Čínska automobilka BYD opäť posunula hranice toho, čo je možné v segmente elektrických hyperáut. Jej najnovší model sa stal oficiálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom na svete. Na testovacej dráhe Automotive Testing Papenburg v Nemecku dosiahol Yangwang U9 Xtreme v septembri 2025 certifikovanú maximálnu rýchlosť 496,2 km/h, čím prekonal doterajší rekord Bugatti Chiron Super Sport 300+. Na túto skutočnosť upozornil portál Interesting Engineering.

Elektrický rekordér, ktorý mení históriu

Model U9 Xtreme bol predstavený počas online prenosu a okamžite potvrdil svoje ambície. Popri rekorde najvyššej rýchlosti zvládol aj legendárnu Nürburgring Nordschleife s časom 6:59.157, čím prekonal Xiaomi SU7 Ultra a stal sa najrýchlejším sériovo vyrábaným elektromobilom na tomto ikonickom okruhu. Výroba bude obmedzená na 30 kusov, čo z U9 Xtreme robí nielen technologický míľnik, ale aj zberateľský unikát.

Prekonanie hranice 495 kilometrov za hodinu znamená, že U9 Xtreme odsunul Bugatti aj japonský Aspark Owl do úzadia. Kým Bugatti Chiron Super Sport 300+ dosiahol v roku 2019 rýchlosť 490,48 km/h, BYD sa posunul o ďalší krok ďalej. Aspark Owl, kedysi považovaný za symbol elektrickej rýchlosti, ostáva pozadu s maximálkou „len“ 439 km/h. Hyperauto od Koenigseggu, Jesko Absolut, zatiaľ reálne časy nepredviedol a jeho rekordné ambície ostávajú len v simuláciách.

Výkon takmer 3 000 koní a extrémna aerodynamika

Za úspechom stojí špičkový inžiniersky prístup. Hyperauto od BYD je poháňané štyrmi elektromotormi v systéme Yi Sifang, pričom každý generuje výkon 555 kW. Celkový výkon 2 220 kW, teda 2 978 koní, dopĺňa extrémny pomer výkonu k hmotnosti, až 1 217 koní na tonu. Pokročilý systém torque vectoringu dokáže urobiť viac než sto úprav za sekundu, čím nezávisle riadi krútiaci moment na každom kolese.

„U9 Xtreme prináša bezkonkurenčnú stabilitu a kontrolu. Tichý a konzistentný prísun výkonu umožňuje vodičovi sústrediť sa naplno na trať,“ vyzdvihol výnimočné vlastnosti auta Marc Basseng, skúsený nemecký jazdec GT, ktorý absolvoval rekordnú jazdu.

Dizajn vozidla je výrazne agresívnejší než pri štandardnej verzii U9. Auto jazdí na 20-palcových kolesách s poloprofesionálnymi pneumatikami GitiSport e·Gtr2 Pro, vyvinutými špeciálne pre extrémne rýchlosti. Brzdný účinok zabezpečujú titánové strmene v kombinácii s karbón-keramickými kotúčmi.

BYD do modelu integroval aj špeciálne upravenú batériu Blade s chemickým zložením LFP, optimalizovanú pre okruhové nasadenie. Jej dvojvrstvový chladiaci systém zvláda extrémne tepelné zaťaženie pri výkone až 30C, čo zaručuje nielen konzistentný prísun energie, ale aj vyššiu bezpečnosť.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP