Britský premiér Boris Johnson zvažuje podporiť snahy o znižovanie ekologickej stopy krajiny. Vodiči benzínových a naftových vozidiel by mali dostať na kúpu elektromobilu jednorázový príspevok vo výške takmer 7000 €. Po koronakríze chce britská vláda rýchlo dostať krachujúcu ekonomiku späť na nohy, a preto má prísť so sériou viacerých opatrení, o téme píše portál The Telegraph.

Začiatkom júla má premiér Boris Johnson predniesť dôležitý a očakávaný príhovor, ktorý sa bude týkať opätovného naštartovania ekonomiky. Súčasťou bude aj „cash for clunkers“, teda „peniaze za rachotiny“. Týmto programom chce vláda posmeliť ľudí k prechodu od starého auta so spaľovacím motorom na elektromobil, prípadne plug-in hybrid, ak odovzdajú do šrotu svoje staré auto.

Britský premiér Boris Johnson údajne zvažuje zriadenie grantu na podporu predajov elektromobilov a plug-in hybridov. Flickr

K tomuto kroku je vláda motivovaná najmä svojim záväzkom – začať do roku 2035 postupne znižovať predaje áut poháňané fosílnymi palivami. Nepôjde však len o bezhlavú snahu za každú cenu predať čo najviac elektromobilov, nakoľko okrem spomínaných takmer siedmich tisícov eur na prechod k ekologickejšej verzii osobnej dopravy program počíta aj s miliardovou investíciou do nových nabíjacích staníc, píše Daily Mail.

Celý program je údajne inšpirovaný schémou „cash for bangers“ s podobným významom, ktorá bola predstavená ešte v roku 2009. Motoristi vtedy mohli získať v prepočte až viac ako 2200 € na výmenu starého auta za nové. Kritici však upozorňovali, že príspevok bol určený na kúpu auta bez ohľadu na ekologickosť jeho pohonu.

Lacnejšie poplatky, či PZP majú elektromobily aj plug-in hybridy, AutoTrader/YouTube

Daksh Gupta, riaditeľ firmy Marshall, ktorá sa orientuje na predaj automobilov pre portál Autocar, povedal, že je presvedčený o nutnosti zaviesť stimulačný balíček na obnovenie predaja automobilov. „Údaje z posledného programu (cash for baggers) ukázali, že zo všetkých ľudí, ktorí sa zapojili do programu, až 91 % by si inak nové auto určite nekúpilo,“ povedal Gupta s tým, že by uprednostnil program, ktorý by bol férový ku všetkým výrobcom automobilov.

Pexels

„Mnohí výrobcovia predávajú elektromobily so stratou, nakoľko ich potrebú bezpodmienečne predať. Výroba je veľmi drahá, a preto sa vláde snažíme vysvetliť výhody plynúce z predaja plug-in hybridov a elektromobilov,“ dodal Daksh Gupta.

Britská vláda sa pri tvorbe grantu zrejme inšpirovala taktiež krokmi Francúzska a Nemecka – aj tieto dve krajiny nedávno oznámili, že chcú podporiť predaje vozidiel s alternatívnym pohonom.

Napríklad nemecká kancelárka predstavila 130-miliardový balík pomoci nemeckým firmám a zamestnancom s jasným cieľom. Nemecko, ako jedna z kľúčových ekonomík EÚ, by sa mala z koronakrízy spamätať medzi prvými. Podľa agenúry Reuters sa Nemci okrem podpory vzdelávania či kultúrnych podujatí a mimovládnych organizácií zamerali aj na obnoviteľné zdroje energie a znižovanie emisií v automobilovom priemysle.

Pre elektrické autá s cenovkou pod 40 000 €, kam patria napríklad Opel Corsa-e, BMW i3 alebo Volkswagen ID.3, dostanú občania dotáciu vo výške 9000 €. Plug-in hybridy s rovnakou cenovkou dostanú o niečo nižšiu dotáciu 6750 €, no oproti autám so spaľovacím motorom je to stále veľa.

Nemecká vláda, pravdepodobne pod tlakom predajcov, ktorí nemajú v skladoch miesto, má v úmysle podporiť aj predaj spaľovákov. Na kúpu tohto vozidla dostanú Nemci dotáciu vo výške 2500 až 3000 €. Podiel novoregistrovaných elektromobilov za prvý kvartál roka 2020 výrazne stúpol.

Vráťme sa však k ostrovnému štátu. Hoci spomínaný program zatiaľ nie je oficiálne potvrdený, občania Veľkej Británie môžu v súčasnosti získať od vlády viac ako 3300 € grant na kúpu plug-in hybridu. Samozrejme, len za splnenie určitých podmienok – vozidlo musí mať dojazd aspoň 112 kilometrov, produkovať do 50 g/km CO2 a stáť menej ako 56 000 €.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita