Na Slovensku je pravdepodobne len veľmi málo aktívnych vodičov, ktorých ešte nikdy nezastavili príslušníci dopravnej polície. Možno si však ani len netušil, že podobné kontroly musia strpieť aj kapitáni lodí či malých plavidiel plaviacich sa napríklad po Dunaji.

Dychové skúšky, kontroly „vodičákov“ na lode či samotného technického stavu plavidiel a nákladu má u nás na starosti Dopravný úrad, ktorý má okrem lodnej dopravy právomoc dohľadu tiež nad civilným letectvom, železničnými dráhami či lanovkami.

Dopravný úrad však až doteraz operoval s plavidlami, ktorých vek bol aj 40 rokov, čo o ich efektivite pravdepodobne hovorí dosť už samé o sebe. Ministerstvo dopravy na čele s ministrom Andrejom Doležalom však dnes do služby odovzdalo dve vysokomoderné plavidlá, ktoré spĺňajú požiadavky 21. storočia.

Stará loď dopravného úradu a dve nové – Fontech

Plná výbava a rýchlosť cez 100 km/h

Dvojica motorov Mercury dokáže výrazne menšiu, kompaktnejšiu a obratnejšiu loď veľmi efektívne rozhýbať až cez hranicu 100 km/h, vďaka čomu pracovníkom Dopravného úradu neunikne prakticky žiadne bežné plavidlo či čln.

Kľúčovou výhodou má byť podľa kapitánov lodí aj fakt, že ide o tzv. „pracovné motory“, aké využíva napríklad aj profesionálne námorníctvo USA. V praxi tak môže loď okamžite po naštartovaní využiť ich plný výkon aj bez nutnosti ich zohrievať ako v prípade starších plavidiel.

Dve nové lode sú vybavené napríklad sirénou či majákmi, ale aj plnou GPS a radarovým systémom, ktorý na displeji dokáže zobraziť polohu ostatných lodí.

Minister dopravy Andrej Doležal a predseda Dopravného úradu Pavol Hudák - Fontech

Podla Doležala plavidlá úradu dodajú potrebnú vážnosť, nakupovalo sa však aj inde, keďže vraj inšpektori potrebujú prirodzenú autoritu a rešpekt, ak zastavia na vodnej ceste inú loď, uviedol podľa TASR. „Tešíme sa, lebo dostali uniformy, lebo dostali svoje vybavenie, aby mohli zasahovať v zime, daždi, vo vetre, v snehu,“ dodal Doležal.

Predseda Dopravného úradu Pavol Hudák podotkol, že nechce, aby zostalo len pri týchto dvoch plavidlách a činnosť inštitúcie by mala byť náležite zohľadnená aj v štátnom rozpočte. Poukázal na to, že každoročne exponenciálne rastie počet záujemcov o oprávnenia riadiť loď a zvyšuje sa aj objem dopravy, s čím musí ísť ruka v ruke aj bezpečnosť. „Na to, aby sme sa priblížili európskym krajinám, potrebujeme viac takýchto krásnych lodí, viac inšpektorov a lepšie technické vybavenie,“ zdôraznil Hudák

Fontech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú