BYD v Európe tento rok pritvrdzuje konsolidáciu distribúcie. Po nemeckej akvizícii Hedin Electric Mobility v závere roka 2024, ktorá zahŕňala aj prevzatie kľúčových predajní v Stuttgarte a Frankfurte nad Mohanom, ostáva Hedin v Nemecku len ako autorizovaný predajca v Mannheimu, Kaiserslauterne a Saarbrückene.

Minulý mesiac BYD prebral distribúciu už aj vo Švédsku cez BYD Sweden AB, Hedin tu zostáva tiež už len dealerom. Významný krok rok zjednocuje riadenie cien, dostupnosti vozidiel a marketingu v najväčších a najkonkurenčnejších európskych regiónoch.

Na autá BYD dovážané do EÚ sa vzťahuje štandardné 10 % dovozné clo aj dodatočné antisubvenčné clo 17,0 %, takže celkové colné zaťaženie pri batériových elektromobiloch z Číny je 27 %. Opatrenia vraj majú vyvážiť konkurenčné podmienky na trhu a znižovať riziká v dodávateľských reťazcoch, ale Čína napriek tomu začína v Nemecku dominovať a Európa by mala podľa expertov pristúpiť k nečakanému kroku.

Výrobná stratégia sa preto prispôsobuje realite nákladov a geopolitiky. Podľa Reuters BYD v júli 2025 posunul masovú výrobu v maďarskom Szegede na rok 2026 a zároveň zrýchlil nábeh závodu v tureckej Manise, kam smeruje časť európskej kapacity. Popri Európe firma v roku 2025 čelí odkladom pri expanzii v Mexiku, čo zdôrazňuje citlivosť investícií na colnú a obchodnú politiku. BYD v Európe 2025 tak balansuje medzi clami, nákladmi práce a rýchlosťou rozvoja predajnej siete.

Švédska firma Hedin sa stará o distribúciu aj ďalších čínskych značiek ako XPeng a Hongqi. Hedin Electric Mobility je od roku 2022 výhradným dovozcom vozidiel BYD do Nemecka a dodáva vozidlá a súčiastky približne 30 predajcom vozidiel BYD v krajine. Prevzatím podniku bude BYD môcť predávať svoje vozidlá priamo predajcom, čo jej poskytne väčší priestor pri stanovení ceny a pri zabezpečení dostupnosti vozidiel na najväčšom európskom automobilovom trhu.

BYD
Unsplash/Screenshot BYD Europe (Úprava redakcie)

BYD spolupracuje aj s ďalšími predajcami v Nemecku vrátane spoločnosti Sternauto, ktorá začiatkom tohto roka zriadila pre značku obchod v Berlíne. Hedin Automotive eMobility GmbH bude pokračovať v predaji vozidiel BYD v troch nemeckých mestách.

Prvá autorizovaná predajňa už aj na Slovensku

Stále viac populárnejšia značka áut oficiálne vstúpila na slovenský trh začiatkom apríla 2025. Predaj odštartovali dva modely – batériové SUV Sealion 7 a plug-in hybrid Seal U DM-i – s prvým autorizovaným dealerstvom Auto-Impex v Bratislave a plánovaným rozšírením siete do ďalších miest vrátane Košíc, Trnavy, Nitry, Žiliny a Banskej Bystrice. Cieli automobilky je dosiahnuť do konca roka 2025 až 20 predajných miest, iné o približne desiatich pobočkách. Ide teda o rýchly nábeh dostupnosti značky BYD na Slovensku.

Slovenský cenník uvádza pre BYD Seal U DM-i základ od 38 490 €. BYD na Slovensku v roku 2025 nadväzuje na širšiu európsku expanziu a vstup na trhy v regióne, pričom portfólio kombinuje BEV aj PHEV podľa miestnych daňových a colných podmienok. To vytvára pre spotrebiteľa realistické očakávania v dostupnosti aj cene už pri štarte predaja.

BYD rastie raketovou rýchlosťou

Spoločnosť BYD, ktorá vyrába batérie aj elektromobily a v súčasnosti vedie predaj elektromobilov v Číne, v posledných mesiacoch rozšírila svoju globálnu silu a položila základy pre výrobné závody v Európe a Mexiku.

„Spoločnosť BYD sa zaviazala podporovať silné dlhodobé partnerstvá. Existujúce partnerstvá s nemeckými maloobchodníkmi budú pokračovať. Spolu s maloobchodnými partnermi bude spoločnosť BYD ďalej rozširovať vynikajúce zákaznícke služby a podporu v Nemecku,“ uviedla v tlačovej správe výkonná viceprezidentka spoločnosti BYD Stella Li.

BYD na európskej pôde tento rok stavia na expanzii mimo Číny a na vlastnej logistike. Manažment si na tento rok stanovil cieľ 5,5 milióna áut celkovo a vyše 800-tisíc v zahraničí. Ťažisko rastu má byť Európa a Latinská Amerika. K zlepšeniu dodávok má pomôcť aj vlastná flotila obrovských ro-ro lodí, ktoré od roku 2025 vozia autá do Európy a Brazílie, a prechod na priamu distribúciu vo Švédsku. V Taliansku pribudlo rýchlejšie zásobovanie originálnymi dielmi. BYD zároveň neplánuje vstup do USA či Kanady pre obchodné bariéry.

Modelová a cenová stratégia v EÚ sa v roku 2025 opiera o plug-in hybridy popri čisto batériových modeloch. BYD oznámil, že ešte tento rok pridá v Nemecku dva nové PHEV modely, pričom registrácie PHEV v EÚ mu medziročne vyskočili a prídu ďalšie verzie typu Seal 6 kombi.

Do cenotvorby naplno vstúpili definitívne clá na čínske BEV (BYD 17 % nad rámec 10 % dovozného), no značke sa v apríli podarilo prvýkrát predbehnúť Teslu v európskych predajoch BEV. V júli zase prvýkrát po 17 mesiacoch klesla výroba, čo naznačuje taktické prispôsobenie ponuky. BYD v Európe 2025 tak mieri na širšie portfólio, rýchlejšie lokálne zásobovanie a selektívnu expanziu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP