Poľský elektromobil sa stal realitou. Tamojšia automobilka Electromobility Poland, zameraná výlučne na elektromobily, predstavila prvé dva prototypy – jedno SUV a jeden hatchback pod značkou IZERA. Ambície novej značky sú preraziť aj mimo Poľska, informuje poľský Dziennik.

Bývalé komunistické automobilky FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) a FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych) už takmer upadli do zabudnutia a mladšie ročníky azda vôbec nevedia, že Poľsko malo svoju vlastnú automobilovú značku. Keď sa však povie Fiat Polski, každému sa pred očami vyjaví toto „malé žihadlo“, pričom za popularitou tohto modelu stojí práve spomínaná FSM.

Zobraziť celú galériu (5)
Pixabay/Gallila-Photo

Poliaci sa momentálne pokúšajú o podobný počin, kedy chcú preraziť s novými elektromobilmi. Electromobility Poland bola založená už v roku 2016 energetickými spoločnosťami Tauron, PGE, Enea a Energa, v ktorých má významný podiel poľský štát, takže sa dá v podstate hovoriť o štátnom podniku.

EMP, ako sa pôvodne mali volať elektromobily automobilky Electromobility Poland, najnovšie predstavili novú značku, slogan a aj dva prototypy. Slogan poľských elektromobilov IZERA znie „milión dôvodov, prečo pokračovať“ a zatiaľ prichádza s dvomi verziami – hatchback a stále populárnejšie elektrické SUV.

Zobraziť celú galériu (5)
ElectroMobility Poland

Podľa vedúceho predstaviteľa Electromobility Poland, Piotra Zarembu, sa pri tvorbe názvu inšpirovali Jizerskými horami a riekou Izera, informuje PolandIn. Ďalej doplnil, že zatiaľ ide o prototypy a nie o pripravené autá, ktoré uvidíme na cestách. Avšak modely, ktorých výroba bude spustená v roku 2023, sa nebudú veľmi líšiť od tých, ktoré aktuálne predstavili.

Dojazd 400 kilometrov

Prvé elektromobily ponúkajú dve rôzne kapacity batérie, pričom maximálny sľubovaný dojazd na jedno nabitie predstavuje 400 kilometrov a  a zrýchlenie z 0 na 100 km/h bude okolo 8 sekúnd. Poľská automobilka nezabudla ani na bezpečnosť, o čo sa postará elektronický stabilizačný systém ESC, varovanie pred zrážkou, monitorovanie mŕtveho uhla či rozpoznávanie dopravných značiek.

Zobraziť celú galériu (5)
ElectroMobility Poland

Piotr Zaremba zdôraznil, že cieľom spoločnosti bolo vytvoriť auto s primeranou cenou, no dôležitú úlohu hrá aj dizajn, preto si na spoluprácu prizvali talianske prestížne štúdio Torino Design, ktoré predtým spolupracovalo s BMW či Ferrari, píše The First News.

Tisícky pracovných miest

Electromobility Poland oznámila, že príprava a tvorba prototypu doteraz stála okolo 30 miliónov poľských zlotých (približne 6,8 milióna €), zatiaľ čo náklady na spustenie výroby budú 4 až 5 miliárd poľských zlotých (približne 0,91 – 1,14 miliárd €). Ako sme už spomínali vyššie, výroba by sa mala spustiť v roku 2023, pričom už v roku 2021 sa má postaviť továreň a výrobná linka s najväčšou pravdepodobnosťou v južnom Sliezsku.

Nenechaj si ujsť
Škoda využila veľký tromf a Citigo-e iV je najlepší lacný elektromobil na Slovensku – toto všetko som si na ňom zamiloval

Małgorzata Królak, riaditeľka riadenia projektov Electromobility Poland, zdôraznila, že Izera je veľkou príležitosťou pre poľskú ekonomiku. Výroba elektromobilov IZERA spočiatku vytvorí približne 3500 pracovných miest a v ďalších etapách výroby sa predpokladá dokonca ešte oveľa viac miest.

Pošli nám TIP na článok



E-autá