Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slováci príliš neinklinujú k elektromobilite a pre mnohých sú záchranou biopalivá, ktoré môžu byť alternatívou k elektromobilom. Na Slovensku dnes otvorili prvú čerpaciu stanicu na bionaftu s označením B30. Ako informuje v tlačovej správe Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVS), stanica vyrástla v Leopoldove a je otvorená nonstop.

Cestná doprava na Slovensku v minulom roku zodpovedala za viac ako štvrtinu celkového množstva vyprodukovaných emisií skleníkových plynov. Združenie pre výrobu a využitie biopalív tvrdí, že pri dekarbonizácii sektoru dopravy a napĺňaní ambicióznych klimatických cieľov zohrajú kľúčovú rolu biopalivá.

,,Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90 % obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti“, tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB.

Jaroslav Kmeť/Facebook

Diana Štrofová, predsedníčka výkonnej rady ZVVS pre FonTech.sk prezradila, že pilotný projekt má demonštrovať masívne šetrenie emisií pri veľkých firemných flotilách áut. Stanica je samozrejme verejná a tankovať tu môžu aj súkromné osoby, no ponuka vozidiel, ktoré dokážu jazdiť na naftu B30 je značne obmedzená.

Zatiaľ iba pre zopár áut

To, či je palivo B30 vhodné aj pre to ktoré motorové vozidlo, si môžu motoristi pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti moderné naftové motory koncernu Stellantis od značiek Peugeot, Citroën, DS či Opel umožňujú tankovať palivo B30.

Okrem ekonafty pre osobné autá na Slovensku vyrába spoločnosť MEROCO, a. s. aj palivo B20 určené pre traktory, či stopercentnú bionaftu B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy.

Ročne môžeme ušetriť stovky ton CO2

S palivami, ktoré obsahujú biozložku, sa vodiči môžu už dnes stretnúť na každej čerpacej stanici. Klasická nafta obsahuje 7 % biozložky a benzín 9 % bioetanolu. Po novom už motoristi môžu na Slovensku natankovať aj moderný ekodiesel s označením B30, ktorý obsahuje 30 % podiel biozložky, a to na novootvorenej čerpacej stanici Solar 2009 v Leopoldove.

TASR - Lukáš Grinaj

,,Pre vodičov vybraných osobných vozidiel s naftovým motorom je k dispozícii ekodiesel B30. Toto unikátne palivo prináša v porovnaní s bežnou naftou emisnú úsporu vyššiu ako 16 percent“, vysvetľuje Robert Spišák. ,,Spaľovaním paliva B30 v 74-člennej flotile osobných áut, ktoré máme vo firme ušetríme ročne až 39 ton emisií CO2.“ Surovinou na výrobu paliva B30 sú najmä rastlinné oleje, pričom sa využívajú aj použité kuchynské oleje a tuky, ktoré tvoria približne 25 % zo vstupných surovín.

Elektromobilita potrebuje alternatívy

Podľa Roberta Spišáka, predsedu predstavenstva spoločnosti MEROCO, a.s., ktorá je členom Envien Group, je využívanie biopalív nielen ekologickejšie riešenie, ale tiež nám pomáha znižovať závislosť na dovoze ropy, a súčasne produkuje významné množstvá vysoko proteínových kŕmnych surovín pre slovenských farmárov.

„Ročne vyrobíme na Slovensku približne 260-tisíc ton biopalív a zhruba 220-tisíc ton kŕmnych surovín. V praxi to znamená, že o toľko menej fosílnych palív a kŕmnych surovín musíme dovážať,“ hovorí Robert Spišák.

TASR - Lukáš Grinaj

Výroba samotných biopalív je podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív bezodpadová. To, že pre štáty je dôležité mať alternatívne zdroje potvrdzuje aj situácia, ktorú spôsobila vojna na Ukrajine.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú