Mnohí považujú za najväčšiu nevýhodu elektromobilov nutnosť absolvovať relatívne dlhé zastávky na nabíjanie, a to najmä pri diaľkových cestách. Izraelský startup Electreon ale prináša riešenie, vďaka ktorému by sme mohli s elektromobilom prejsť stovky či tisícky kilometrov bez nutnosti nabíjania.

Ako informuje spoločnosť v tlačovej správe, ide o technológiu bezdrôtového nabíjania zabudovaného v cestách, pričom možnosti tohto riešenia nedávno demonštrovali na plug-in hybridnej Toyote RAV4.

Plug-in hybridy majú voči elektromobilom ešte menšiu batériu a ich elektrický dojazd sa v drvivej väčšine prípadov nedostane ani cez 100 km na jedno nabitie. Electreon však dokázal počas testu prejsť s Toyotou RAV4 až 1 942 km bez toho, aby sa čo i len zapol spaľovací motor.

Bezdrôtová nabíjačka ukrytá v ceste

Startup pritom využil už známu technológiu bezdrôtového nabíjania. Nabíjacie cievky boli umiestnené priamo vo vozovke a špeciálne upravený plug-in hybrid dobíjali počas jazdy. Auto jazdilo na testovacom okruhu s dĺžkou iba 200 metrov, no podľa informácií spoločnosti bolo technológiou na bezdrôtové nabíjanie pokrytých iba 25 % tejto trate.

Vozidlo jazdilo rýchlosťou 50 km/h, čo určite nie je cestovná rýchlosť pri dlhých trasách. S vyššou rýchlosťou narastá aj spotreba, no zároveň by sa mohla technológiou bezdrôtového nabíjania pokryť väčšia časť trate, čím sa prakticky zabezpečí “nekonečný” dojazd elektrického auta.

Otázkou zostáva už iba cena. Osadiť cesty veľkými cievkami na bezdrôtové nabíjanie určite nebude lacná záležitosť. Na druhej strane by elektromobily jazdiace po takýchto cestách nepotrebovali tak veľké batérie, takže na tejto strane by sa dalo niečo ušetriť.

Koniec koncov, plug-in hybridná Toyota RAV4 má iba 18 kWh batériu, pričom počas testu dokázala prejsť až 26-násobok oficiálneho elektrického dojazdu.

Bezdrôtové nabíjanie v asfalte testuje aj Stellantis

Ak chce automobilka v súčasnosti dosiahnuť vysoký dojazd elektromobilu, spravidla ho musí osadiť veľkou a ťažkou batériou. Stellantis k tejto problematike pristupuje úplne inak než všetci ostatní.

S využitím ich technológie by mohli aj elektromobily s malou batériou prejsť stovky kilometrov bez zastávky na nabíjanie. Nabíjali by sa totiž počas jazdy skrz indukčnú nabíjačku zabudovanú priamo v ceste podobne, ako v prípade technológie Electreon.

Francúzsky koncern Stellantis sa rozhodol, že to s indukčným nabíjaním skúsi tiež. Automobilka vybudovala testovací okruh s názvom Arena of the Future ktorý má v sebe zabudovanú indukčnú technológiu Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT).

Testovacím vozidlom na okruhu je Fiat 500e, ktorý je samozrejme upravený tak, aby sa pomocou technológie DWPT dokázal nabíjať počas jazdy.

Počas testovacích jázd sa automobilke podarilo dosiahnuť naozaj pozoruhodné výsledky. S Fiatom jazdili po testovacom okruhu diaľničnou rýchlosťou a batéria elektromobilu sa pritom vôbec nevybíjala.

Podľa koncernu Stallantis ide o skvelú technológiu, ktorá eliminuje hneď niekoľko nevýhod elektromobilov. Za prvé, elektrické autá by nemuseli byť osadené tak veľkými a ťažkými batériami ako je tomu dnes. Tým by sa prirodzene znížila cena elektromobilu.

Dostatočne veľká infraštruktúra indukčného nabíjania zabudovaného v ceste by taktiež priniesla „slobodu cestovania“ a vodiči by mohli prejsť stovky kilometrov bez toho, aby museli zastavovať na nabíjačke.

Stellantis ďalej uvádza, že indukčná nabíjačka v ceste je napájaná jednosmerným prúdom, čo znižuje celkové náklady na budovanie, prevádzku a taktiež eliminuje straty energie. Otázkou zostáva, či je budovanie takýchto ciest skutočne rentabilné a výhodné pre obe strany, teda automobilky aj spotrebiteľov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú