Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobilita a cestovanie na dlhé trasy karavanom zatiaľ nedávajú úplne zmysel. Akékoľvek aerodynamické či hmotnostné zaťaženie auta na batérie totiž z dojazdu odkrajuje oveľa výraznejšie, než pri spaľováku. Typické „hranaté“ karavany dokážu zdvihnúť spotrebu elektromobilu pokojne aj dvojnásobne.

Presvedčili sme sa o tom aj my pri teste VW ID.4 GTX, za ktorý sme zapojili karavan. Spotreba na diaľnici sa vyšplhala nad 50 kWh/100 km, no pri „pohodovom tempe okolo 90 km/h sa spotreba znížila na 39 kWh/100 km. V takomto prípade by som musel zastavovať na nabíjanie každých 150-180 km.

Spoločnosť Lightship však predstavila karavan s jednoduchým názvom L1, ktorý je dokonalým bývaním na kolesách a ktorý je navyše prispôsobený na ťahanie elektromobilom.

FonTech

Lightship L1 sľubuje, že dojazd elektromobilu takmer vôbec nezníži. Vďačí za to nie len špičkovej aerodynamike, ale prekvapivo aj vlastnému pohonu.

S karavanom dosiahneš dojazd až 500 km na jedno nabitie

Spoločnosť na svojom webe uvádza, že vďaka vlastnému elektromotoru, ktorý inak napája až 80 kWh batéria, dokážeš prejsť na jedno nabitie až 500 km. Samozrejme to platí za predpokladu, že máš elektromobil, ktorý takýmto dojazdom disponuje.

Samostatný elektromotor „odľahčuje“ záťaž na samotné auto. Z 80 kWh batérie je následne možné napájať všetky elektrické spotrebiče vo vnútri. Okrem nabíjania zo siete sa dá batéria karavanu dobiť pomocou solárnej strechy. Tá ma teoretický výkon až 3 kW.

Plne nabitá batéria by podľa spoločnosti mala vystačiť na život mimo civilizácie až po dobu 7 dní a to aj za predpokladu, že vôbec nevyjde Slnko. Výhodou solárnej strechy je aj možnosť nabíjať priamo elektromobil, nie iba veľkú batériu karavanu.

Aby bol karavan čo najaerodynamickejší, disponuje skladacou konštrukciou. V cestovnom režime sa strecha a steny karavanu znížia, aby produkovali čo najnižší odpor vzduchu. V kempingovom režime sa karavan rozloží, pričom vnútorná výška je dostatočná na to, aby v karavane mohli pohodlne stáť dospelé osoby.

Lightship

Veľkosťou je vhodný na ubytovanie 4 až 6 ľudí. Nechýba vnútorná aj vonkajšia kuchynka a tiež sprcha, ktorá môže využívať zachytenú dažďovú vodu.

Cena mnohých zarazí

Už pri pohľade na parametre tohto obytného prívesu nám bolo jasné, že nepôjde o lacnú záležitosť. Karavan sa začne predávať za sumu od 125 000 dolárov, teda asi 118 000 €, čo je naozaj dosť – viac než bežné elektromobily.

Lightship

Je ale nutné podotknúť, že v tomto prípade ide o skutočne prémiový produkt, za ktorého vývojom stoja bývalí inžinieri z Tesly, Lucidu či Rivianu. Aktuálne sa dá karavan predobjednať za sumu 500 dolárov, pričom výroba by sa mala začať koncom roka 2024.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú