Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
BYD v Európe tento rok pritvrdzuje konsolidáciu distribúcie. Po nemeckej akvizícii Hedin Electric Mobility v závere roka 2024, ktorá zahŕňala aj prevzatie kľúčových predajní v Stuttgarte a Frankfurte nad Mohanom, ostáva Hedin v Nemecku len ako autorizovaný predajca v Mannheimu, Kaiserslauterne a Saarbrückene.
Minulý mesiac BYD prebral distribúciu už aj vo Švédsku cez BYD Sweden AB, Hedin tu zostáva tiež už len dealerom. Významný krok rok zjednocuje riadenie cien, dostupnosti vozidiel a marketingu v najväčších a najkonkurenčnejších európskych regiónoch.
Na autá BYD dovážané do EÚ sa vzťahuje štandardné 10 % dovozné clo aj dodatočné antisubvenčné clo 17,0 %, takže celkové colné zaťaženie pri batériových elektromobiloch z Číny je 27 %. Opatrenia vraj majú vyvážiť konkurenčné podmienky na trhu a znižovať riziká v dodávateľských reťazcoch, ale Čína napriek tomu začína v Nemecku dominovať a Európa by mala podľa expertov pristúpiť k nečakanému kroku.
Výrobná stratégia sa preto prispôsobuje realite nákladov a geopolitiky. Podľa Reuters BYD v júli 2025 posunul masovú výrobu v maďarskom Szegede na rok 2026 a zároveň zrýchlil nábeh závodu v tureckej Manise, kam smeruje časť európskej kapacity. Popri Európe firma v roku 2025 čelí odkladom pri expanzii v Mexiku, čo zdôrazňuje citlivosť investícií na colnú a obchodnú politiku. BYD v Európe 2025 tak balansuje medzi clami, nákladmi práce a rýchlosťou rozvoja predajnej siete.
Švédska firma Hedin sa stará o distribúciu aj ďalších čínskych značiek ako XPeng a Hongqi. Hedin Electric Mobility je od roku 2022 výhradným dovozcom vozidiel BYD do Nemecka a dodáva vozidlá a súčiastky približne 30 predajcom vozidiel BYD v krajine. Prevzatím podniku bude BYD môcť predávať svoje vozidlá priamo predajcom, čo jej poskytne väčší priestor pri stanovení ceny a pri zabezpečení dostupnosti vozidiel na najväčšom európskom automobilovom trhu.

BYD spolupracuje aj s ďalšími predajcami v Nemecku vrátane spoločnosti Sternauto, ktorá začiatkom tohto roka zriadila pre značku obchod v Berlíne. Hedin Automotive eMobility GmbH bude pokračovať v predaji vozidiel BYD v troch nemeckých mestách.
Prvá autorizovaná predajňa už aj na Slovensku
Stále viac populárnejšia značka áut oficiálne vstúpila na slovenský trh začiatkom apríla 2025. Predaj odštartovali dva modely – batériové SUV Sealion 7 a plug-in hybrid Seal U DM-i – s prvým autorizovaným dealerstvom Auto-Impex v Bratislave a plánovaným rozšírením siete do ďalších miest vrátane Košíc, Trnavy, Nitry, Žiliny a Banskej Bystrice. Cieli automobilky je dosiahnuť do konca roka 2025 až 20 predajných miest, iné o približne desiatich pobočkách. Ide teda o rýchly nábeh dostupnosti značky BYD na Slovensku.
Slovenský cenník uvádza pre BYD Seal U DM-i základ od 38 490 €. BYD na Slovensku v roku 2025 nadväzuje na širšiu európsku expanziu a vstup na trhy v regióne, pričom portfólio kombinuje BEV aj PHEV podľa miestnych daňových a colných podmienok. To vytvára pre spotrebiteľa realistické očakávania v dostupnosti aj cene už pri štarte predaja.
BYD rastie raketovou rýchlosťou
Spoločnosť BYD, ktorá vyrába batérie aj elektromobily a v súčasnosti vedie predaj elektromobilov v Číne, v posledných mesiacoch rozšírila svoju globálnu silu a položila základy pre výrobné závody v Európe a Mexiku.
„Spoločnosť BYD sa zaviazala podporovať silné dlhodobé partnerstvá. Existujúce partnerstvá s nemeckými maloobchodníkmi budú pokračovať. Spolu s maloobchodnými partnermi bude spoločnosť BYD ďalej rozširovať vynikajúce zákaznícke služby a podporu v Nemecku,“ uviedla v tlačovej správe výkonná viceprezidentka spoločnosti BYD Stella Li.
BYD na európskej pôde tento rok stavia na expanzii mimo Číny a na vlastnej logistike. Manažment si na tento rok stanovil cieľ 5,5 milióna áut celkovo a vyše 800-tisíc v zahraničí. Ťažisko rastu má byť Európa a Latinská Amerika. K zlepšeniu dodávok má pomôcť aj vlastná flotila obrovských ro-ro lodí, ktoré od roku 2025 vozia autá do Európy a Brazílie, a prechod na priamu distribúciu vo Švédsku. V Taliansku pribudlo rýchlejšie zásobovanie originálnymi dielmi. BYD zároveň neplánuje vstup do USA či Kanady pre obchodné bariéry.
Modelová a cenová stratégia v EÚ sa v roku 2025 opiera o plug-in hybridy popri čisto batériových modeloch. BYD oznámil, že ešte tento rok pridá v Nemecku dva nové PHEV modely, pričom registrácie PHEV v EÚ mu medziročne vyskočili a prídu ďalšie verzie typu Seal 6 kombi.
Do cenotvorby naplno vstúpili definitívne clá na čínske BEV (BYD 17 % nad rámec 10 % dovozného), no značke sa v apríli podarilo prvýkrát predbehnúť Teslu v európskych predajoch BEV. V júli zase prvýkrát po 17 mesiacoch klesla výroba, čo naznačuje taktické prispôsobenie ponuky. BYD v Európe 2025 tak mieri na širšie portfólio, rýchlejšie lokálne zásobovanie a selektívnu expanziu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

