Plusy

+ Príbeh kombinujúci skutočnú históriu a fantasy prvky
+ Nesmierne dynamické a návykové súboje
+ Jedinečný dizajn bossov
+ Originálne a neustále sa meniace herné prostredie
+ Vyrovnaná obťažnosť, ktorú vedia znížiť spojenci

Mínusy

- Súboje sú občas chaotické
- Ťažká orientácia v príbehu

Žáner soulsborne hier je naďalej na vzostupe a vďaka mamutiemu úspechu Elden Ring môžeme s istotou očakávať, že klony Dark Souls či Bloodborne budú v budúcnosti pribúdať aj naďalej. Niektorí vývojári sa mechaniky hardcore RPG rozhodnú len drzo skopírovať, iní sa pri nich neboja pohnúť vlastným smerom a predstaviť nové nápady.

Práve do tejto skupiny patria aj japonskí vývojári z Team Ninja, ktorí zručnosti hráčov vo svojich tituloch preverujú už dlhodobo. Skvelú, no rovnako nekompromisnú sekačku Ninja Gaiden a bojovku Dead or Alive vývojári v roku 2017 vymenili za hernú novinku Nioh, ktorá sa stala jedným z najväčších prekvapení roka.

Akčná RPG priniesla svieži súbojový systém, vysokú náročnosť obohatenú o jedinečný vizuál postavený na japonskom folklóre a vďaka úspechu čoskoro nasledovalo aj pokračovanie. Team Ninja teraz na základoch svojej úspešnej hry predstavujú svoju ďalšiu novinku Wo Long: Fallen Dynasty.

Vývojári sa pritom netaja ani inšpiráciou ďalšieho herného fenoménu Sekiro: Shadows Die Twice. Aký je teda mix jedných z najvýraznejších RPG noviniek posledných rokov? Geniálny a nebezpečne návykový. Wo Long: Fallen Dynasty je absolútny akčný nárez, ktorý žáner hardcore RPG vďaka jedinečným mechanikám otvára aj širokej hernej verejnosti.

Chaos a Čína v plameňoch

Dej hernej novinky je zasadený do historickej Číny a odohráva sa na pozadí skutočných udalostí. Autori si pre príbeh vybrali obdobie troch kráľovstiev, ktoré bolo sprevádzané povstaniami i vojnami a vlastne ide o jedno z najkrvavejších období čínskej histórie ako takej.

Príbeh však zároveň vo veľkom sprevádzajú aj prvky temnej fantasy a tradičnej čínskej mytológie, čo sa prejavuje aj na hlavnej zápletke. Tá do popredia stavia nebezpečného a nevyspytateľného starca Lu Bu s nadprirodzenou mocou, ktorý pri snahe získať elixír nesmrteľnosti uvalí Čínu do temnoty a využíva démonické schopnosti na porážku svojich nepriateľov.

Úlohou hráča tak je postupne porážať vojská rebelov a bossov, postaviť sa šampiónom hlavného nepriateľa a nakoniec ukončiť jeho krutovládu nad krajinou. Znie to možno tuctovo, no príbeh je vzhľadom na soulslike žáner osviežujúco konkrétny a jasne definovaný.

Wo Long ponúka tradičný boj dobra so zlom, obohatený ako o ikonické prvky čínskej mytológie, tak aj o skutočné historické udalosti a postavy, ktoré hráč pri napredovaní príbehom stretne. Jedinou výčitkou smerom k zápletke je pomerne veľké množstvo mien a charakterov, v ktorých sa počas hry ťažko orientuje. S tým však autori počítali a informácie o všetkých postavách, spojencoch i nepriateľoch, je možné nájsť v detailne spracovanej knižnici.

Uprostred chaosu a povstania Žltých turbanov, čo je mimochodom ďalšia skutočná historická udalosť, sa ocitne aj hráč so svojou postavou. Jej podobizeň a schopnosti tvorcovia nechávajú čisto na hráčovi, hneď v úvode je totiž k dispozícii editor na tvorbu postavy.

Tvorba postavy je na možnosti až absurdne bohatá a patrí k tomu najlepšiemu, čo v hrách možno nájsť. Pri dizajne hlavnej postavy hra umožňuje upraviť všetky oblasti, na aké si hráč spomenie- od šírky čeľustí, nosných dierok či dĺžky mihalníc, cez tetovania a dizajn vlasov, až po úpravu vrások a celkovej telesnej konštrukcie. Na výber sú našťastie aj predvolené postavy, čo sa zíde nerozhodným alebo netrpezlivým hráčom, ktorí sa chcú hneď vrhnúť do boja.

Na akciu po úvodnom editore hráč nečaká dlho. Po krátkej prestrihovej sekvencii už sa ocitá v horiacej dedine, ktorú napadli nepriateľské vojská. Hra v úvode v krátkosti vysvetlí herné mechaniky, rýchlo som sa však presvedčil, že prečítať si inštruktáž o bezchybnom úskoku a zrealizovať ho na vlastnej koži sú dve rozdielne veci.

Už v úvodnej kapitole je jasné, že reči vývojárov o inšpirácii Sekiro: Shadows Die Twice, vôbec neboli náhodné. Súbojový systém je totiž postavený predovšetkým na čítaní protivníka, včasnom zablokovaní jeho útoku a následnom protiútoku.

Konečným cieľom síce je ubrať nepriateľovi všetok život, v prvom rade je však potrebné preraziť ukazovateľ jeho výdrže, po ktorom je možné zasadiť zdrvujúce a častokrát tiež smrteľné zranenie. Z každého súboja sa tak stáva smrtiaci tanec, počas ktorého hráč čaká na vhodnú príležitosť k útoku a neustále tiež číha na správny moment zablokovania súperovho výpadu.

Zároveň si však treba dávať pozor na vlastnú výdrž, keďže nesprávne pokusy o úhybný manéver či blokovanie ju posúvajú do červených čísel. Úspešné útoky naopak výdrž zvyšujú a po naplnení ukazovateľa umožňujú zasadiť silný úder. Akonáhle sa negatívny ukazovateľ výdrže naplní, postava zostane na chvíľu ochromená a kompletne otvorená útokom súpera, ktoré vedia poriadne zabolieť. Nikdy sa mi však nestalo, že by ma protivník pri plnom zdraví zabil na jednu ranu.

Na každého nepriateľa platí iná taktika – niektorých slabších protivníkov je možné doraziť čistou agresiou a hrubou silou, pri väčších sa oplatí čakať na vykrytie ich útoku, po ktorom sa otvorí okno zvrátiť boj na svoju stranu. V každom prípade však platí, že dostať sa do obkľúčenia spravidla znamená istú smrť a súper je dobré likvidovať postupne.

Napredovanie vedia výrazne obohatiť aj stealth mechaniky, ktoré sú síce základné, no oplatí sa ich využívať. Stačí sa k nepriateľovi dostať potichu, prípadne využiť prostredie nad ním, a následne mu ubrať masívnu časť života. Hra je v detekcii mimoriadne štedrá a nepriatelia ma niekedy nezbadali ani pár metrov od nich.

Pôsobí to síce komicky, riešenie ale považujem za elegantné. Určite je to rýchlejšie ako zakrádať sa vysokou trávou alebo korunami stromov ako v iných hrách. Takýmto zdržaniam sa tvorcovia v rýchlom súbojovom systéme očividne chceli vyhnúť.

Silu nepriateľov určuje výška morálky. ide o špeciálny ukazovateľ, ktorý sa dvíha postupným likvidovaním protivníkov. Pri smrti morálka padá na nulu, oplatí sa preto objavovať prostredie a nachádzať bojové vlajky, ktoré zvýšia minimálnu úroveň, na ktorú hlavná postava po smrti klesne.

Pri väčších vlajkách je tiež možné zvýšiť úroveň a doplniť zásoby, slúžia teda ako náhrada klasických bonfire zo souls hier. Hra občas do cesty už v úvode hodí nepriateľov s niekoľkonásobnou výškou úrovne morálky, o to viac treba pri napredovaní rozmýšľať a nepúšťať sa do súbojov bezhlavo.

Súbojový systém je nesmierne rýchly a uspokojivý. Z každého drobného stretu sa stáva zábavný duel, ktorý vedie k preťahovaniu o získanie výhody. Čím viac protivníkov a ich pohyby hráč pozná, tým zábavnejšie následne je vykrývať ich útoky a rýchlo ich za chyby trestať.

Mechaniky bojov sú nesmierne zábavné, kritika sa tu však nájde a smeruje k občasnej neprehľadnosti súbojov. Vďaka rýchlosti stretov s nepriateľom je kamera občas chaotická a v súbojoch sa je občas ťažko vyznať. Špeciálne to platí pri využití spojencov – keď do nepriateľa naraz rúbu tri postavy začína byť skutočne náročné čítať jeho pohyby.

Súboje sú rýchle a brutálne, nie však prehnane náročné. Iste, ak hráč nerešpektuje pravidlá a bezhlavo buší do protívníka, bude sa k checkpointu vracať neustále, no akonáhle na pravidlá hry pristúpi, ide o uspokojivú skúsenosť s vyrovnanou náročnosťou. Nepriatelia nikdy nezabijú na jeden úder, checkpointy sú časté a nachádzajú sa hneď pred súbojmi s bossmi, takže odpadá nutnosť prejsť po smrti polovicou úrovne alebo si neustále strážiť zásoby.

Smrť ma počas hry v porovnaní s Elden Ring, Nioh či Sekiro zastihla iba vzácne, na pomoc je navyše možné zavolať aj dvojicu z bohatej palety spojencov, ktorí síce zvýšia silu protivníkov, no vo výsledku obťažnosť hry výrazne znižujú. Celkovo tak Wo Long možno označiť za jeden z naprístupnejších titulov v soulsborne žánri.

Hra navyše v menu štedro informuje o všetkých svojich mechanikách a ukazovateľoch, čo v žánri rovnako nie je pravidlom. Snaha tvorcov spraviť Wo Long prístupný pre širšiu hráčsku verejnosť je evidentná aj v tomto smere.

Báť sa však nemusia ani hráči hľadajúci výzvu. Stačí nechať spojencov odpočívať a z Wo Long sa stane brutálna záležitosť, predovšetkým v posledných fázach hry a pri súbojoch s bossmi. Tvorcovia sa s dizajnom bossov vyhrali, každý z nich je jedinečný ako svojím dizajnom, tak aj zoznamom pohybov.

V jednej úrovni hráč natrafí na gigantického obra pozliepaného z mŕtvych tiel, inokedy je to démonické prasa alebo bleskurýchly šermiar na koni. Bossovia sú zakaždým originálni a patria k čerešničkám na torte výborného dizajnu úrovní.

Wo Long neponúka otvorený svet ako tituly Dark Souls či Elden Ring a v smere dizajnu herného sveta ide skôr v šľapajách Nioh, a teda ponúka lineárny herný svet. Ide o samostatné úrovne, ktoré sú uzavreté, no zároveň dostatočne veľké, aby v nich hráč vedel nájsť skratky a zaútočiť na silných nepriateľov z nepravdepodobných pozícií.

Každá úroveň sa výrazne odlišuje predovšetkým výtvarným štýlom a zasadením. Niekedy sa hráč prediera slnečnými horami, inokedy horiacim mestom či upršaným prístavom. Pestrosť herného sveta podčiarkujú prestrihové scény, ktoré dokonale vystihuje čínsku mytológiu a dávajú do popredia čínske bojové umenia.

Tvorcovia si dali na dizajne herného sveta záležať a úrovne napriek lineárnosti len tak neomrzia. Drobná výčitka smeruje azda len k vedľajším misiám, ktoré hráča vracajú do známych lokalít, v istom smere teda dochádza k recyklácii prostredia. Vedľajšie misie sú však krátke a naopak som pri nich ocenil, že som už herný svet poznal a presne vedel, odkiaľ na nepriateľa udrieť.

Veľkým strašiakom pri Nioh boli doslova tisícky predmetov, ktoré sa dali použiť. Tvorcovia pri svojej novinke našťastie v tomto smere výrazne ubrali a našli ideálnu kombináciu bohatej ponuky, ktorá však nepôsobí zastrašujúco. K dispozícii sú hráčovi meče, kopije, obrovské sekery a množstvo ďalšieho náradia, v ponuke sa však dá bez problémov zorientovať aj vďaka vhodnej kategorizácii v menu postavy.

Predmety majú štyri úrovne a každý z nich má aj špeciálne vlastnosti. Silnejšie zbrane napríklad odomykajú dva špeciálne bojové pohyby, pri slabších zbraniach sú obmedzené iba na jeden. Použiť v hre je možné každú zbraň, keďže klasické RPG štatistiky ako sila, výdrž či inteligencia tu nie sú prítomné. Namiesto nich hra umožňuje investovať nazbierané skúsenosti do piatich živlov – drevo, voda, vietor, oheň a železo.

Každý prvok prináša iné bonusy a slušne bohatý strom zručností. Za každých 5 získaných úrovní sa odomkne bod na kúpu „mágie“, ktorý je možné priradiť k jedným zo štyroch schopností používaných počas súbojov. Bonusom je, že získané body sú dostupné vo všetkých kategóriách – môžem teda utratiť bod za kúpu bleskových zbraní v jednom strome a zároveň rovnaký bod utratiť napríklad za dočasnú neviditeľnosť v úplne inej kategórii.

Nie všetky zručnosti sú odomknuté hneď, pri niektorých je najskôr potrebné splniť niektorú z vedľajších misií, ktoré spočívajú v prejdení danej úrovne a porazení nepriateľov. Pri hre ďalej okrem nepriateľov pomôžu aj mytologické bytosti, ktoré je možné privolať po naplnení ukazovateľa a poskytnú dočasný bonus. Najobľúbnejším spoločníkom mi bol napríklad drak, ktorý ma okamžite vyliečil a vyvolal auru, ktorá postave krátko dopĺňala život, čo sa zišlo predovšetkým pri súbojoch s bossmi.

Zbrane je možné vylepšovať, odoberať z nich vlastnosti a priraďovať k nim naopak atribúty, ktoré hráč získa recyklovaním nepoužitého arzenálu a zbroje. Možnosti sú nesmierne bohaté a osobne sa neviem dočkať overpowered buildov, ktoré čoskoro vytvorí herná komunita podobne ako napríklad v Elden Ring. Wo Long má všetky predpoklady na to, aby bavil ešte dlho po prejdení príbehu.

Z technického hľadiska je hra na vynikajúcej úrovni. Ponúka dva režimy zobrazenia, pri hack and slash jednoznačne odporúčam režim vyššieho snímkovania. Grafika v hre je obstojná, zub času už na nej však cítiť a rozhodne sa neradí vyššie ako k priemeru. Potešujúco zvládnutý je naopak technický stav – aj bez day 1 patchu sa mi za približne 30 hodín hrania stala jediná nepríjemnosť, kvôli ktorej som musel hru reštartovať. Išlo o prestrihovú scénku, kde sa obraz zasekol, no zvuk stále išiel. Odhliadnuc od náhodného problém japonskí vývojári odviedli svedomitú prácu.

Hra ponúka aj online kooperáciu pre 4 hráčov a pvp režim, v ktorom sa hráč môže preniesť do sveta svojho protivníka a zmerať si s ním sily. Pri prvom prechádazní hry však určite odporúčam využívať NPC spoločníkov, keďže na 10 úrovni hráčovi sprístupnia svoju kvalitnú výzbroj.

Wo Long: Fallen Dynasty tak vo výsledku prináša smršť brutálnej a nesmierne rýchlej akcie, ktorá si vyberá to najlepšie zo Sekira a Nioh. Príbeh hry možno nepatrí k najsilnejším a súboje sú občas neprehľadné, v porovnaní s kráľovskou zábavou, ktorú som pri hre zažíval, však ide o drobné nedostatky.

Wo Long tak môžem odporučiť všetkým fanúšikom žánru aj hráčom, ktorí sa mu kvôli vysokej obťažnosti zatiaľ vyhýbali, keďže s privolanými pomocníkmi je hrateľnosť omnoho lahšia.

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP