Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Francúzska automobilka pred pár týždňami predstavila malé elektrické auto, na ktoré čaká Európa už dlhé roky a má poriadny potenciál na domácich trhoch preraziť vďaka kombinácii celkom dobrých parametrov a zároveň nízkej ceny. Ako však teraz upozorňuje portál Electrek, ikonický francúzska značka sa zároveň ako prvá európska automobilka pokúsi vyriešiť zrejme ten najväčší pretrvávajúci problém elektromobilov.

Začne recyklovať batérie

S cieľom recyklovať batérie elektrických áut sa francúzska automobilka zameriava na vytváranie partnerstiev s rôznymi inovatívnymi firmami. Recyklovať chce Renault nielen lítium, ale tiež ďalšie drahé kovy nachádzajúce sa v lítium-iónových batériách poháňajúcich moderné elektromobily, pričom bonusom môže byť aj zníženie závislosti na Číne.

Podľa Renaultu momentálne v Európe neexistuje uzavretý okruh priemyslu, v ktorom by dochádzalo ku kompletnej recyklácii batérií a výrobe nových z takto získaných materiálov. Automobilka chce takýmto spôsobom opakovane používať nielen lítium, ale napríklad aj kobalt či nikel. Aj keď zatiaľ nie sú známe presné plány, Renault vedie rozhovory s firmami zaoberajúcimi sa technológiami potrebnými na uskutočnenie tohto procesu.

Renault

Ak sa to podarí, pôjde pre Renault o obrovský skok vpred, keďže sa tak stane prvou automobilkou v Európe schopnou recyklovať batérie. Zároveň sa očakáva, že tento proces pomôže znížiť ceny elektromobilov, keďže materiály predstavujú až 70 % ceny batérií, ktoré zase predstavujú približne 40 % ceny elektrických áut.

Budú oveľa ekologickejšie

Recyklovaniu batérií elektrických áut sme sa nedávno venovali aj v samostatnom článku. Hlavným dôvodom pre vysoký uhlíkový odtlačok batérií je potreba vzácnych materiálov ako niklu, mangánu, kobaltu, lítia a grafitu, ktoré emitujú značné množstvo skleníkových plynov (GHG) počas ťažby a rafinácie. Vyššie využívanie obnoviteľných zdrojov a recyklácia batérií však môže tento problém takmer úplne eliminovať.

Zatiaľ len opravy

Ako podotýka portál Automotive News Europe, Renault sa momentálne pripravuje na zastavenie výroby nových áut vo francúzskej továrni Flins, ktorú má miesto toho nahradiť výroba čiastočne recyklovaných komponentov alebo repasovaných dielov automobilov. Len v tomto roku sa očakáva, že fabrika pomôže opraviť až 9 000 batérií.

Samotných spotrebiteľov však bude najviac zaujímať spomínaný malý elektromobil, ktorým je Renault 5 E-Tech. Jeho najlacnejšia verzia má byť dostupná už za približne 25 000 eur a bude vybavená batériou s kapacitou 40 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd na úrovni 300 km. Väčšia batéria, ktorá bude montovaná do drahších verzií, poskytne dojazd až 400 km a nabíjanie do výkonu 100 kW, pričom jej kapacita dosiahne 52 kWh.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú