Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
Nová hybridná technológia od New Hollandu posúva poľnohospodárske stroje do éry obnoviteľných palív spôsobom, ktorý je pre farmy prirodzenejší než akékoľvek „zelené“ experimenty posledných rokov. Namiesto nafty či zemného plynu pracuje nový hybridný teleskopický manipulátor na metán. Ten si vie farma vyrobiť sama, prakticky zadarmo.
Výrobca tým reaguje na špecifické pracovné cykly veľkých poľnohospodárskych prevádzok, kde sa striedajú dlhé obdobia bežnej práce s kritickými týždňami nepretržitej prevádzky počas žatvy. Na tému upozornil Electrek.
Pre farmy je to logický krok
Metán, ktorý stroj využíva, nevzniká v rafinérii, ale v tzv. bioplynovej stanici priamo na farme. Do fermentora putuje odpad z chovu ošípaných, hovädzieho dobytka či hydiny, ďalej silážny odpad ako kukuričné šúľky alebo pokosená tráva a napokon aj zvyšky potravín z kompostovania.

Výsledkom je bioplyn, teda obnoviteľné palivo s nízkou uhlíkovou stopou, ktoré možno efektívne spaľovať na výrobu tepla, elektriny či priamo ako palivo pre stroje. Veľké farmy produkujú enormné množstvo bioplynu, navyše pri zanedbateľných nákladoch v porovnaní s klasickými pohonnými hmotami, a každý stroj schopný jeho využitia tak prináša výraznú prevádzkovú úsporu.
Výrobcovia CASE a New Holland, dnes zastrešení pod CNH, tento potenciál dobre poznajú. Zároveň však chápu, že čisto batériové poľnohospodárske stroje narážajú na limity. Bežné 4- až 6-hodinové smeny síce elektrina zvládne, no kritické obdobia žatvy si vyžadujú nepretržité 24-hodinové nasadenie. Pre takéto situácie je potrebné riešenie, ktoré spojí výhody elektrického pohonu s možnosťou rýchleho doplnenia energie.
Elektrina ako základ, metán ako garancia výdrže
Nový hybridný manipulátor preto funguje ako predlžovač dojazdu v štýle EREV. Primárnym zdrojom energie je 70 kWh lítiovo-iónová batéria, ktorá podľa New Holland zvládne typickú „celodennú“ farmársku záťaž, približne 350 pracovných dní v roku bez toho, aby potrebovala neustálu podporu spaľovacieho motora. Nabíjať ju možno z elektrickej siete, z bioplynovej generátorovej jednotky na farme, ale pokojne aj zo solárnych panelov na stodole.
Keď však príde obdobie intenzívnej práce, nastupuje záložný štvorvalec F28 od Fiat Powertrain, upravený na spaľovanie metánu. Ten funguje výlučne ako generátor elektriny a dobíja batériu vždy, keď je potrebné predĺžiť prevádzku. Pre farmy ide o elegantný kompromis: vysoká účinnosť elektrickej trakcie a istota, že stroj vydrží v prevádzke tak dlho, ako práca žiada.
Výkon aj úspory sú výrazne lepšie než pri nafte
Aj keď ide zatiaľ len o prototyp, čísla, ktoré New Holland prezentuje, sú pôsobivé. Hybridný koncept má znížiť spotrebu paliva až o 70 percent v porovnaní s klasickým dieselovým manipulátorom, pričom výkon aj celkový „uptime“ stroja má byť podľa výrobcu až o 30 percent vyšší.
Marco Gerbi z produktového manažmentu New Hollandu hovorí, že ide o logický krok v dlhodobej stratégii značky. „Týmto prototypom New Holland ukazuje svoj nepretržitý záväzok k stratégii ‚Clean Energy Leader‘, ktorá stavia na našom vedení v oblasti alternatívne poháňaných strojov. Naším cieľom je pomáhať zákazníkom zvyšovať produktivitu a ziskovosť fariem tým, že rozšírime portfólio strojov na alternatívne palivá, ktoré neobmedzujú efektivitu ani výkon, no zároveň pomáhajú znižovať uhlíkovú stopu poľnohospodárstva.“
Dátum uvedenia na trh ani cenu zatiaľ New Holland neuvádza. No už dnes je jasné, že ak sa koncept dostane do sériovej výroby, farmy, ktoré využívajú bioplyn, môžu získať výraznú konkurenčnú výhodu, ekologickú aj ekonomickú. Hybridný manipulátor na metán tak môže byť presne tým typom technológie, ktorý posunie poľnohospodársku techniku do novej, udržateľnejšej éry.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Galavečer, na ktorý Bratislava nezabudne. Najväčšia banka oslávila 200 rokov neuveriteľným programom
PREMIUMBeatnik Peter býval v opustenej vile v Poľsku: „Snívali sa mi hrozné sny. Zistil som, že sa tam stala vražda“

Zmapovali sme ceny na vianočných trhoch v Bratislave: Punč za 1 euro a cigánska za 8, toto sú najväčšie prekvapenia

Ukrajinský útok, aký Rusko nečakalo: Zničil supertajnú „korunu“ laserového programu, jedinú svojho druhu

Ranná panika v centre Bratislavy: Ulicami zaznel výbuch, zasahovali hasiči
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
Nemecko sa nechce zmieriť s koncom spaľovacích motorov. Merz žiada od EÚ rozumné ústupky
Slováci vraj zaplatia obrovskú daň za Ficovo politické divadlo. Ruský plyn je absolútne nevýhodný
Ceny palív opäť rástli, stabilné ostalo najexotickejšie palivo
Automobilový priemysel v Spojenom kráľovstve padol o takmer štvrtinu
Rúca sa im jeden trh za druhým. Japonská automobilka padá na kolená, Európa stratila záujem
Čína varuje Japonsko pred „bolestivou cenou“. Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie
Európa posiela SpaceX jasný odkaz. Rekordné miliardy eur nalejú do vlastnej rakety budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Galavečer, na ktorý Bratislava nezabudne. Najväčšia banka oslávila 200 rokov neuveriteľným programom
PREMIUMBeatnik Peter býval v opustenej vile v Poľsku: „Snívali sa mi hrozné sny. Zistil som, že sa tam stala vražda“

Zmapovali sme ceny na vianočných trhoch v Bratislave: Punč za 1 euro a cigánska za 8, toto sú najväčšie prekvapenia

Ukrajinský útok, aký Rusko nečakalo: Zničil supertajnú „korunu“ laserového programu, jedinú svojho druhu

