Platíš len za to, ako reálne nabíjaš. ZSE odhalilo, ako pristupuje k cenám za dobíjanie elektromobilov
Nedávno sme priniesli veľký článok, v ktorom sme sa venovali problémom nabíjania elektromobilov počas zimy. Takzvaný „coldgate“ alebo podchladenie batérie spôsobuje, že sa elektromobil nedokáže nabíjať maximálnym výkonom. Tento problém môže dokonca priamo zasahovať až do peňazí majiteľa elektromobilu pri jeho nabíjaní.
Ako môže pomalšie nabíjanie spôsobené zimou priamo zasiahnuť do tvojich peňazí? Pomôže nasledujúci príklad. Predstav si, že máš elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 200 kW. Pre čo najrýchlejšie nabitie sa teda vyberieš na ultrarýchlu nabíjačku ideálne s výkonom cez 200 kW, na ktorej si poskytovateľ účtuje 50 centov (0,5 €) za 1 kWh energie.
Po príchode na nabíjačku je ale tvoja batéria studená a počas celej doby nabíjania sa nezohreje natoľko, aby prekonala nabíjací výkon 100 kW. S takýmto autom je teda za daných podmienok zbytočné využívať ultrarýchle nabíjanie a pokojne by tak stačilo využiť stojan rýchleho nabíjania s výkonom do 100 kW, na ktorom sa určuje nižšia suma za 1 kWh energie.
V ZSE platíš za to, čo odoberáš bez ohľadu na výkon nabíjačky
Spoločnosti ZSE Drive sme preto položili zopár otázok, ktoré sa týkajú tejto problematiky a spôsob, akým tento poskytovateľ nabíjacích staníc pristupuje k spoplatňovaniu nabíjania je skutočne ukážkový.
V zime sa elektromobily nabíjajú nižším výkonom, no zákazníci platia tarifu za najvýkonnejšie nabíjanie. Nemal by sa cenník nabíjania v rámci férovosti voči zákazníkom v zimných mesiacoch upravovať?
ZSE Drive od začiatku uplatňuje férové spoplatňovanie. Cenu za Ultra nabíjanie totiž na staniciach ZSE Drive zákazník neplatí podľa výkonu stanice, ale podľa reálneho odoberaného výkonu. Až v prípade, že je tento výkon počas celého nabíjania v priemere vyšší ako 60 kW, uplatní sa cena za Ultra nabíjanie. V opačnom prípade zákazník zaplatí bežnú cenu za DC nabíjanie, a to bez ohľadu na to, že dôvodom bol nefunkčný termal management vo vozidle.
Čo by mali zákazníci spraviť, aby na rýchlonabíjačke dosiahli čo najvyšší nabíjací výkon?
Niektorí zákazníci sa mylne domnievajú, že batériu zohrejú na optimálnu teplotu dlhšou jazdou. Tak to funguje so spaľovacím motorom, ale nie v elektromobiloch. Batéria sa na optimálnu teplotu zahreje výlučne priamym ohrevom zo strany termal manažmentu batérie vozidla. Jedinou cestou je preto zakúpiť si model vozidla, ktorý má ohrev batérie implementovaný, alebo žiadať výrobcu vozidla o SW update, ktorý by takúto funkciu mohol poskytnúť.
Máte nejaké ďalšie odporúčania, ako by mali zákazníci v zime nabíjať svoj elektromobil?
Optimálnym nabíjaním je AC nabíjanie doma alebo v práci počas nečinnosti vozidla. Ak potrebuje zákazník nabíjať auto vysokým výkonom za krátky čas, jediným riešením je správny výber vozidla, to znamená dopredu si preveriť výkon nabíjania daného modelu v zimných podmienkach.
V GreenWay platíš podľa výkonu stojana
Ďalší veľký slovenský poskytovateľ nabíjacích staníc, spoločnosť GreenWay, má tarifikáciu riešenú inak. Cena za nabíjanie sa odvíja od výkonu stojana, na ktorom zákazník svoj elektromobil nabíja.
GreenWay má na druhú stranu viacero taríf podľa nabíjacieho výkonu, konkrétne DC nabíjanie do 25 kW, DC nabíjanie 25-70 kW, DC nabíjanie 70-100 kW a DC nabíjanie nad 100 kW. ZSE Drive disponuje prakticky iba dvoma tarifami DC nabíjania – rýchle alebo ultrarýchle nabíjanie.
Netýka sa to len zimy, ale aj áut s pomalším nabíjaním
Ak teda nabíjaš v sieti ZSE Drive a priemerný výkon nabíjania je nižší než 60 kW, platíš lacnejšiu tarifu za obyčajné DC nabíjanie bez ohľadu na to, či je pomalé nabíjanie spôsobené chladom, alebo tvoj elektromobil jednoducho vyšším nabíjacím výkonom nedisponuje.
Ak máš teda elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW a doteraz si sa „bál“ nabíjať na utrarýchlych stojanoch ZSE Drive, aby si zbytočne veľa neplatil, už sa báť nemusíš.
S takýmto elektromobilom by si mal aj na 350 kW nabíjačke platiť iba za lacnejšie DC nabíjanie. Samozrejme, najlepšie je využívať tie stojany, ktoré pre tvoj elektromobil stačia a zbytočne neobsadzovať stanice s ultrarýchlym nabíjaním, ktoré lepšie využije elektromobil s vyšším nabíjacím výkonom. V prípade, že sa ale v okolí nenachádza iná, pomalšia nabíjačka, ktorá by zákazníkovi postačovala, je dobré vedieť, ako to v prípade ZSE Drive funguje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovákom drasticky zvýšili pokuty o stovky eur. Za toto po novom zaplatíš až 2000 €
POZOR: Slovák prišiel o desiatky eur kvôli častej chybe. Banky v týchto prípadoch peniaze nevracajú
Nočná sestra novej generácie: Ako Konica Minolta mení zdravotníctvo
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Operátor odhalil jarnú bombu: Za zlomok ceny ti dá 30 GB dát a neobmedzené volania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Kotlára sa valí ostrá kritika: Ozývajú sa vedci či lekári. Sabaka odkazuje, že nie je skorumpovaný
Odborníčka radí, ako minimalizovať náklady spojené s transakčnou daňou. „Existujú oslobodenia na subjekty, ktoré daň nebudú platiť“
„Útočný pes“ prezidenta Putina „uteká z Ruska“. Šéf Kremľa to vraj považuje za zradu
Fico neprišiel na rozhovor pre zdravotné problémy súvisiace s atentátom, tvrdí Zeman
Slováci vyplnili dieru na trhu, ich produkt nemá v EÚ konkurenciu: Dostali sme ponuku na odkúpenie nášho nápadu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
- Elektromobily budú čoraz lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu klesli pod magickú hranicu
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
„Sem by som už neprišiel,“ odkazuje šéf zväzu. Slovensko môže zostať bez práce
Zlato lámalo rekordy. Dolár slabne, obchodná vojna silnie – investori hľadajú útočisko
Európa nechce zažiť ďalší šok. Plynové zásobníky budú musieť byť stále plné
Prvý zásah v Baltskom mori. Estónsko zadržalo tanker prepojený na Moskvu
Protiraketová obrana, tanky aj radary. Nemecko pokračuje v podpore Kyjevu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Kotlára sa valí ostrá kritika: Ozývajú sa vedci či lekári. Sabaka odkazuje, že nie je skorumpovaný
Odborníčka radí, ako minimalizovať náklady spojené s transakčnou daňou. „Existujú oslobodenia na subjekty, ktoré daň nebudú platiť“
„Útočný pes“ prezidenta Putina „uteká z Ruska“. Šéf Kremľa to vraj považuje za zradu
Fico neprišiel na rozhovor pre zdravotné problémy súvisiace s atentátom, tvrdí Zeman
Slováci vyplnili dieru na trhu, ich produkt nemá v EÚ konkurenciu: Dostali sme ponuku na odkúpenie nášho nápadu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené