Platíš len za to, ako reálne nabíjaš. ZSE odhalilo, ako pristupuje k cenám za dobíjanie elektromobilov
Nedávno sme priniesli veľký článok, v ktorom sme sa venovali problémom nabíjania elektromobilov počas zimy. Takzvaný „coldgate“ alebo podchladenie batérie spôsobuje, že sa elektromobil nedokáže nabíjať maximálnym výkonom. Tento problém môže dokonca priamo zasahovať až do peňazí majiteľa elektromobilu pri jeho nabíjaní.
Ako môže pomalšie nabíjanie spôsobené zimou priamo zasiahnuť do tvojich peňazí? Pomôže nasledujúci príklad. Predstav si, že máš elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 200 kW. Pre čo najrýchlejšie nabitie sa teda vyberieš na ultrarýchlu nabíjačku ideálne s výkonom cez 200 kW, na ktorej si poskytovateľ účtuje 50 centov (0,5 €) za 1 kWh energie.
Po príchode na nabíjačku je ale tvoja batéria studená a počas celej doby nabíjania sa nezohreje natoľko, aby prekonala nabíjací výkon 100 kW. S takýmto autom je teda za daných podmienok zbytočné využívať ultrarýchle nabíjanie a pokojne by tak stačilo využiť stojan rýchleho nabíjania s výkonom do 100 kW, na ktorom sa určuje nižšia suma za 1 kWh energie.
V ZSE platíš za to, čo odoberáš bez ohľadu na výkon nabíjačky
Spoločnosti ZSE Drive sme preto položili zopár otázok, ktoré sa týkajú tejto problematiky a spôsob, akým tento poskytovateľ nabíjacích staníc pristupuje k spoplatňovaniu nabíjania je skutočne ukážkový.
V zime sa elektromobily nabíjajú nižším výkonom, no zákazníci platia tarifu za najvýkonnejšie nabíjanie. Nemal by sa cenník nabíjania v rámci férovosti voči zákazníkom v zimných mesiacoch upravovať?
ZSE Drive od začiatku uplatňuje férové spoplatňovanie. Cenu za Ultra nabíjanie totiž na staniciach ZSE Drive zákazník neplatí podľa výkonu stanice, ale podľa reálneho odoberaného výkonu. Až v prípade, že je tento výkon počas celého nabíjania v priemere vyšší ako 60 kW, uplatní sa cena za Ultra nabíjanie. V opačnom prípade zákazník zaplatí bežnú cenu za DC nabíjanie, a to bez ohľadu na to, že dôvodom bol nefunkčný termal management vo vozidle.
Čo by mali zákazníci spraviť, aby na rýchlonabíjačke dosiahli čo najvyšší nabíjací výkon?
Niektorí zákazníci sa mylne domnievajú, že batériu zohrejú na optimálnu teplotu dlhšou jazdou. Tak to funguje so spaľovacím motorom, ale nie v elektromobiloch. Batéria sa na optimálnu teplotu zahreje výlučne priamym ohrevom zo strany termal manažmentu batérie vozidla. Jedinou cestou je preto zakúpiť si model vozidla, ktorý má ohrev batérie implementovaný, alebo žiadať výrobcu vozidla o SW update, ktorý by takúto funkciu mohol poskytnúť.
Máte nejaké ďalšie odporúčania, ako by mali zákazníci v zime nabíjať svoj elektromobil?
Optimálnym nabíjaním je AC nabíjanie doma alebo v práci počas nečinnosti vozidla. Ak potrebuje zákazník nabíjať auto vysokým výkonom za krátky čas, jediným riešením je správny výber vozidla, to znamená dopredu si preveriť výkon nabíjania daného modelu v zimných podmienkach.
V GreenWay platíš podľa výkonu stojana
Ďalší veľký slovenský poskytovateľ nabíjacích staníc, spoločnosť GreenWay, má tarifikáciu riešenú inak. Cena za nabíjanie sa odvíja od výkonu stojana, na ktorom zákazník svoj elektromobil nabíja.
GreenWay má na druhú stranu viacero taríf podľa nabíjacieho výkonu, konkrétne DC nabíjanie do 25 kW, DC nabíjanie 25-70 kW, DC nabíjanie 70-100 kW a DC nabíjanie nad 100 kW. ZSE Drive disponuje prakticky iba dvoma tarifami DC nabíjania – rýchle alebo ultrarýchle nabíjanie.
Netýka sa to len zimy, ale aj áut s pomalším nabíjaním
Ak teda nabíjaš v sieti ZSE Drive a priemerný výkon nabíjania je nižší než 60 kW, platíš lacnejšiu tarifu za obyčajné DC nabíjanie bez ohľadu na to, či je pomalé nabíjanie spôsobené chladom, alebo tvoj elektromobil jednoducho vyšším nabíjacím výkonom nedisponuje.
Ak máš teda elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW a doteraz si sa „bál“ nabíjať na utrarýchlych stojanoch ZSE Drive, aby si zbytočne veľa neplatil, už sa báť nemusíš.
S takýmto elektromobilom by si mal aj na 350 kW nabíjačke platiť iba za lacnejšie DC nabíjanie. Samozrejme, najlepšie je využívať tie stojany, ktoré pre tvoj elektromobil stačia a zbytočne neobsadzovať stanice s ultrarýchlym nabíjaním, ktoré lepšie využije elektromobil s vyšším nabíjacím výkonom. V prípade, že sa ale v okolí nenachádza iná, pomalšia nabíjačka, ktorá by zákazníkovi postačovala, je dobré vedieť, ako to v prípade ZSE Drive funguje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Živé vysielanie: ESET Science Award 2025
Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
Ďalšie zlé správy: Na Slovensku opäť zdražuje veľká služba, dvíha ceny o 25 %
Slovenská banka varuje pred podvodom: Zlodeji zmenili taktiku, od Slováka získali naraz 9 000 eur
Slováci dnes uvidia vesmírne divadlo s prekvapením. Stačí sa len pozrieť na oblohu voľným okom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Dokáž, že máš všeobecný prehľad na jednotku (KVÍZ)
Kórejská pochúťka dobýva svet: Podporuje črevnú rovnováhu a znižuje riziko rakoviny hrubého čreva
Fico kritizuje vyšetrovateľov za nečinnosť v kauzách proti opozícii. Žilinka bráni nezávislosť prokuratúry
Taylor Swift odhalila tajomstvo svojho stravovania. Jej prístup predbehol dobu o 15 rokov
Tajomný obranný štít má ochrániť Taiwan pred raketami mocného suseda. Ostrov investuje miliardy do svojej bezpečnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Toto nemá ešte nikto. Kia spúšťa technológiu, ktorá ukáže pravdu o batérii EV v reálnom čase
Má vraj extrémny dolet. KĽDR predstavila najvýkonnejší jadrový zbraňový systém, aký kedy vyvinula
Umelá inteligencia ukazuje svoju temnú stránku. Firmy chceli ušetriť, namiesto toho zaplatili tvrdú daň
Podvodník ho prevedčil po 5 hodinách hovoru: Slovák prišiel o 55 000 eur, zavolal mu falošný policajt
Musk prekvapil Európu: Tesla predstavila novú verziu za cenu, ktorú nik nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP