Európania si elektrifikované vozidlá zamilovali. Svedčí o tom analýza, na ktorú upozornil aj portál AutoCar. V júni motoristi v západnej Európe vôbec poprvýkrát v histórii zaregistrovali viac elektromobilov, než plug-in hybridov.

Z environmentálneho hľadiska sú to skvelé správy, registrácie ekologických vozidiel stúpajú a Európska komisia chce na to prirodzene reagovať stanovením prísnejších cieľov na zníženie emisií z dopravy. Do roku 2030 by ich po novom chcela znížiť až o 55 % oproti súčasnému cieľu 37,5 % v porovnaní s rokmi 2020/21.

To, čo však prospieva ekológii, neprospieva výrobcom áut. Výroba a vývoj elektromobilov je pre automobilky stále stratový a v podstate ešte všetky žijú z predaja áut so spaľovacími motormi.

Matthias Schmidt/Screenshot

Predaj spaľovákov tak pomáha automobilkám pri transformácii celého odvetvia na čistú elektromobilitu. Čím dlhšie sa ich spaľovacie autá budú predávať, tým jednoduchší tento prechod bude. Sprísnenie noriem teda môže celý prechod urýchliť, čo ale výrazne poškodí samotných výrobcov automobilov.

Čísla vyzerajú dobre

Z analýzy, ktorú na svojom blogu zverejnil novinár Matthias Schmidt, vyplýva, že predaje elektromobilov v Európe vôbec poprvýkrát v histórii prekonali predaje plug-in hybridov.

Matthias Schmidt/Screenshot

Zároveň sa registrácie nových plug-in hybridov dosali nad 20 % podiel iba druhýkrát v histórii. Mesiac jún bol teda pre elektromobilitu naozaj silný. Za prvú polovicu 2021 sa registrovalo najviac nových elektromobilov v Nemecku, bolo ich zhruba 148 700, pričom za Nemeckom sa nachádza Británia s počtom 73 900 registrovaných elektromobilov.

NEPREHLIADNI
Štúdia, ktorá konečne otvorí oči. Vedci porovnali celkové náklady na vlastníctvo rôznych typov áut

Najväčší podiel registrovaných elektromobilov v Európe má a pohľadu automobiliek Volkswagen. Tri zo štyroch elektromobilov predá práve v Európe a patrí mu 25,4 % trhu.

Matthias Schmidt/Screenshot

V prvej polovici tohto roka predal VW v Európe viac ako 74 100 elektromobilov, čo predstavuje 15,3 % trhový podiel. Viac ako každý desiaty predaný elektromobil bol teda s logom VW.

Vlastniť elektromobil sa oplatí, aj napriek vyššej kúpnej cene

Neustále doťahovačky o tom, či je z dlhodobého hľadiska lacnejší elektromobil, spaľovák, vodíkové auto alebo hybrid, sú zdá sa konečne na konci. Ako informoval portál Electrek, nová štúdia Ministerstva energetiky v USA sa pozrela na celkové náklady spojené s vlastníctvom rôznych typov áut.

Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí na štúdii pracovali, v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov.

Freepik

Výsledok štúdie mnohých prekvapí. V súčasnosti je totiž najekonomickejším pohonným ústrojenstvom v kategórii osobných automobilov hybridná motorizácia. To sú vozidlá, ktoré disponujú spaľovákom aj elektromotorom a malou batériou, ktorú však nie je možno nabíjať zo siete, ale nabíja sa iba rekuperáciou.

Zo štúdie ale vyplýva jedna veľmi podstatná vec. Prevádzkové náklady elektromobilu sú oproti prevádzkovým nákladom spaľováku až o 40 % nižšie. Ak sa teda elektromobily kúpnou cenou vyrovnajú spaľovákom, ich vlastníctvo bude neporovnateľne ekonomickejšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú