Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zemetrasenie v hernom priemysle pokračuje a po bezmála 70 miliardovej investícii Microsoftu do odkúpenia skupiny Activision-Blizzard sa ozval odveký rival, spoločnosť Sony, ktorá za 3,6 miliardy dolárov oznámila odkúpenie Bungie.

Nad tým, že Sony ďalšou masívnou investíciou v hernom segmente priamo reaguje na rivala z Microsoftu, netreba veľmi polemizovať. Šéf Sony Jim Ryan síce môže všetkých ubezpečovať, že rozhovory s Bungie prebiehali už 6 mesiacov dozadu a nie sú reakciou na kroky Microsoftu, skutočnosť je v tomto prípade celkom očividná.

Dokazuje to aj fakt, že viacerí z približne 900 zamestnancov štúdia Bungie sa o odkúpení zo strany Sony dozvedeli až z médií, keď už podpísaný obchod dávno ležal na stole. Sony ho upieklo rýchlo a možno aj trocha bezhlavo.

Microsoft ale hodil do ringu rukavicu, ktorú v Sony nemohli nechať voľne ležať – len pred dvoma týždňami japonská spoločnosť kvôli Microsoftu na burze stratila takmer na hodnote 20 miliárd dolárov a zneistených investorov bolo potrebné rýchlo upokojiť.

Aj keď sa zo strany Sony špekulovalo o odkúpení Electronic Arts, Square Enix či Sega, herná spoločnosť aktuálne prstom ukázalo práve na vývojára Bungie, ktorý sa v minulosti postaral o vznik úspešnej hernej série Halo a v súčasnosti stojí za populárnou multiplayerovou akciou Destiny.

Destiny je vlastne jedinou značkou, na ktorej sa vývojári v poslednej Dekáde venovali, a aj keď majú vo vývoji ďalší neoznámený projekt, jeho vydanie sa neočakáva skôr ako v roku 2025.

Sony

Netreba veľmi zveličovať, aby bola na mieste otázka, či 3,6 miliardová investícia nie je za jednu a pol hernej značky, ktoré Bungie prináša k stolu, prehnaná investícia.

O to viac, keď Bungie už medzičasom nahlas deklarovalo, že Destiny zostane multiplatformovou hernou sériou a nebude patriť len pod konzoly Playstation. Dokonca išli až tak ďaleko, že na stránke vytvorili sekciu Otázok a odpovedí spojených s celým obchodom.

Aj preto sa krok Sony môže zdať spontánny a neuvážený – spoločnosť známa svojimi silnými exkluzivitami portfólio vlastných značiek rozšíri nanajvýš o neznámu hernú novinku, ktorá príde najskôr o tri roky. To je za účtenku v hodnote 3,6 miliardy absolútne šialenstvo.

Na druhej strane však ohlásený obchod môže významne posilniť strategickú pozíciu Sony voči Microsoftu, nehovoriac o tom, že spoločnosti prinesie nezanedbateľný stály príjem.

Plány mimo herný segment

Aj keď je Destiny dostupný v rámci free-to-play modelu, a teda hrateľný zadarmo, Bungie za zisky z mikrotransakcií každoročne generuje nemalý profit. V minulom roku hru denne hrávalo približne 900 000 hráčov a od jej vydania v roku 2017 ju vyskúšalo viac než 31 miliónov používateľov.

Ide o masívnu používateľskú základňu, ktorá Bungie každý rok generuje obrovský zisky. Growjo informuje, že zisk spoločnosti za minulý rok predstavoval približne 250 miliónov dolárov a tieto prostriedky po novom poputujú do kasy Sony.

Kúpa Bungie tiež spadá pod dlhodobú stratégiu Sony, ktorá so svojimi hernými značkami začína pokukovať aj po iných médiách, a to predovšetkým kinách a televízii. Už tento mesiac v kinách odštartuje dobrodružná výprava Uncharted, na obrazovky sa chystá ďalší herný kenot v podobe seriálu The Last of Us, ktorý Sony predstaví v spolupráci s HBO.

HBO

V príprave sú tiež ďalšie projekty exkluzivít japonskej spoločnosti – spomeňme napríklad sériu Twisted Metal, Sly Cooper alebo Ghost of Tsushima. V podobe populárnej strieľačky Destiny Sony získalo silnú zabehnutú značku známu medzi miliónmi hráčov, s ktorou môže preraziť aj mimo herného segmentu.

Podobný zámer nakoniec ešte v marci minulého roka potvrdilo aj samotné štúdio Bungie, ktoré vtedy avizovalo, že okrem rozširovania herného univerza je pripravené predstaviť Destiny aj na nových médiách. Akvizícia z tohto pohľadu preto dáva zmysel.

Peniaze až na druhom mieste

Skutočný dôvod čerstvého miliardového obchodu však pravdepodobne spočíva celkom inde. V uplynulých mesiacoch sme sa znenazdajky dostali do úsmevného štádia, kedy herní giganti začali pod svoje krídla dynamicky odkupovať známe herné štúdiá.

Microsoft a ZeniMax Media, Take-Two a Zynga, Tencent a Turtle Rock alebo čerešnička na torte v podobe odkúpenia Activision Blizzard Microsoftom za 69 miliárd, čo je vôbec najvyššia cena, akú kedy americká technologická spoločnosť zaplatila pri akvizícii.

Sony

Úsmevného štádia preto, lebo takmer po každej podobnej akvizícii nasledujú ubezpečenia zo strany hovorcov, že hráčov sa zmeny prakticky vôbec nedotknú a tituly budú aj naďalej vydávané multiplatformovo.

Zo strany Microsoftu sme to videli po akvizícii ZeniMaxu aj Activision Blizzard, od Sony to vidíme práve v tejto chvíli. Prečo sa teda miliardovými investíciami giganti vôbec obťažujú, keď sľubujú, že meniť sa nič nebude?

Odhliadnuc od sústredenia ziskov do jedného spoločného vrecka je v prvom rade treba povedať, že veci sa zmenia. Nemusí to byť hneď, nemusí to byť o rok, môžeme však zobrať jed na to, že k posunu nakoniec dôjde. Spoločnosti miliardy nerozhadzujú len tak.

Stačí sa pozrieť na minulý rok, kedy Microsoft po odkúpení ZeniMax Media na čele s Bethesda Softworks rovnako prehlasoval, že hry budú aj naďalej vydávané na všetky platformy.

Aká je situácia dnes? Očakávaná sci-fi akcia Starfield, pôvodne plánovaná ako multiplaformový titul, sa stala exkluzívnou záležitosťou Xboxu a PC, to isté platí aj o prichádzajúcom pokračovaní Elder Scrolls, kde už vlastne chýba iba oficiálne potvrdenie.

Kúpou Activision Blizzard sa Microsoft dostane k množstvu silných značiek na čele s Call of Duty. Bolo síce potvrdené, že najmenej tri ďalšie pokračovania populárnej hernej značky sa dostanú aj na konzoly PlayStation, Sony však začína byť závislé na vôli Microsoftu, ktorý verdikt môže kedykoľvek zmeniť.

Daily star

Situácia so Sony a Bungie sa nateraz zdá byť trocha iná – Bungie nebude spadať priamo do PlayStation Studios, pod ktoré sú zhromaždené exkluzívne značky spoločnosti, ale bude fungovať nezávisle a zodpovedať sa priamo materskej spoločnosti Sony Interactive Entertainment. Znamená to, že sľuby o vydávaní Destiny a expanzií na všetkých platformách vrátane Xboxu sa nateraz zdajú byť pravdivé.

Ak by ale Microsoft v budúcnosti zvažoval zrušenie vydávania niektorej zo svojich značiek aj na konzolách PlayStation, Sony už v rukách drží silnú zbraň, ktorou môže na kroky konkurenta reagovať.

Zďaleka nie takú silnú ako má Microsoft, vyjednávacia pozícia japonskej spoločnosti sa však vďaka Bungie razom výrazne zlepšila. Koniec koncov, Destiny 2 sa pravidelne objavuje na popredných miestach v rebríčku najhranejších hier Microsoftu.

Žatva sa začala a čoskoro padnú ďalší
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú