Nissan opäť rozvíril vody elektromobility. Potvrdil totiž, že jeho prvý elektromobil vybavený pokročilými pevnými batériami je na dobrej ceste a podľa najnovších plánov by sa mohol dostať na trh už v roku 2028. Aj keď to znie sľubne, zdá sa, že v pretekoch o prvenstvo ho predbehnú značky ako Toyota, Volkswagen či čínski giganti BYD a CATL, ktorí sa so svojimi modelmi s rovnakou technológiou chystajú vyrukovať už v roku 2027, píše Electrek.

Už o tri roky

Automobilka pevne verí, že práve táto technológia predstavuje prelomový bod vo vývoji elektromobilov. Podľa ich slov ide o „game-changer“, teda niečo, čo môže celý sektor posunúť do novej éry, a to najmä vďaka vyššej energetickej hustote, rýchlejšiemu nabíjaniu a výrazne nižším nákladom na výrobu.

Pevné batérie by podľa odhadov mohli zvýšiť energetickú hustotu až o 30 % oproti klasickým lítium-iónovým batériám, pričom zároveň skrátia čas nabíjania na jednu tretinu. A to už sú parametre, ktoré môžu reálne zmeniť hru.

Už minulý rok Nissan predstavil pilotnú výrobnú linku pre tieto batérie vo svojom závode v Jokohame, čo naznačilo, že to s vývojom myslí vážne. V roku 2021 automobilka deklarovala ambíciu uviesť prvé vozidlo s pevnými batériami do predaja najneskôr začiatkom roka 2029, no teraz to vyzerá o niečo optimistickejšie.

„Áno, budeme pripravení na SSB (solid-state batteries) v roku 2028,“ potvrdil Christop Ambland, riaditeľ produktového plánovania v Európe, pre Auto Express. Zároveň však zdôraznil, že Nissan „nemôže proces uponáhľať“, pretože cieľom je zabezpečiť, že technológia bude spoľahlivá a splní očakávania zákazníkov.

nissan elektrické hyperauto
Nissan

Výkonný kríženec

Spoločnosť zatiaľ presne nešpecifikovala, v ktorom modeli budú pevné batérie debutovať, no indície smerujú k výkonnému športovému elektromobilu. Minulý október totiž Nissan predstavil koncept Hyper Force, elektrické superauto s výkonom viac ako 1 300 koní (1 000 kW), ktoré vizuálne pripomína kríženca medzi legendárnym GT-R a futuristickým Cybertruckom od Tesly. Aj keď logo na prednej časti bolo rozmazané, bolo jasne čitateľné, že ide o GT-R badge, čo naznačuje, že Nissan plánuje pre svoju legendu aj elektrickú budúcnosť.

Pevné batérie by však nemuseli slúžiť len pre čisto elektrické autá. Ambland naznačil, že Nissan aktívne skúma všetky možné aplikácie tejto technológie, čo by mohlo znamenať aj jej využitie v plug-in hybridoch alebo úplne nových kategóriách vozidiel.

Aj tak zaostávajú

Napriek pokroku a pozitívnym signálom je však isté, že Nissan zrejme zmešká štartovú čiaru. Toyota, Volkswagen a Stellantis plánujú predstaviť svoje prvé vozidlá s pevnými batériami už v roku 2027, rovnako ako BYD a CATL, ktorí momentálne dominujú globálnemu trhu s batériami pre elektromobily.

Aj keď tempo vývoja naznačuje, že Japonci sa tentoraz snažia držať krok, konkurencia je silná a rýchla. Zostáva teda len čakať, či nové GT-R s pevným srdcom skutočne rozprúdi revolúciu, alebo sa stane len ďalším oneskoreným pokusom v rýchlo sa meniacom svete elektromobility.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP