Nečakal som nič, spadla mi sánka. Hral som jedno z najväčších herných prekvapení roka
+ Skvelé postavy, ktoré sú vykreslené skutočne do hĺbky
+ Humorné hlášky a dynamika v tíme
+ Vydarené akčné pasáže
+ Dialógové možnosti a pocit ovplyvňovania príbehu
+ Ideálna dĺžka príbehu
- Prakticky nulová znovuhrateľnosť
- Zabudnuteľné súboje s bossmi
Marvel momentálne vo filmovom svete svete ide bomby a nie je divu, že úspech blockbusterových počinov sa snažia napodobniť aj herní tvorcovia. Výsledok je zatiaľ pomerne rozporuplný a za zmienku v tomto smere zatiaľ stojí azda len Spider-Man, ktorý však do filmového univerza Marvelu nijak nezapadá a navyše je exkluzívnou značkou PlayStation.
Minulý rok sa borci zo Square Enix pokúsili osloviť masy svojou novinkou Marvel’s Avengers, hra však zďaleka nenaplnila očakávania tvorcov ani hráčov a stala sa skôr továrňou na mikrotransakcie a synonymom zúfalo sa opakujúcej hrateľnosti. Square Enix teraz šťastie skúša znova v podobe Marvel’s Guardians of the Galaxy, kde v centre stoja nedobrovoľní spasitelia galaxie, ktorým však ide v prvom rade o vlastný profit.
Asi nebudeme jediní, ktorí po pozretí trailerov a gameplay ukážok stále vôbec netušili, o čom vlastne herní Strážcovia galaxie budú a (aj vďaka tomu) ku hre boli skeptickí. O to príjemnejším prekvapením je, že nový počin vývojárov z Eidos-Montréal je nielen nesmierne zábavným, ale tiež veľmi chytľavým vesmírnym dobrodružstvom plným charizmatických postáv, zábavnej akcie a nekončiacich hlášok.
V recenzii sa dozvieš:
- Aké nebezpečenstvo tentokrát hrozí galaxii
- Prečo hrdinov v hre spoznáš lepšie ako vo filmoch
- V čom tkvie hlavné čaro hry
- Na akých dvoch pilieroch je postavená hrateľnosť
- Prečo ide o najlepšiu hru z univerza Marvelu
Herní Strážcovia galaxie sa odohrávajú vo vlastnom univerze a s filmovou predlohou ani univerzom MCU majú spoločné skutočne len pramálo. Dokazuje to aj jedinečný vzhľad ústrednej pätice postáv v zložení Star-Lord, Gamora, Drax, Groot a Rocket, ktorí sa od filmov znateľne odlišujú a skalným filmovým nadšencom chvíľu môže trvať zvyknúť si na nové tváre. Charaktery obľúbených hrdinov sa ale oproti filmom vôbec nezmenili a každá postava nielen dokonale spĺňa očakávania, ale neraz hĺbkou svojho zobrazenia prekvapuje.
Hráč sa v novinke ujme role Star-Lorda, alebo ak chcete Petra Quilla, ktorý sa so svojou bandou lovcov odmien pretĺka galaxiou a snaží prísť k bohatstvu. Dej sa odohráva 12 rokov po medzigalaktickej vojne s Thanosom, na ktorého porážke sa podieľali aj Strážcovia galaxie a boli tak omilostení za svoje predchádzajúce zločiny.
Časy slávy sú však dávno preč a dysfunkčná skupina, kde má každý člen na riešenie problému vlastný názor, prichádza s nápadom rýchleho zbohatnutia – stačí v zakázanej zóne uloviť nebezpečnú príšeru, predať ju ešte nebezpečnejšej zberateľke a na chvíľu je s výdajmi vystarané. To, že udalosti naberú nečakaný spád, pravdepodobne netreba veľmi pripomínať, nevinná chyba však prerastá do obludných rozmerov a v nebezpečí sa postupne ocitá celá galaxia.
Dej sa spočiatku tvári nenápadne, možno až do polovice hry vlastne vôbec nie je jasné, proti komu alebo čomu Strážcovia galaxie v skutočnosti bojujú. To je však nakoniec aj cieľom tvorcov. Skupina je totiž v hre zobrazená len vo svojich začiatkoch a postupne sa pretĺka z problému do problému, len aby nakoniec zistila, že je jedinou, kto je schopný zabrániť intergalaktickej katastrofe.
V hernej noivnke teda nie je predstavený žiaden hlavný záporák, čo je síce trocha škoda, na druhej strane štýl rozprávania predstavuje vítané osvieženie zo zavedeného stereotypu z filmov. Ak si hráča priamo nezíska zápletka, určite tak spravia hlavné postavy, ktoré sa navzájom neustále doberajú a chrlia jednu vydarenú hlášku za druhou. Komentárov na aktuálnu situáciu je nakoniec toľko, že sa v nich hráč môže rýchlo začať strácať a jednoznačnou potrebou na ich docenenie je aj znalosť svetového jazyka.
Ukecaný tím sa oplatí počúvať, okrem toho, že mnohokrát rozosmeje, sa cez poznámky hráč dozvie viac o rozpoložení postáv a ich prístupu k danej misii. Okrem neustáleho doberania a narážok totiž mnohokrát dôjde aj na lámanie chleba a riešenie vzťahu medzi postavami. Hráč sa môže postaviť na jednu či druhú stranu, kedy mu hra v časovom limite na výber ponúka dve dialógové možnosti, častokrát je však do hádky zapletený aj sám a musí hľadať správne slová.
Voľby sú celkovo spravené výborne – hra dáva pocítiť, že na voľbách hlavnej postavy záleží, zároveň sa však napreduje priamočiaro a bez ohľadu na rozhodnutia sa postavy vždy ocitnú na rovnakom mieste. Navyše je skvele vykreslená aj atmosféra v tíme, ktorý postupom času vďaka skvele napísaným postavám s vlastným charakterom prirastie k srdcu.
Cez množstvo povinných i voliteľných dialógov sa hlavná postava dozvie viac o každom jednom členovi tímu, jeho histórii i útrapách, ktoré si na ceste prešiel. Gamora sa rozpovie o výchovných praktikách Thanosa, Rocket o neľudských experimentoch a svojom strachu z vody, k slovu sa dokonca dostane aj Groot, ktorému hráč napriek neustále opakujúcemu sa I Am Groot začne rozumieť.
Novinka tak vykresľuje obľúbené postavy univerza v celkom novom spektre a do omnoho väčšej hĺbky ako všetky filmy, v ktorých sa zatiaľ objavili. V prípade hlavnej postavy sa dokonca vrátime v čase a pozrieme sa aj na detstvo Star-Lorda a blízky vzťah s mamou, ktorý mal dramatický koniec. Hrateľnosťou ide skôr o nudnejšie momenty, po príbehovej stránke ale dávajú zmysel.
Odhliadnuc od deja a postáv však kľúčovou stále zostáva otázka, o čom Marvel’s Guardians of the Galaxy vlastne je. Ide o lineárnu akčnú adventúru postavenú na objavovaní prostredia a akčných stretoch s nepriateľmi. Približne 20 hodinová príbehová kampaň síce vyznieva skôr v prospech objavovania ako súbojov, na ceste si hráč ale užije aj poriadnu porciu stretov s nepriateľmi, ktoré sú predovšetkým ku koncu hry poriadne intenzívne.
V čele násilných stretov zakaždým stojí Star-Lord, ktorý disponuje dvojicou pištolí, no nebráni sa ani stretu zblízka a vie rozdávať údery aj päsťami. Súbojový systém je na prvý pohľad až absurdne jednoduchý a jedinou úlohou hráča je strieľať na nepriateľov, prípadne aktivovať niektorú zo svojich špeciálnych schopností ako lietanie nad bojiskom či vrhanie bômb z výšky.
Postupom času sa hlavnej postave odomkne aj štvorica elementov, ktoré vždy fungujú na iný typ nepriateľa. Ľad pomáha pri likvidácii štítov, elektrina naopak pri dočasnom omráčaní skupiny nepriateľov. Skutočná zábava však prichádza až so zapojením členov tímu, ktorí sa násiliu nijak nevyhýbajú a sú pripravení zasiahnuť. Každá postava je jedinečná a pomáha inak.
Gamora rozdáva masívne zranenie, Groot je skvelý pri kontrole veľkej skupiny protivníkov, Drax naopak proti špeciálne silným protivníkom, ktorých je potrebné najskôr omráčiť. Hráč svojim bojovníkov rozdáva príkazy a snaží sa zvoliť najlepšiu stratégiu na prežitie. Hra nabáda na experimentovanie, čím pestrejšie kombá totiž hráč vytvorí, tým bohatšia je odmena vo forme skúseností, za ktoré sa následne odomykajú špeciálne schopnosti hlavnej postavy i jeho tímu.
Súbojový systém spočiatku pôsobí nezáživne a navyše aj trocha chaoticky, akonáhle sa ale dostane pod kožu, začne baviť čoraz viac. Ku koncu hry už sa síce koncept začne opakovať, dĺžka hry je však zvolená úplne na mieru a k stereotypu našťastie nedochádza. Práve naopak. Po skončení príbehu by sme privítali, keby sa v hre o niečo menej objavuje a hovorí a naopak viac bojuje.
Nepriatelia sa pri súbojoch neustále menia a zodpovedajú prostrediu, v ktorom sa Strážcovia galaxie práve nachádzajú. Bežných poskoskov striedajú silnejší nepriatelia, ktorých je najskôr treba omráčiť, v konečnom dôsledku ale nejde o žiadnu veľkú výzvu a začať hru na vyššej ako základnej náročnosti určite nie je na škodu. Sklamaním sú súboje s bossmi, ktoré nevynikajú po hernej ani obsahovej stránke a tu sa tvorcovia mohli pochlapiť o niečo viac. Priestor na to rozhodne mali.
Prekvapivo zábavné je ale aj objavovanie prostredia, ktoré sprevádzajú ako neustále komentáre vašich spoločníkov, tak aj priestorové logické hádanky. Aj tu tvorcovia šikovne využívajú prednosti jednotlivých postáv – Rocket sa napriek večnej neochote vojde malých priestorov a vie pomôcť spoza zatvorených dverí, Drax je expert na presúvanie ťažkých predmetov, Gamora vyniká akrobaciou a pomôže dosiahnuť ťažko dostupné miesta. Každý jeden člen tímu sa napredovaním ukazuje ako cenný prvok.
Na riešenie hádaniek netreba byť žiaden Einstein a ak sa aj hráč na chvíľu zasekne, pomôže špeciálne videnie Star-Lorda, ktoré v špeciálnom móde odhaľuje zákutia herného sveta aj skryté predmety. Nie sme síce fanúšikovia prehľadávania každého rohu kvôli skrytým pokladom, v Guardians of the Galaxy však takéto bádanie má význam a odkrýva nielen cenné suroviny, za ktoré si hlavný hrdina kupuje nové schopnosti, ale odomyká tiež zaujímavé dialógy na materskej lodi.
Prostredie je uzavreté a pevne viazané k jednotlivým kapitolám, tvorcovia sa ho ale snažia zmysluplne obmieňať a tím superhrdinov postupne navštívi viaceré známe i celkom nové lokality. V pamäti nám utkvel napríklad Knowhere či vesmírna loď náboženských fanatikov, celkovo sa ale nedá hovoriť o žiadnom nadštandardnom zážitku. Herný svet jednoducho neurazí, ale ani nevytŕča z radu.
Špeciálny a mimoriadne originálny je naopak soundtrack hry, ktorý pozostáva z množstva rockových klasík z 80-tych rokov. Tie nespestrujú len pobyt na Milane, vesmírnej leteckej základni hlavných hrdinov, ale sprevádzajú tiež súbojové pasáže, ktoré vďaka nim dostávajú šťavu navyše. Schválne, ako často môže hráč mlátiť nepriateľov v sprievode Wake Me Up Before you Go-Go alebo Never Gonna Give You Up?
Verdikt
Od Marvel’s Guardians of the Galaxy sme si príliš veľa nesľubovali, zostali sme však príjemne prekvapení vydareným mixom akcie, originálnych postáv i humoru, ktorý sa k ikonickým postavám Marvelu viaže.
Príbeh i hrateľnosť sú prekvapivo zábavne, nakoniec je to ale pätica ústredných hrdinov, ktorá hru ťahá a cez ich komplikované vzťahy, úsmevné i smutné situácie prináša neopozerané herné dobrodružstvo. Nie je dokonalé, rozhodne ale ide o skvelý zážitok a s prehľadom najlepšiu hru z univerza Marvelu.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Epic rozdáva zadarmo dva veľké hity. Zahrať si môžeš horor v bunkri alebo zaujímavú českú adventúru
Rekordný návrat legendy. Battlefield 6 ničí ako konkurenciu, tak aj cheaterov
Xbox v ďalšej generácii rozdrví PlayStation. Vieme, kedy prídu nové konzoly
Slováci pripravujú unikátny herný simulátor. Vezme ťa priamo na bratislavské cesty
PlayStation 6 je realitou. Prinesie tri kľúčové vylepšenia, ktoré zmenia hranie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Sladké raňajky ti berú energiu a mladistvú pleť. Výživový špecialista prezradil, ako ich zmeniť na funkčný štart dňa
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Vedci objavili 2000-ročný hrob, ktorý popiera logiku. Rímska mohyla blízko Slovenska ukrýva veľkú záhadu
- Toto je jedna z najšialenejších zbraní, ktorú človek vymyslel. Maličký štát vyvinul „lietajúci guľomet“
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Sovieti mali v rukách väčší klenot ako Concorde, no bol úplnou nočnou morou
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Sudca nemal na výber. ChatGPT pomohol Američanke dosiahnuť nemožné
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP