Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla je lídrom v oblasti elektromobility. Nečudo, že väčšina automobiliek a najmä startupov sa chce touto úspešnou firmou inšpirovať. Niektoré sa ale inšpirujú až príliš – Tesle vraj kradnú patenty na rôzne komponenty. Muskova automobilka teraz znova žaluje Rivian, ktorý si mal okopírovať patenty na revolučnú batériu, informuje portál Electrek.

Rivian je jeden z najambicióznejších startupov vo svete elektromobilov. Aktuálne sa automobilka pripravuje na prvé dodávky svojich elektrických pickupov R1T a mnohí túto mladú americkú spoločnosť označujú ako najväčšieho konkurenta Tesly.

Bodaj by aj nie, Rivian sa totiž Teslou v mnohom inšpiruje. Ešte v lete minulého roka Muskova automobilka žalovala Rivian a niekoľkých jeho zamestnancov z krádeže duševného vlastníctva.

Do startupu Rivian totiž v minulosti zamierilo viacero bývalých zamestnancov Tesly, ktorí si z veľkej automobilky neodniesli iba svoje skúsenosti, ale aj cenné informácie.

Krádež niekoľkých patentov

Podľa citácií zo samotnej žaloby Rivian zamestnal štyroch bývalých pracovníkov Tesly, ktorí mali do tejto spoločnosti priniesť aj dôverné dokumenty týkajúce sa stratégie, výroby a technológií v konkurenčnej automobilke.

Rivian pritom zamestnáva ďaleko viac bývalých pracovníkov Tesly, celkovo je to až 178 ľudí, ktorí kedysi pracovali v kalifornskej automobilke a až 70 zamestnancov prestúpilo do konkurenčnej spoločnosti priamo „od Muskovcov“. Ako informuje ArsTechnica, Tesle nevadí, že Rivian „loví“ ich súčasných či bývalých zamestnancov, v tomto súboji o pracovné sily však podľa nich nehrá Rivian férovo.

Screenshot/Youtube/Rivian

Jeden zo zamestnancov údajne do konkurenčnej firmy priniesol informácie o obchodných tajomstvách a bonusoch pre zamestnancov.

Ďalší pracovník si mal podľa žaloby „požičať“ informácie ohľadom schémy náboru nových zamestnancov a bývalá manažérka v automobilke Elona Muska, Jessica Siron, do spoločnosti Rivian prepašovala informácie ohľadom výrobných robotov, ako aj dôležité požiadavky na výrobné zariadenia.

Posledný zo žalovaných zamestnancov mal do veľmi rýchlo rastúceho startupu priniesť zoznam vysoko kvalifikovaných inžinierov pracujúcich v automobilke Tesla a niekoľko z nich Rivian krátko na to stiahol na svoju stranu. Podľa automobilky Tesla sú však tieto štyri prípady z minulého roka iba špičkou ľadovca.

Žaloba sa rozrastá

Samotný headhunting v cudzích vodách neznie ako niečo nelegálne, bude teda zaujímavé sledovať, ako Tesla rozšíri pôvodnú žalobu o nové nároky na prešetrenie. Tie sa týkajú ďalších 5 bývalých zamestnancov a ako informuje Bloomberg, tentokrát mali odcudziť patenty na revolučnú batériovú technológiu.

Batérie sú jedným z najdôležitejších komponentov v elektromobile, automobilky sa preto snažia priniesť čo najlepšiu batériu, ktorá zabezpečí podstatne vyšší dojazd. Krádež tohto patentu sa tak Tesly možno dotkla viac, než odcudzenie všetkých predchádzajúcich patentov doteraz.

Flickr (úprava redakcie)

Tesla si popri doplnení žaloby navyše do konkurenčného Rivian poriadne kopla aj slovne. Dodala, že spoločnosť je po dvanástich rokoch od založenia stále bez produkčného elektromobilu a tak je zrejme pod obrovským tlakom investorov. Práve z tohto dôvodu má automobilka rozohrávať ešte špinavšiu hru s vykrádaním patentov.

Rivian je pred veľkým krokom

Rivian, podobne ako v minulosti všetci traja jeho veľkí rivali, už ale chystá vstup na burzu. Vo svete veľkých peňazí a akciových trhov sa táto udalosť ozančuje ako IPO, teda „initial public offering“, alebo po slovensky „počiatočná verejná ponuka“ pre investorov. V praxi nejde o nič iné, ako o  rozkúskovanie firmy na množstvo akcií, ktoré si potom na burze alebo v špecializovaných aplikáciách brokerských spoločností a bánk bude môcť kúpiť každý z nás.

ScreenShot/Volter Media/YouTube

Vypustením akcií na burzu získa Rivian obrovské peniaze od investorov. Ekonomický portál Bloomberg hovorí, že v hre je až 80 miliárd dolárov. Len pre porovnanie, Tesla, ktorá dnes v hodnote trhovej kapitalizácie prekonáva aj Toyotu, Volkswagen a Daimler-Group dokopy, v roku 2010 na trhoch pri svojom IPO štartovala s hodnotou 2 miliárd dolárov. Kde je jej popularita medzi profesionálnymi aj tzv. retailovými investormi využívajúci appky ako eToro alebo Robinhood, asi pripomínať nemusíme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú