Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
Od nasledujúceho roku bude dostupný na českom trhu nový druh benzínu, označovaný ako E10. Ako informuje portál tn.cz, tento benzín nie je kompatibilný s autami, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005, ktorých po cestách jazdí, najmä na Slovensku, pomerne veľké množstvo. Je to kvôli zavedeniu emisnej normy Euro 4.
Množstvo áut tak bude musieť prejsť na drahšie prémiové palivá alebo používať aditíva pri každom tankovaní. Spoločnosť Orlen ako prvá nahradí svoj súčasný benzín E5 týmto novým typom.
Ekologickejšia náhrada
Spoločnosť Orlen Unipetrol, na Slovensku známa intenzívnym rastom a stavbou nových čerpacích staníc, reaguje na snahu o znižovanie emisií tým, že začína vyrábať ekologickejší benzín Natural 95 v podobe E10. Tento krok je v súlade s cieľmi zníženia emisií stanovenými Európskou úniou.
Benzín E10 obsahuje až desať percent obnoviteľného paliva, ktoré pochádza z rastlinných zdrojov alebo organického odpadu. Od januára ho Orlen začne distribuovať na českom trhu a očakáva sa, že sa k tomuto kroku pridajú aj ďalší prevádzkovatelia čerpacích staníc. Tento nový typ paliva však môže spôsobiť problémy starším autám.
„Pre naše rafinérie nejde o významnú technologickú zmenu, pretože benzín v tejto kvalite už niekoľko rokov dodávame do Nemecka, Maďarska či na Slovensko. V roku 2021 sme previedli do kvality E10 vysokooktánový benzín, ktorý je v sieti Orlen Benzina predávaný pod obchodným označením Verva 100. Základné benzínové palivo, ktoré v sieti Orlen Benzina nesie označenie Efecta 95, začneme v kvalite E10 distribuovať od začiatku roku 2024,“ uviedol v tlačovej správe Tomasz Wiatrak, generálny riaditeľ skupiny Orlen Unipetrol.
Väčšina moderných áut nemá technické problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky.
Švédsko zvolilo opačnú cestu
Švédsko tento rok pristúpilo k presne opačnému kroku a rozhodlo sa podiel biozložky v benzíne znížiť. Cieľom tohto kroku bolo podľa vlády znížiť ceny pohonných látok, a tým zmierniť dosahy inflácie na obyvateľov. Od začiatku roka 2024 sa predpísaný podiel biozložky znižuje na 6 %. Doteraz to bolo 7,8 % pre benzín.
Problém pre staršie vozidlá
Staršie motory s karburátorom by mohli mať problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky, pretože by mohlo dôjsť k opotrebovaniu gumových častí. Tento problém sa týka aj vozidiel značky Škoda Felicia z 90. rokov, ktoré sú stále často využívané.
„Riešili sme to so Škodou Auto. Jej zástupcovia tvrdia, že všetky modely od roku 2002, teda autá staré 21 rokov, môžu na benzín E10 spoľahlivo jazdiť. Pri starších modeloch, ako napríklad pri felíciách, je ale potrebné vymeniť napríklad krúžky pri vstrekovačoch,“ upozorňuje Václav Loula z Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu.
Európska komisia pravidelne aktualizuje a zverejňuje zoznam áut, ktoré môžu bez problémov spaľovať benzín typu E5. Tento zoznam nájdeš na tomto odkaze. Biozložka sa nachádza aj v nafte, pričom umožňuje ekologickejšiu prevádzku. V minulom roku bola na Slovensku otvorená vôbec prvá čerpacia stanica, na ktorej je možné natankovať naftu B30, teda takú, v ktorej tvorí biozložka 30 % podielu. Podporujú ju však len niektoré moderné autá.
Možný nárast spotreby paliva
Benzín, ktorý obsahuje vyšší podiel biozložky, má trochu nižšiu výhrevnosť, čo by teoreticky mohlo spôsobiť mierny nárast spotreby paliva. Tento rozdiel by však nemal byť taký výrazný, aby ho vodiči značne pociťovali.
„Prítomnosť bioliehu v benzíne zvyšuje jeho oktánové číslo, na čo výrobcovia pri vývoji a výrobe efektívnejších motorov myslia. Biolieh vďaka svojmu vysokému výparnému teplu zároveň zlepšuje ochladzovanie spaľovacieho priestoru a plnenie valcov. Spotreba paliva pri prechode z E5 na E10 sa zvýši zhruba o jedno percento, čo je úplne zanedbateľná odchýlka, ak vezmeme do úvahy vplyv ďalších faktorov, ako je štýl jazdy či rôzna úroveň údržby vozidla,“ uviedla Lada Gadas z tlačového oddelenia spoločnosti Orlen Unipetrol.
Jedným z bežných problémov benzínov obsahujúcich biozložku je, že pri dlhodobom nevyužívaní vozidla dochádza ku komplikáciám. Ak auto stojí bez jazdy dva až tri mesiace, môžu vzniknúť usadeniny, ktoré môžu poškodiť motor a znemožniť jeho štartovanie po dlhšom období nečinnosti. V takom prípade je potrebné vykonať pomerne drahé čistenie celého palivového systému.
Najspoľahlivejší spôsob, ako sa vyhnúť nákladným, spočíva v používaní paliva bez biozložky. Takéto palivá sú ľahko dostupné na benzínových staniciach ako takzvané prémiové palivá s vyšším oktánovým číslom. Rôzne čerpacie stanice ich označujú svojimi marketingovými názvami, ale vo všeobecnosti ide o benzíny s oktánovým číslom nad 98.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
Mužom hrozí mastná pokuta: V Česku dostali ženy vlastné parkovacie miesta, odborníkom sa to nepozdáva
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Veľká uzávierka D1: Významné zmeny paralyzujú dopravu na 3 dni
Načasovanie raňajok rozhoduje o tvojej dlhovekosti, tvrdia vedci. Každé posunutie zvyšuje riziko úmrtia o 11%
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP