Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Dacia ukázala svetu koncept, ktorý ide proti dnešnému trendu preplnených, ťažkých a predražených elektromobilov. Novinka s názvom Dacia Hipster stelesňuje návrat k pôvodnej myšlienke dostupného auta pre masy – ľahkého, jednoduchého a lacného. Koncept váži len 800 kilogramov, má štyri plnohodnotné sedadlá a cenovku, ktorá by mohla začínať pod hranicou menej než 18-tisíc eur.
Model Hipster sa rozmermi radí medzi najmenšie autá súčasnosti. Dĺžkou len tri metre a šírkou 1,55 metra je kratší než Fiat 500, no vďaka dôvtipnému riešeniu priestoru dokáže ponúknuť až 500 litrov batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel. Dacia tvrdí, že do auta sa zmestí aj práčka a presne takto chce ukázať, že aj malé auto môže byť praktické, informuje Autocar.
Dacia Hipster ukazuje, že rozum ešte nevymrel
Cieľom projektu je priniesť elektromobil, ktorý by dokázal vrátiť cenovo dostupnú mobilitu na trh, z ktorého ju vytlačili regulácie, rastúce ceny materiálov a neustále komplikovanejšie technológie. Predajný a marketingový riaditeľ Dacie Frank Marotte upozornil, že v Európe pribudlo od roku 2010 približne sto nových regulácií a ďalších sto sa očakáva do roku 2030. Každé nové nariadenie zvyšuje hmotnosť áut, zložitosť aj cenu, čím sa nové vozidlá stávajú pre bežných ľudí nedostupné.

Dacia Hipster preto stavia na filozofii „menej je viac“. Má mať len to, čo vodič naozaj potrebuje. Žiadne dotykové obrazovky, žiadne ťažké elektrické mechanizmy. Ovládanie prebieha cez smartfón v držiaku, ktorý zároveň slúži ako infotainment aj ako digitálny kľúč. Okno sa sťahuje posuvným sklom bez zložitých motorov, zadné svetlá nemajú samostatné sklá a namiesto klasických kľučiek má auto jednoduché textilné popruhy.

Interiér je síce minimalistický, no premyslený. Ponúka systém „YouClip“, ktorý umožňuje pripevniť doplnky ako Bluetooth reproduktor, držiak na pohár alebo prídavné svetlo podľa potreby. Podľa šéfa dizajnu Davida Duranda má byť Hipster dôkazom, že aj lacné auto môže byť štýlové, tak ako kedysi Fiat Panda či Citroën 2CV.

S hmotnosťou nižšou než 800 kilogramov a kompaktnými rozmermi by Hipster mohol byť o 20 % ľahší než Dacia Spring, pričom výrobca tvrdí, že jeho celková uhlíková stopa bude o polovicu menšia než pri dnešných elektromobiloch. Dacia síce nezverejnila presnú kapacitu batérie, no tvrdí, že vozidlo by stačilo nabiť len dvakrát do týždňa, keďže väčšina vodičov denne nenajazdí viac než 40 kilometrov.
Hipster je momentálne funkčný prototyp, ktorý Dacia prezentuje ako realistickú víziu sériového auta. Ak to dovolia európske legislatívne podmienky. Samotný Durand priznáva, že projekt je „technicky uskutočniteľný“ a že regulácie sú dnes väčšou prekážkou než technológia.

Ak sa koncept podarí pretaviť do výroby, mohol by znamenať návrat k pôvodnej filozofii automobilizmu: k autu, ktoré je jednoduché, dostupné a robí presne to, čo má. Žiadne prebytky, žiadne pozlátko, len čistá mobilita pre bežných ľudí. Presne to je dôvod, prečo sa Hipster môže stať jedným z najdôležitejších elektromobilov desaťročia, no môže sa stať aj úplný opak. O všetkom ťa budeme informovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

