Nemci to povedali nahlas. Elektromobily za cenu spaľovákov nečakaj ešte poriadne dlho – prečo?
Rapídny nárast počtu elektromobilov na cestách môžeme očakávať vtedy, keď sa ich cena vyrovná, či dokonca podlezie cenu áut so spaľovacími motormi.
Markus Schäfer, technický riaditeľ automobilky Mercedes, však v rozhovore pre portál Road and Truck povedal, že tento moment je ešte v nedohľadne. Na tému upozornil aj portál Teslamagazín.
Za všetkým stojí najzákladnejší a najdôležitejší komponent elektromobilov – batérie. Ich cena síce v poslednom desaťročí výrazne klesla, no stále sme sa nedostali pod magickú hodnotu 100 dolárov za 1 kWh kapacity batérie, ktorá má byť, podľa viacerých odborníkov, „zlomová“ a zapríčiní, že elektromobily budú konečne lacnejšie než spaľováky.

Podľa Schäfera by sme sa s cenou za 1 kWh kapacity museli dostať pod hodnotu 50 dolárov, teda asi 46 €, aby sa elektromobily vyrovnali cene áut so spaľovacími motormi. Toto štádium je však ešte v nedohľadne, tvrdí technický riaditeľ automobilky Mercedes. Súčasné batériové technológie totiž nič takéto zatiaľ neumožňujú.
Dôležitá ja ťažba a nové batériové technológie
Problém by mohli riešiť batérie s vysokou energetickou hustotou, no takéto batérie zatiaľ neexistujú, alebo existujú iba v prísne kontrolovaných laboratórnych prostrediach a sú skutočne na míle ďaleko od komerčnej prevádzky.
Ich nasadenie do automobilového priemyslu navyše vytvára ďalšie požiadavky, ktoré je potrebné splniť. Napríklad zabezpečenie batérií proti vzplanutiu a poškodeniu, ich masová výroba a podobne.

Dôležitý faktor pri cene batérií zohráva aj ťažba nerastných surovín, konkrétne lítia, ktoré je základným prvkom súčasných batérií.
Opomenúť nemôžeme ani návratnosť nových technológií pre samotné automobilky, ktoré musia vývoj “lacných” modelov z niečoho financovať – inak povedané, aby boli elektrické autá lacnejšie, musia ich ľudia čoraz viac kupovať aj súčasné, vyššie sumy.
Podobný názor zdieľa aj šéf Stellantisu
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť.
Ak teda niekto hľadí na peniaze najmä z pohľadu úvodnej kúpnej ceny, pri súčasných cenovkách elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol.
Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré zo spaľovákov nástup normy prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák – ak výrobcovia neprídu s nejakým kreatívnejším spôsobom financovania na paušál či leasing.

Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Štát siahne Slovákom na výplaty. Vieme, o koľko prídu zamestnanci a rodičia
PREMIUMOd úľavy k závislosti: Ako vznikajú moderné návyky, ktoré pomaly oslabujú náš mozog (ROZHOVOR)

Milan Dubec: Prebojoval sa medzi najbohatších Slovákov s majetkom 120 miliónov eur

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

Matovič vracia úder: „Fico si zavolal na pomoc odsúdeného mafiána,“ vyhlásil expremiér
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
Konečne rozumný krok od Google. Chystá sa obnoviť odstavenú jadrovú elektráreň, toto je dôvod
Európania kupujú čoraz viac áut. Predaj stúpol o neuveriteľné čísla, najpopulárnejší pohon nesklamal
Slovanský štát tvrdo zakázal mobily na školách. Dopad na študentov prekvapil úplne všetkých
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Štát siahne Slovákom na výplaty. Vieme, o koľko prídu zamestnanci a rodičia
PREMIUMOd úľavy k závislosti: Ako vznikajú moderné návyky, ktoré pomaly oslabujú náš mozog (ROZHOVOR)

Milan Dubec: Prebojoval sa medzi najbohatších Slovákov s majetkom 120 miliónov eur

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

