Nečakal som nič, spadla mi sánka. Hral som jedno z najväčších herných prekvapení roka
+ Skvelé postavy, ktoré sú vykreslené skutočne do hĺbky
+ Humorné hlášky a dynamika v tíme
+ Vydarené akčné pasáže
+ Dialógové možnosti a pocit ovplyvňovania príbehu
+ Ideálna dĺžka príbehu
- Prakticky nulová znovuhrateľnosť
- Zabudnuteľné súboje s bossmi
Marvel momentálne vo filmovom svete svete ide bomby a nie je divu, že úspech blockbusterových počinov sa snažia napodobniť aj herní tvorcovia. Výsledok je zatiaľ pomerne rozporuplný a za zmienku v tomto smere zatiaľ stojí azda len Spider-Man, ktorý však do filmového univerza Marvelu nijak nezapadá a navyše je exkluzívnou značkou PlayStation.
Minulý rok sa borci zo Square Enix pokúsili osloviť masy svojou novinkou Marvel’s Avengers, hra však zďaleka nenaplnila očakávania tvorcov ani hráčov a stala sa skôr továrňou na mikrotransakcie a synonymom zúfalo sa opakujúcej hrateľnosti. Square Enix teraz šťastie skúša znova v podobe Marvel’s Guardians of the Galaxy, kde v centre stoja nedobrovoľní spasitelia galaxie, ktorým však ide v prvom rade o vlastný profit.
Asi nebudeme jediní, ktorí po pozretí trailerov a gameplay ukážok stále vôbec netušili, o čom vlastne herní Strážcovia galaxie budú a (aj vďaka tomu) ku hre boli skeptickí. O to príjemnejším prekvapením je, že nový počin vývojárov z Eidos-Montréal je nielen nesmierne zábavným, ale tiež veľmi chytľavým vesmírnym dobrodružstvom plným charizmatických postáv, zábavnej akcie a nekončiacich hlášok.
V recenzii sa dozvieš:
- Aké nebezpečenstvo tentokrát hrozí galaxii
- Prečo hrdinov v hre spoznáš lepšie ako vo filmoch
- V čom tkvie hlavné čaro hry
- Na akých dvoch pilieroch je postavená hrateľnosť
- Prečo ide o najlepšiu hru z univerza Marvelu
Herní Strážcovia galaxie sa odohrávajú vo vlastnom univerze a s filmovou predlohou ani univerzom MCU majú spoločné skutočne len pramálo. Dokazuje to aj jedinečný vzhľad ústrednej pätice postáv v zložení Star-Lord, Gamora, Drax, Groot a Rocket, ktorí sa od filmov znateľne odlišujú a skalným filmovým nadšencom chvíľu môže trvať zvyknúť si na nové tváre. Charaktery obľúbených hrdinov sa ale oproti filmom vôbec nezmenili a každá postava nielen dokonale spĺňa očakávania, ale neraz hĺbkou svojho zobrazenia prekvapuje.
Hráč sa v novinke ujme role Star-Lorda, alebo ak chcete Petra Quilla, ktorý sa so svojou bandou lovcov odmien pretĺka galaxiou a snaží prísť k bohatstvu. Dej sa odohráva 12 rokov po medzigalaktickej vojne s Thanosom, na ktorého porážke sa podieľali aj Strážcovia galaxie a boli tak omilostení za svoje predchádzajúce zločiny.
Časy slávy sú však dávno preč a dysfunkčná skupina, kde má každý člen na riešenie problému vlastný názor, prichádza s nápadom rýchleho zbohatnutia – stačí v zakázanej zóne uloviť nebezpečnú príšeru, predať ju ešte nebezpečnejšej zberateľke a na chvíľu je s výdajmi vystarané. To, že udalosti naberú nečakaný spád, pravdepodobne netreba veľmi pripomínať, nevinná chyba však prerastá do obludných rozmerov a v nebezpečí sa postupne ocitá celá galaxia.
Dej sa spočiatku tvári nenápadne, možno až do polovice hry vlastne vôbec nie je jasné, proti komu alebo čomu Strážcovia galaxie v skutočnosti bojujú. To je však nakoniec aj cieľom tvorcov. Skupina je totiž v hre zobrazená len vo svojich začiatkoch a postupne sa pretĺka z problému do problému, len aby nakoniec zistila, že je jedinou, kto je schopný zabrániť intergalaktickej katastrofe.
V hernej noivnke teda nie je predstavený žiaden hlavný záporák, čo je síce trocha škoda, na druhej strane štýl rozprávania predstavuje vítané osvieženie zo zavedeného stereotypu z filmov. Ak si hráča priamo nezíska zápletka, určite tak spravia hlavné postavy, ktoré sa navzájom neustále doberajú a chrlia jednu vydarenú hlášku za druhou. Komentárov na aktuálnu situáciu je nakoniec toľko, že sa v nich hráč môže rýchlo začať strácať a jednoznačnou potrebou na ich docenenie je aj znalosť svetového jazyka.
Ukecaný tím sa oplatí počúvať, okrem toho, že mnohokrát rozosmeje, sa cez poznámky hráč dozvie viac o rozpoložení postáv a ich prístupu k danej misii. Okrem neustáleho doberania a narážok totiž mnohokrát dôjde aj na lámanie chleba a riešenie vzťahu medzi postavami. Hráč sa môže postaviť na jednu či druhú stranu, kedy mu hra v časovom limite na výber ponúka dve dialógové možnosti, častokrát je však do hádky zapletený aj sám a musí hľadať správne slová.
Voľby sú celkovo spravené výborne – hra dáva pocítiť, že na voľbách hlavnej postavy záleží, zároveň sa však napreduje priamočiaro a bez ohľadu na rozhodnutia sa postavy vždy ocitnú na rovnakom mieste. Navyše je skvele vykreslená aj atmosféra v tíme, ktorý postupom času vďaka skvele napísaným postavám s vlastným charakterom prirastie k srdcu.
Cez množstvo povinných i voliteľných dialógov sa hlavná postava dozvie viac o každom jednom členovi tímu, jeho histórii i útrapách, ktoré si na ceste prešiel. Gamora sa rozpovie o výchovných praktikách Thanosa, Rocket o neľudských experimentoch a svojom strachu z vody, k slovu sa dokonca dostane aj Groot, ktorému hráč napriek neustále opakujúcemu sa I Am Groot začne rozumieť.
Novinka tak vykresľuje obľúbené postavy univerza v celkom novom spektre a do omnoho väčšej hĺbky ako všetky filmy, v ktorých sa zatiaľ objavili. V prípade hlavnej postavy sa dokonca vrátime v čase a pozrieme sa aj na detstvo Star-Lorda a blízky vzťah s mamou, ktorý mal dramatický koniec. Hrateľnosťou ide skôr o nudnejšie momenty, po príbehovej stránke ale dávajú zmysel.
Odhliadnuc od deja a postáv však kľúčovou stále zostáva otázka, o čom Marvel’s Guardians of the Galaxy vlastne je. Ide o lineárnu akčnú adventúru postavenú na objavovaní prostredia a akčných stretoch s nepriateľmi. Približne 20 hodinová príbehová kampaň síce vyznieva skôr v prospech objavovania ako súbojov, na ceste si hráč ale užije aj poriadnu porciu stretov s nepriateľmi, ktoré sú predovšetkým ku koncu hry poriadne intenzívne.
V čele násilných stretov zakaždým stojí Star-Lord, ktorý disponuje dvojicou pištolí, no nebráni sa ani stretu zblízka a vie rozdávať údery aj päsťami. Súbojový systém je na prvý pohľad až absurdne jednoduchý a jedinou úlohou hráča je strieľať na nepriateľov, prípadne aktivovať niektorú zo svojich špeciálnych schopností ako lietanie nad bojiskom či vrhanie bômb z výšky.
Postupom času sa hlavnej postave odomkne aj štvorica elementov, ktoré vždy fungujú na iný typ nepriateľa. Ľad pomáha pri likvidácii štítov, elektrina naopak pri dočasnom omráčaní skupiny nepriateľov. Skutočná zábava však prichádza až so zapojením členov tímu, ktorí sa násiliu nijak nevyhýbajú a sú pripravení zasiahnuť. Každá postava je jedinečná a pomáha inak.
Gamora rozdáva masívne zranenie, Groot je skvelý pri kontrole veľkej skupiny protivníkov, Drax naopak proti špeciálne silným protivníkom, ktorých je potrebné najskôr omráčiť. Hráč svojim bojovníkov rozdáva príkazy a snaží sa zvoliť najlepšiu stratégiu na prežitie. Hra nabáda na experimentovanie, čím pestrejšie kombá totiž hráč vytvorí, tým bohatšia je odmena vo forme skúseností, za ktoré sa následne odomykajú špeciálne schopnosti hlavnej postavy i jeho tímu.
Súbojový systém spočiatku pôsobí nezáživne a navyše aj trocha chaoticky, akonáhle sa ale dostane pod kožu, začne baviť čoraz viac. Ku koncu hry už sa síce koncept začne opakovať, dĺžka hry je však zvolená úplne na mieru a k stereotypu našťastie nedochádza. Práve naopak. Po skončení príbehu by sme privítali, keby sa v hre o niečo menej objavuje a hovorí a naopak viac bojuje.
Nepriatelia sa pri súbojoch neustále menia a zodpovedajú prostrediu, v ktorom sa Strážcovia galaxie práve nachádzajú. Bežných poskoskov striedajú silnejší nepriatelia, ktorých je najskôr treba omráčiť, v konečnom dôsledku ale nejde o žiadnu veľkú výzvu a začať hru na vyššej ako základnej náročnosti určite nie je na škodu. Sklamaním sú súboje s bossmi, ktoré nevynikajú po hernej ani obsahovej stránke a tu sa tvorcovia mohli pochlapiť o niečo viac. Priestor na to rozhodne mali.
Prekvapivo zábavné je ale aj objavovanie prostredia, ktoré sprevádzajú ako neustále komentáre vašich spoločníkov, tak aj priestorové logické hádanky. Aj tu tvorcovia šikovne využívajú prednosti jednotlivých postáv – Rocket sa napriek večnej neochote vojde malých priestorov a vie pomôcť spoza zatvorených dverí, Drax je expert na presúvanie ťažkých predmetov, Gamora vyniká akrobaciou a pomôže dosiahnuť ťažko dostupné miesta. Každý jeden člen tímu sa napredovaním ukazuje ako cenný prvok.
Na riešenie hádaniek netreba byť žiaden Einstein a ak sa aj hráč na chvíľu zasekne, pomôže špeciálne videnie Star-Lorda, ktoré v špeciálnom móde odhaľuje zákutia herného sveta aj skryté predmety. Nie sme síce fanúšikovia prehľadávania každého rohu kvôli skrytým pokladom, v Guardians of the Galaxy však takéto bádanie má význam a odkrýva nielen cenné suroviny, za ktoré si hlavný hrdina kupuje nové schopnosti, ale odomyká tiež zaujímavé dialógy na materskej lodi.
Prostredie je uzavreté a pevne viazané k jednotlivým kapitolám, tvorcovia sa ho ale snažia zmysluplne obmieňať a tím superhrdinov postupne navštívi viaceré známe i celkom nové lokality. V pamäti nám utkvel napríklad Knowhere či vesmírna loď náboženských fanatikov, celkovo sa ale nedá hovoriť o žiadnom nadštandardnom zážitku. Herný svet jednoducho neurazí, ale ani nevytŕča z radu.
Špeciálny a mimoriadne originálny je naopak soundtrack hry, ktorý pozostáva z množstva rockových klasík z 80-tych rokov. Tie nespestrujú len pobyt na Milane, vesmírnej leteckej základni hlavných hrdinov, ale sprevádzajú tiež súbojové pasáže, ktoré vďaka nim dostávajú šťavu navyše. Schválne, ako často môže hráč mlátiť nepriateľov v sprievode Wake Me Up Before you Go-Go alebo Never Gonna Give You Up?
Verdikt
Od Marvel’s Guardians of the Galaxy sme si príliš veľa nesľubovali, zostali sme však príjemne prekvapení vydareným mixom akcie, originálnych postáv i humoru, ktorý sa k ikonickým postavám Marvelu viaže.
Príbeh i hrateľnosť sú prekvapivo zábavne, nakoniec je to ale pätica ústredných hrdinov, ktorá hru ťahá a cez ich komplikované vzťahy, úsmevné i smutné situácie prináša neopozerané herné dobrodružstvo. Nie je dokonalé, rozhodne ale ide o skvelý zážitok a s prehľadom najlepšiu hru z univerza Marvelu.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Xbox v ďalšej generácii rozdrví PlayStation. Vieme, kedy prídu nové konzoly
Slováci pripravujú unikátny herný simulátor. Vezme ťa priamo na bratislavské cesty
PlayStation 6 je realitou. Prinesie tri kľúčové vylepšenia, ktoré zmenia hranie
Koľko bude stáť GTA 6? Analytici sa zhodujú na tejto cenovke
Český mix Diabla a DOOMu prichádza na Kickstarter. Demo si už môžeš zahrať na populárnej službe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Slováci objavili rýchly spôsob, ako sa zbaviť dlhov. Veritelia často nedostanú vôbec nič
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Čo ak sa Veľký tresk nikdy nestal? Vedci prišli s vysvetlením, ktoré mení všetko o vzniku vesmíru
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vesmír poslal záhadný signál, ktorý šokoval vedcov. Po 50 rokoch sa ozvalo niečo, čo už malo byť dávno mŕtve
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
-
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
- Vesmír poslal záhadný signál, ktorý šokoval vedcov. Po 50 rokoch sa ozvalo niečo, čo už malo byť dávno mŕtve
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP