Platíš len za to, ako reálne nabíjaš. ZSE odhalilo, ako pristupuje k cenám za dobíjanie elektromobilov
Nedávno sme priniesli veľký článok, v ktorom sme sa venovali problémom nabíjania elektromobilov počas zimy. Takzvaný „coldgate“ alebo podchladenie batérie spôsobuje, že sa elektromobil nedokáže nabíjať maximálnym výkonom. Tento problém môže dokonca priamo zasahovať až do peňazí majiteľa elektromobilu pri jeho nabíjaní.
Ako môže pomalšie nabíjanie spôsobené zimou priamo zasiahnuť do tvojich peňazí? Pomôže nasledujúci príklad. Predstav si, že máš elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 200 kW. Pre čo najrýchlejšie nabitie sa teda vyberieš na ultrarýchlu nabíjačku ideálne s výkonom cez 200 kW, na ktorej si poskytovateľ účtuje 50 centov (0,5 €) za 1 kWh energie.
Po príchode na nabíjačku je ale tvoja batéria studená a počas celej doby nabíjania sa nezohreje natoľko, aby prekonala nabíjací výkon 100 kW. S takýmto autom je teda za daných podmienok zbytočné využívať ultrarýchle nabíjanie a pokojne by tak stačilo využiť stojan rýchleho nabíjania s výkonom do 100 kW, na ktorom sa určuje nižšia suma za 1 kWh energie.
V ZSE platíš za to, čo odoberáš bez ohľadu na výkon nabíjačky
Spoločnosti ZSE Drive sme preto položili zopár otázok, ktoré sa týkajú tejto problematiky a spôsob, akým tento poskytovateľ nabíjacích staníc pristupuje k spoplatňovaniu nabíjania je skutočne ukážkový.
V zime sa elektromobily nabíjajú nižším výkonom, no zákazníci platia tarifu za najvýkonnejšie nabíjanie. Nemal by sa cenník nabíjania v rámci férovosti voči zákazníkom v zimných mesiacoch upravovať?
ZSE Drive od začiatku uplatňuje férové spoplatňovanie. Cenu za Ultra nabíjanie totiž na staniciach ZSE Drive zákazník neplatí podľa výkonu stanice, ale podľa reálneho odoberaného výkonu. Až v prípade, že je tento výkon počas celého nabíjania v priemere vyšší ako 60 kW, uplatní sa cena za Ultra nabíjanie. V opačnom prípade zákazník zaplatí bežnú cenu za DC nabíjanie, a to bez ohľadu na to, že dôvodom bol nefunkčný termal management vo vozidle.
Čo by mali zákazníci spraviť, aby na rýchlonabíjačke dosiahli čo najvyšší nabíjací výkon?
Niektorí zákazníci sa mylne domnievajú, že batériu zohrejú na optimálnu teplotu dlhšou jazdou. Tak to funguje so spaľovacím motorom, ale nie v elektromobiloch. Batéria sa na optimálnu teplotu zahreje výlučne priamym ohrevom zo strany termal manažmentu batérie vozidla. Jedinou cestou je preto zakúpiť si model vozidla, ktorý má ohrev batérie implementovaný, alebo žiadať výrobcu vozidla o SW update, ktorý by takúto funkciu mohol poskytnúť.
Máte nejaké ďalšie odporúčania, ako by mali zákazníci v zime nabíjať svoj elektromobil?
Optimálnym nabíjaním je AC nabíjanie doma alebo v práci počas nečinnosti vozidla. Ak potrebuje zákazník nabíjať auto vysokým výkonom za krátky čas, jediným riešením je správny výber vozidla, to znamená dopredu si preveriť výkon nabíjania daného modelu v zimných podmienkach.
V GreenWay platíš podľa výkonu stojana
Ďalší veľký slovenský poskytovateľ nabíjacích staníc, spoločnosť GreenWay, má tarifikáciu riešenú inak. Cena za nabíjanie sa odvíja od výkonu stojana, na ktorom zákazník svoj elektromobil nabíja.
GreenWay má na druhú stranu viacero taríf podľa nabíjacieho výkonu, konkrétne DC nabíjanie do 25 kW, DC nabíjanie 25-70 kW, DC nabíjanie 70-100 kW a DC nabíjanie nad 100 kW. ZSE Drive disponuje prakticky iba dvoma tarifami DC nabíjania – rýchle alebo ultrarýchle nabíjanie.
Netýka sa to len zimy, ale aj áut s pomalším nabíjaním
Ak teda nabíjaš v sieti ZSE Drive a priemerný výkon nabíjania je nižší než 60 kW, platíš lacnejšiu tarifu za obyčajné DC nabíjanie bez ohľadu na to, či je pomalé nabíjanie spôsobené chladom, alebo tvoj elektromobil jednoducho vyšším nabíjacím výkonom nedisponuje.
Ak máš teda elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW a doteraz si sa „bál“ nabíjať na utrarýchlych stojanoch ZSE Drive, aby si zbytočne veľa neplatil, už sa báť nemusíš.
S takýmto elektromobilom by si mal aj na 350 kW nabíjačke platiť iba za lacnejšie DC nabíjanie. Samozrejme, najlepšie je využívať tie stojany, ktoré pre tvoj elektromobil stačia a zbytočne neobsadzovať stanice s ultrarýchlym nabíjaním, ktoré lepšie využije elektromobil s vyšším nabíjacím výkonom. V prípade, že sa ale v okolí nenachádza iná, pomalšia nabíjačka, ktorá by zákazníkovi postačovala, je dobré vedieť, ako to v prípade ZSE Drive funguje.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Exkluzívne: Čo robiť, keď sa stratí alebo mešká zásielka? Kuriérske spoločnosti nám prezradili, v čom robia Slováci najväčšie chyby
Nakupujú tam tisíce Slovákov: Známy elektropredajca zatvára všetky predajne. Zistili sme, čo to pre teba znamená
Zálohovanie fliaš dostalo veľké vylepšenie. Nový automat ti namiesto bločku pošle peniaze priamo na účet (+kde ho nájdeš)
Slovákov čaká zmena. Prichádza úplne nový spôsob platenia na internete (+detaily)
Neverili sme, kým sme to nevyskúšali. Luxusný mobil sa dá kúpiť aj o 300 eur lacnejšie (+TEST)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Útok na vianočných trhoch: Do davu vrazil 50-ročný lekár. Počet obetí stúpol
Biohacking počas sviatkov: Ako zostať produktívny a fit, aj keď máš v kuchyni medovníky a majonézový šalát
Majitelia nových áut netušia o skrytých nákladoch. Údržba tohto systému ťa pripraví o stovky eur
Trump požaduje masívne zvýšenie výdavkov NATO takmer o dvojnásobok. Zároveň prisľúbil podporu Ukrajine
Rusko plánuje zničiť medzinárodnú vesmírnu stanicu. Prezradili, ktorý rok bude jej posledný
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Vydržali pri teplote 1 100°C. Vedci vyriešili najväčšie riziko elektromobilov, autá budú extrémne bezpečné
- Tesla dostane silnú konkurenciu. Automobiloví giganti sa spájajú, aby ovládli kľúčový trh
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vydržali pri teplote 1 100°C. Vedci vyriešili najväčšie riziko elektromobilov, autá budú extrémne bezpečné
- Nové Tesly môžu mať vážny problém. Z neznámeho dôvodu zlyháva jeden z najdôležitejších dielov
- Črtá sa nový líder v elektromobilite. Nenápadná automobilka si chce podmaniť trh dravou stratégiou
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
- Črtá sa nový líder v elektromobilite. Nenápadná automobilka si chce podmaniť trh dravou stratégiou
- Nemá tam čo robiť. Najväčší konkurent Tesly si do továrne doniesol Cybertruck a nikto nevie dôvod (+video)
Daj si pozor na online nákupy. Lákavé ceny z Číny ťa môžu obrať o všetko
Pripraví ťa o spánok aj o život. Na raritnú chorobu neexistuje liek, vedci skúšajú „zázrak“
Prekoná všetky rekordy. Najrýchlejší objekt vytvorený človekom dostal dôležitú misiu pri Slnku
Toto by si určite nečakal. Legendárny tvorca Christopher Nolan vybral najlepší film roka 2024
Vedci prelomili hranice vedy. Kvantové dáta teleportovali cez bežný internet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Útok na vianočných trhoch: Do davu vrazil 50-ročný lekár. Počet obetí stúpol
Biohacking počas sviatkov: Ako zostať produktívny a fit, aj keď máš v kuchyni medovníky a majonézový šalát
Majitelia nových áut netušia o skrytých nákladoch. Údržba tohto systému ťa pripraví o stovky eur
Trump požaduje masívne zvýšenie výdavkov NATO takmer o dvojnásobok. Zároveň prisľúbil podporu Ukrajine
Rusko plánuje zničiť medzinárodnú vesmírnu stanicu. Prezradili, ktorý rok bude jej posledný
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené