Ešte pred pár rokmi boli elektromobily na Slovensku takmer výhradne výsadou fanúšikov nových technológií. Dnes ale elektromobilov pribúda a tým pádom sa napĺňa aj trh s jazdenkami.

Ak sa však tešíš, že starší ojazdený elektromobil získaš lacnejšie, máme zlé správy. Ich mediánová cena v bazároch za posledné roky výrazne narástla, ukazuje prieskum AURES Holdings.

V roku 2016 bola ponuka na slovenskom trhu s ojazdenými elektromobilmi ešte stále mizivá. Na Slovensku ich vtedy v inzertnej ponuke za celý rok bolo niečo cez 200 a ich mediánová cena sa pohybovala na úrovni 16 500 €.

V minulom roku už na sekundárnom trhu čakalo na nového majiteľa spolu 1 100 elektrických áut, ktorých cena sa ale najčastejšie pohybovala okolo 30 000 €. Ak na spaľovák nedáš dopustiť, mohol si si vybrať 3 135 hybridných modelov s cenovým mediánom 19 500 €.

Do ponuky sa dostali luxusnejšie modely

Priemerná (mediánová) cena jazdeného elektromobilu tak v posledných 5 rokoch vzrástla takmer dvojnásobne. Môže za to fakt, že do ponuky sa začali dostávať luxusnejšie modely či rôzne predvádzacie vozidlá s len veľmi nízkym nájazdom kilometrov.

FonTech

Najviac z ojazdených elektromobilov bolo tento rok starších modelov BMW i3, nasledovali Tesla Model S, Nissan Leaf, na štvrtom a piatom mieste sú Tesla Model 3 a Renault Zoe. U hybridov dominuje Toyota C-HR, pričom medzi TOP 10 hybridnými vozidlami je tento rok až 7 modelov Toyoty, dva modely zastupujú cenovo zaujímavé autá Suzuki a na desiatom mieste je Hyundai Ioniq.

Najviac je elektromobilov tesne po lízingu a zo Slovenska

Elektrické vozidlá, ktoré sa objavujú v inzertnej ponuke na celom slovenskom trhu, majú zväčša vek do troch rokov. Do začiatku covidovej pandémie sa ich vek pohyboval okolo 3 a pol roku a veľa ich bolo pôvodom zo zahraničia. Dnes sú to vyložene zánovné jazdené autá do troch rokov a tuzemského pôvodu. Často ide o predvádzacie vozidlá, prípadne autá z firemných fleetov, ktoré sa snažia o ekologický prístup v prevádzke svojho autoparku a možno ich z účtovníctva odpísať už za dva roky.

Počet hybridných modelov v ponuke na tuzemskom inzertnom trhu je v súčasnosti trojnásobný oproti plne elektrickým autám, v minulom roku to bol takmer dva a pol násobok. Cenovo sú hybridné modely medzi ojazdenými autami v ponuke dostupnejšie než čisté elektromobily.

Martin Katler / FonTech

Oproti elektromobilom je najčastejšia obstarávacia cena hybridov približne o štvrtinu nižšia. Rovnako ako u elektromobilov, aj bazárové hybridy sú najčastejšie zánovné autá, s nájazdom okolo 27 000 kilometrov a vo veku medzi dvoma a tromi rokmi.

V zahraničí je ponuka bohatšia

Pre mnoho ľudí je kúpa nového spaľovacieho auta príliš nákladná, preto siahajú po jazdenkách. Áno, je pravda, že v tomto smere zatiaľ elektromobily výrazne strácajú a, naopak, prichádzajú obavy o zdravie batérií, ktoré už za sebou majú niekoľko desiatok tisíc kilometrov.

Nájsť dobrý jazdený elektromobil s priaznivou cenovkou môže byť ešte stále problém, no ak sa pozrieme na známy portál Mobile.de a vyfiltrujeme iba elektrické vozidlá, k dispozícii je takmer 25 000 ponúk.

Veľa vozidiel na tomto portáli je úplne nových, prípadne ide o predvádzačky. O životnosť akumulátorov sa teda báť nemusíš, no ich cena býva stále príliš vysoká. Aj jazdených elektromobilov z druhej ruky ale už nájdeš tisíce.

Martin Katler/FonTech

Postupom času budú jazdené elektromobily na rôznych bazároch pribúdať a výber bude prirodzene bohatší. Stačí počkať pár rokov a bez problémov kúpiš jazdený VW ID.3 či Škodu Enyaq za cenu, ktorá sa vyrovnáva ich spaľovacím ekvivalentom.

Do 2-3 rokov, kedy ešte budú batérie určite v poriadku, odhadujeme pokles za dobre vybavený Enyaq na sumu okolo 27 až 30-tisíc eur. A to už rozhodne nie je ponuka na zahodenie. Navyše, až 91 % Enyaqov na Slovensku je dnes v rukách firiem, je teda mimoriadne pravdepodobné, že po odpísaní v účtovníctve sa poberú do sveta a na inzertné portály.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú