Nemci chcú priniesť technológiu z F1 do bežných áut. Výrazne znižuje emisie a spotrebu
Nemecká spoločnosť Mahle prišla s novým riešením spaľovacieho motora, ktorý chce presadiť do bežnej premávky. Podľa nej je nový spôsob spaľovania paliva efektívnejší a s nižšími emisiami. Podobný systém už dnes využívajú niektoré monoposty F1, s ktorými práve Mahle spolupracuje.
V priebehu posledných rokov sme mohli byť svedkami postupnej evolúcie áut, kde bežný spaľovací motor sa až skoro násilným spôsobom dostáva do úzadia a ako automobilky, aj iné inštitúcie nás podporujú k tomu, aby sme si namiesto nich kúpili hybrid či elektromobil. V ponukách väčšiny automobiliek tak už môžeme nájsť aj vozidlá s alternatívnym pohonom.
V snahe oddialiť tento scenár bolo predstavených viacero riešení, pričom to najznámejšie pochádza od Mazdy a ich motoru Skyactiv-X (známy tiež ako diesel na benzín). Taktiež nedávna technológia pre dieselové motory ukazuje, že v najbližších rokoch sa spaľovacie motory ešte v ponuke udržia. Pridáva sa k nim aj spoločnosť Mahle, ktorá chce technológiu z F1 preniesť aj do osobných vozidiel.
Sľubné hodnoty
Princíp spočíva v tom, že systém vstrekovania paliva využíva ako priame, tak aj nepriame vstrekovanie. Tryska s nepriamym vstrekovaním sa nachádza klasicky v sacom potrubí, no tryska s priamym vstrekom má spoločne so zapaľovacou sviečkou pred sebou malú komôrku, ktorá je umiestnená priamo nad spaľovacou komorou valca.
Nepriamym vstrekovaním sa do valca dostane až 95 % paliva, ktoré je následne stlačené piestom. Zmes však nie je zapálená klasickým spôsobom. O zapálenie zmesi sa stará druhá tryska s priamym vstrekovaním, ktorá zvyšných 5 % paliva vstrekne do komory nad valcom, kde sa zmes zapáli a následne sa rozpráši do valca do rôznych smerov. Týmto spôsobí vznietenie a palivo sa navyše zapáli na viacerých miestach, čo zvyšuje efektivitu celého spaľovacieho procesu.
Takýmto spôsobom by sa mohlo ušetriť až 10 % paliva, no predovšetkým sa tým zníži produkcia škodlivín. V prípade oxidov dusíka (NOx) sa dá hovoriť až o 95 % znížení. Vyššie spomenutý systém je označovaný ako aktívny, no dostupná bude aj pasívna varianta, ktorá v komore nad valcom bude mať už len sviečku. Palivo sa do nej dostane počas kompresie, kde sa zapáli a je opätovne rozprášené do valca.
Vlastná hybridná jednotka
Podľa portálu Autocar sa dá tento systém využiť na všetky benzínové motory, pričom rokovania s niektorými výrobcami už majú prebiehať. Samotná spoločnosť ponúka aj možnosť modulárnej hybridnej sústavy, ktorá využíva pasívny spôsob spaľovania. Modulárna technológia umožňuje individuálne prispôsobenie pre každého výrobcu, ktorí by mal o motor záujem.
Ide o pomerne jednoduchý dvojvalec/trojvalec, ktorý je preplňovaný a je ho možné kombinovať s jednostupňovou, dvojstupňovou či štvorstupňovou prevodovkou. Samozrejme sa tak nejedná o primárny zdroj pohonu vozidiel, no využitý by mohol byť ako generátor energie pre elektromotor.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
USA nasadili v ázijskej krajine ničivú zbraň s doletom 1600 km. Reakcia Číny prišla okamžite
Vedci vymenili lítium za sodík a ostali prekvapení. Prenosná elektráreň z Číny prežije aj v -25 °C
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
- Česi pochopili krízu v Európe. Začali s modernizáciou, ktorá im zaručí energetickú nezávislosť
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Ukrajina ide rozpútať peklo pre Rusov: Nasadí nezastaviteľné zbrane s dlhým doletom
-
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP