Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Už si azda každý na Slovensku všimol, že policajný vozový park prešiel výraznou modernizáciou. Nejde však len o zmenu klasického zeleno-bieleho dizajnu, na aký sme boli roky zvyknutí. Vizuálne prepracovanie totiž sprevádzalo aj predstavanie najmodernejších vozidiel vybavených plug-in hybridnou technológiou, čo istým spôsobom bol krok do značnej miery ovplyvnený smernicami Európskej únie, ktoré podporujú ekologické dopravné riešenia.

Takto by sa hybridné vozidlá používať nemali

Podľa zistení portálu TVNoviny.sk však modernizácia vozového parku naráža na poriadnu kritiku a problémy. Hoci viac ako 600 plug-in hybridných vozidiel vo vozovom parku rezortu a polície sa môže pochváliť schopnosťou prevádzky na čisto elektrický pohon, čím sa výrazne znižujú náklady na palivo aj uhlíkové emisie, realita je úplne iná.

Ekologická stránka nových policajných áut bude záhuba

Práve plug-in hybridný pohon si od nás v redakcii v polovici minulého roka vyslúžil veľkú kritiku. Len ťažko sme si totiž vedeli predstaviť policajné auto na nabíjačke. Lepšou voľbou sa nám preto zdali klasické hybridy, ktoré sú ľahšie, lacnejšie a nabíjajú sa rekuperáciou pri brzdení aj samé. Ministerstvo vnútra však uviedlo, že už realizuje montáž nabíjacích staníc v rámci celého Slovenska. Ako čas ukázal, zrejme sme mali pravdu.

Značná časť z týchto vozidiel totiž jazdí s prázdnou batériou, čo znamená, že jazdia výhradne na spaľovací motor. Jednou z hlavných prekážok je pritom nedostatok primeranej nabíjacej infraštruktúry. S obmedzeným prístupom k nabíjacím staniciam mnohí policajti zistia, že nie sú schopní dobiť svoje vozidlá počas smeny, čo vedie k spoliehaniu sa na tradičné spaľovacie motory a neguje environmentálne výhody hybridov.

Facebook / Polícia SR

Hoci štát k týmto vozidlám obstaral aj nabíjacie stanice, tie sa inštalujú len postupne a podľa ministra vnútra dokonca niektoré oddelenie s hybridmi nabíjačky ani nedostanú. Navyše, ak aj policajti majú prístup k nabíjacej stanici, často vozidlá v práci jednoducho nestíhajú nabíjať.

Niet sa preto čomu čudovať, že minister vnútra SR Matúš Šutaj Eštok vyjadril obavy z procesu obstarávania, pričom ako dôvod uviedol problémy s vhodnosťou vozidiel a absenciou nabíjacích zariadení na policajných staniciach. Podľa Eštoka bol celý nákup zle pripravený a v hre je aj trestné oznámenie.

Podľa bývalého ministra vnútra Romana Mikulca nebola iná možnosť, než kúpiť autá s ekologickým pohonom, pretože takéto vozidlá vyžadovala Európska únia. Dodal, že ak by sme nesplnili tieto podmienky, nebolo by možné získať také množstvo vozidiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú