Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
Od nasledujúceho roku bude dostupný na českom trhu nový druh benzínu, označovaný ako E10. Ako informuje portál tn.cz, tento benzín nie je kompatibilný s autami, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005, ktorých po cestách jazdí, najmä na Slovensku, pomerne veľké množstvo. Je to kvôli zavedeniu emisnej normy Euro 4.
Množstvo áut tak bude musieť prejsť na drahšie prémiové palivá alebo používať aditíva pri každom tankovaní. Spoločnosť Orlen ako prvá nahradí svoj súčasný benzín E5 týmto novým typom.
Ekologickejšia náhrada
Spoločnosť Orlen Unipetrol, na Slovensku známa intenzívnym rastom a stavbou nových čerpacích staníc, reaguje na snahu o znižovanie emisií tým, že začína vyrábať ekologickejší benzín Natural 95 v podobe E10. Tento krok je v súlade s cieľmi zníženia emisií stanovenými Európskou úniou.
Benzín E10 obsahuje až desať percent obnoviteľného paliva, ktoré pochádza z rastlinných zdrojov alebo organického odpadu. Od januára ho Orlen začne distribuovať na českom trhu a očakáva sa, že sa k tomuto kroku pridajú aj ďalší prevádzkovatelia čerpacích staníc. Tento nový typ paliva však môže spôsobiť problémy starším autám.
„Pre naše rafinérie nejde o významnú technologickú zmenu, pretože benzín v tejto kvalite už niekoľko rokov dodávame do Nemecka, Maďarska či na Slovensko. V roku 2021 sme previedli do kvality E10 vysokooktánový benzín, ktorý je v sieti Orlen Benzina predávaný pod obchodným označením Verva 100. Základné benzínové palivo, ktoré v sieti Orlen Benzina nesie označenie Efecta 95, začneme v kvalite E10 distribuovať od začiatku roku 2024,“ uviedol v tlačovej správe Tomasz Wiatrak, generálny riaditeľ skupiny Orlen Unipetrol.

Väčšina moderných áut nemá technické problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky.
Švédsko zvolilo opačnú cestu
Švédsko tento rok pristúpilo k presne opačnému kroku a rozhodlo sa podiel biozložky v benzíne znížiť. Cieľom tohto kroku bolo podľa vlády znížiť ceny pohonných látok, a tým zmierniť dosahy inflácie na obyvateľov. Od začiatku roka 2024 sa predpísaný podiel biozložky znižuje na 6 %. Doteraz to bolo 7,8 % pre benzín.
Problém pre staršie vozidlá
Staršie motory s karburátorom by mohli mať problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky, pretože by mohlo dôjsť k opotrebovaniu gumových častí. Tento problém sa týka aj vozidiel značky Škoda Felicia z 90. rokov, ktoré sú stále často využívané.
„Riešili sme to so Škodou Auto. Jej zástupcovia tvrdia, že všetky modely od roku 2002, teda autá staré 21 rokov, môžu na benzín E10 spoľahlivo jazdiť. Pri starších modeloch, ako napríklad pri felíciách, je ale potrebné vymeniť napríklad krúžky pri vstrekovačoch,“ upozorňuje Václav Loula z Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu.
Európska komisia pravidelne aktualizuje a zverejňuje zoznam áut, ktoré môžu bez problémov spaľovať benzín typu E5. Tento zoznam nájdeš na tomto odkaze. Biozložka sa nachádza aj v nafte, pričom umožňuje ekologickejšiu prevádzku. V minulom roku bola na Slovensku otvorená vôbec prvá čerpacia stanica, na ktorej je možné natankovať naftu B30, teda takú, v ktorej tvorí biozložka 30 % podielu. Podporujú ju však len niektoré moderné autá.
Možný nárast spotreby paliva
Benzín, ktorý obsahuje vyšší podiel biozložky, má trochu nižšiu výhrevnosť, čo by teoreticky mohlo spôsobiť mierny nárast spotreby paliva. Tento rozdiel by však nemal byť taký výrazný, aby ho vodiči značne pociťovali.
„Prítomnosť bioliehu v benzíne zvyšuje jeho oktánové číslo, na čo výrobcovia pri vývoji a výrobe efektívnejších motorov myslia. Biolieh vďaka svojmu vysokému výparnému teplu zároveň zlepšuje ochladzovanie spaľovacieho priestoru a plnenie valcov. Spotreba paliva pri prechode z E5 na E10 sa zvýši zhruba o jedno percento, čo je úplne zanedbateľná odchýlka, ak vezmeme do úvahy vplyv ďalších faktorov, ako je štýl jazdy či rôzna úroveň údržby vozidla,“ uviedla Lada Gadas z tlačového oddelenia spoločnosti Orlen Unipetrol.
Jedným z bežných problémov benzínov obsahujúcich biozložku je, že pri dlhodobom nevyužívaní vozidla dochádza ku komplikáciám. Ak auto stojí bez jazdy dva až tri mesiace, môžu vzniknúť usadeniny, ktoré môžu poškodiť motor a znemožniť jeho štartovanie po dlhšom období nečinnosti. V takom prípade je potrebné vykonať pomerne drahé čistenie celého palivového systému.
Najspoľahlivejší spôsob, ako sa vyhnúť nákladným, spočíva v používaní paliva bez biozložky. Takéto palivá sú ľahko dostupné na benzínových staniciach ako takzvané prémiové palivá s vyšším oktánovým číslom. Rôzne čerpacie stanice ich označujú svojimi marketingovými názvami, ale vo všeobecnosti ide o benzíny s oktánovým číslom nad 98.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

ZAUJÍMAVÉ Turbínový motor bol spoľahlivejší v aute než klasický. Prečo naň priemysel navždy zabudol?

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Príležitosť, aká sa opakuje raz za 11 rokov: Slnko je v maxime, čaká nás najsilnejšia polárna žiara desaťročia
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

V nemocniciach chýbajú tisíce sestier. Minister Šaško sľubuje nový príplatok aj plán na ich udržanie

Rusko útočí na Ukrajinu zakázanou muníciou. Raketa „Skrutkovač“ má dosah 1700 kilometrov

Spíš dlho, no stále si unavený: 8 hodín v posteli nestačí. Toto ti kradne energiu každú noc
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Príležitosť, aká sa opakuje raz za 11 rokov: Slnko je v maxime, čaká nás najsilnejšia polárna žiara desaťročia
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

V nemocniciach chýbajú tisíce sestier. Minister Šaško sľubuje nový príplatok aj plán na ich udržanie

Rusko útočí na Ukrajinu zakázanou muníciou. Raketa „Skrutkovač“ má dosah 1700 kilometrov

