Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Letectvo, ktoré je zodpovedné za vyše 2 % globálnych emisií a približne 12 % emisií z dopravy, môže už čoskoro vstúpiť do úplne novej a oveľa čistejšej éry. Naznačuje to obrovský Airbus A380, ktorý sa vôbec po prvý raz preletel s použitím výlučne biopaliva v podobe stolového a použitého oleja, informuje NewAtlas.

Zníženie emisií o vyše 70 %

Airbus A380 vykonal trojhodinový let z francúzskeho letiska v Toulouse, na ktorom následne opäť pristál, 28. marca a deň na to si to namieril do letiska Nice. Testy dopadli skvele a Airbus sa spolieha na správu Waypoint 2050, podľa ktorej môžu udržateľné letecké palivá (SAF) znížiť emisie segmentu o 53 až 71 %.

Už dnes sú všetky komerčné lietadlá Airbus certifikované pre lety s palivom, ktoré je až do 50 % tvorené práve SAF, pričom sa spoločnosť snaží získať certifikáciu na prevádzku s palivom tvoreným výlučne udržateľnými biopalivami.

Airbus

Airbus A380 unesie až cez 500 pasažierov a firma ich predala už vyše 250. Špeciálne biopalivo bolo vyrobené v Normandii z použitých stolových a iných olejov, kde ho zbavili nečistôt a premenili na palivo podobné nafte.

Dokázali to pomocou hydroúpravy, ktorá dokáže premeniť na podobné palivo aj biomasu z dreva či kukurice, píše PopularMechanics.

Odskúša aj vodíkové motory

Testy vykonal špeciálne upravený Airbus A380, ktorý nesie názov ZEROe a okrem biopaliva má v budúcnosti odskúšať aj motory spaľujúce vodík, ktorými je možné dostať emisie skleníkových plynov prakticky na nulu – za predpokladu ekologickej výroby vodíka.

Vodík dokáže byť skutočne čistým palivom, avšak v letectve predstavuje svoje vlastné, špecifické problémy. Plynný vodík je totiž riedky a zaberie veľa miesta, čo nie je v porovnaní s energetickou hustotou klasického leteckého paliva práve potešujúce.

Rakety tento problém riešia skvapalneným vodíka, kvôli čomu je ale nutné ho kryogenicky ochladiť na hrôzostrašných -250 °C. Kým prvý stupeň rakety spáli všetko svoje palivo v priebehu niekoľkých minút, v lietadle musí vodík zotrvať po dobu niekoľkých hodín.

Airbus A380 však zatiaľ aj naďalej používa turbínové motory Rolls-Royce Trent 900. Ich najsilnejšia verzia dosahuje ťah 374 kN a váži cez 6 ton, pričom schopnosť použitia biopaliva v týchto technologických zázrakoch je skvelým krokom vpred.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú