Nemci chcú priniesť technológiu z F1 do bežných áut. Výrazne znižuje emisie a spotrebu
Nemecká spoločnosť Mahle prišla s novým riešením spaľovacieho motora, ktorý chce presadiť do bežnej premávky. Podľa nej je nový spôsob spaľovania paliva efektívnejší a s nižšími emisiami. Podobný systém už dnes využívajú niektoré monoposty F1, s ktorými práve Mahle spolupracuje.
V priebehu posledných rokov sme mohli byť svedkami postupnej evolúcie áut, kde bežný spaľovací motor sa až skoro násilným spôsobom dostáva do úzadia a ako automobilky, aj iné inštitúcie nás podporujú k tomu, aby sme si namiesto nich kúpili hybrid či elektromobil. V ponukách väčšiny automobiliek tak už môžeme nájsť aj vozidlá s alternatívnym pohonom.
V snahe oddialiť tento scenár bolo predstavených viacero riešení, pričom to najznámejšie pochádza od Mazdy a ich motoru Skyactiv-X (známy tiež ako diesel na benzín). Taktiež nedávna technológia pre dieselové motory ukazuje, že v najbližších rokoch sa spaľovacie motory ešte v ponuke udržia. Pridáva sa k nim aj spoločnosť Mahle, ktorá chce technológiu z F1 preniesť aj do osobných vozidiel.
Sľubné hodnoty
Princíp spočíva v tom, že systém vstrekovania paliva využíva ako priame, tak aj nepriame vstrekovanie. Tryska s nepriamym vstrekovaním sa nachádza klasicky v sacom potrubí, no tryska s priamym vstrekom má spoločne so zapaľovacou sviečkou pred sebou malú komôrku, ktorá je umiestnená priamo nad spaľovacou komorou valca.
Nepriamym vstrekovaním sa do valca dostane až 95 % paliva, ktoré je následne stlačené piestom. Zmes však nie je zapálená klasickým spôsobom. O zapálenie zmesi sa stará druhá tryska s priamym vstrekovaním, ktorá zvyšných 5 % paliva vstrekne do komory nad valcom, kde sa zmes zapáli a následne sa rozpráši do valca do rôznych smerov. Týmto spôsobí vznietenie a palivo sa navyše zapáli na viacerých miestach, čo zvyšuje efektivitu celého spaľovacieho procesu.
Takýmto spôsobom by sa mohlo ušetriť až 10 % paliva, no predovšetkým sa tým zníži produkcia škodlivín. V prípade oxidov dusíka (NOx) sa dá hovoriť až o 95 % znížení. Vyššie spomenutý systém je označovaný ako aktívny, no dostupná bude aj pasívna varianta, ktorá v komore nad valcom bude mať už len sviečku. Palivo sa do nej dostane počas kompresie, kde sa zapáli a je opätovne rozprášené do valca.
Vlastná hybridná jednotka
Podľa portálu Autocar sa dá tento systém využiť na všetky benzínové motory, pričom rokovania s niektorými výrobcami už majú prebiehať. Samotná spoločnosť ponúka aj možnosť modulárnej hybridnej sústavy, ktorá využíva pasívny spôsob spaľovania. Modulárna technológia umožňuje individuálne prispôsobenie pre každého výrobcu, ktorí by mal o motor záujem.
Ide o pomerne jednoduchý dvojvalec/trojvalec, ktorý je preplňovaný a je ho možné kombinovať s jednostupňovou, dvojstupňovou či štvorstupňovou prevodovkou. Samozrejme sa tak nejedná o primárny zdroj pohonu vozidiel, no využitý by mohol byť ako generátor energie pre elektromotor.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pravidlá EÚ sú im ukradnuté. Po Mete končí s overovaním faktov ďalší gigant z USA
Superpočítač za zlomok ceny? TOP 5 technológií, ktoré už stihli v roku 2025 spôsobiť revolúciu
Zákaz vyriešili bizarným spôsobom. „Utečenci z TikToku“ sa učia po čínsky, dôvod prekvapí
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
-
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- TOP televízory roka 2025: Bezkáblový, ktorý popiera gravitáciu, gigantický „Číňan“ aj cena priehľadného LG
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené