognózy nenaznačujú klesajúci trend. Dôvodom pritom nie je len aktuálna ekonomická kríza, kvôli ktorej letia nahor ceny všetkých materiálov. Je to aj enormný dopyt, ktorý spôsobuje prechod celého automobilového priemyslu na výrobu elektromobilov.

Musk pritom podotýka, že lítia nie je na Zemi vôbec nedostatok a dá sa nájsť prakticky kdekoľvek. Problémom je len jeho pomalá ťažba a rafinácia, pričom je pre automobilku takmer neúnosné, aby za materiál platila 19-násobne viac, ako pred niekoľkými rokmi a výhodnejšou sa môže naozaj ukázať vlastná ťažba – i keď pôjde o extrémnu investíciu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú