Našej krajine sa črtá obrovský problém. Elektromobilita ohrozuje gigantické množstvo Slovákov
Prechod na elektromobilitu môže na Slovensku ohroziť nielen pracovné miesta, ale aj viacero dodávateľov. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, zmena v oblasti pohonov bude mať totiž najväčší dopad práve na dodávateľskú sféru.
Existuje viacero štúdií, ktoré hovoria o znížení počtu pracovných miest o 20 až 40 %, v závislosti od výšky a rýchlosti uplatňovania ambícií znižovania emisií z dopravy. Podobne je to aj s odhadmi zvyšovania zamestnanosti, ktoré prinesú nové technológie. Tie si však podľa neho budú vyžadovať zásadnú zmenu v požiadavkách na kvalifikáciu zamestnancov, ktorú ovplyvní zmena výrobkového portfólia, automatizácia a digitalizácia.
NEPREHLIADNI:
V Škode sa už boja, elektromobilita spôsobí masové prepúšťanie v automobilkách. Slovensko na tom nebude inak
Skončia desiatky tisíc ludí
„Ak bolo na konci roka v slovenskom automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 165-tisíc pracovníkov a z toho približne 143-tisíc u dodávateľov, pokiaľ hovoríme o úbytku 20 až 40 %, tak to je asi dopad na súčasnú zamestnanosť, ak sa nepodarí transformovať dodávateľov,” načrtol Pribula. Nové miesta môže na druhej strane priniesť napríklad výroba batérií.
„Pokiaľ v klasických autách so spaľovacím motorom máte motor, prevodovku, spojku, chladiaci systém, palivový systém, systém mazania, tak tieto prvky sa už v elektrovozidlách využívať nebudú. Dodávatelia týchto komponentov, pokiaľ nedokážu nájsť priestor v dodávkach pre nové formy mobility, vypadnú z dodávateľských sietí, a to bude mať pravdepodobne dopad aj na zamestnanosť v týchto spoločnostiach,” objasnil.
To pritom podľa Pribulu predpokladá nutnosť pomôcť dodávateľom v oblasti výskumu a vývoja tak, aby dokázali včas transformovať svoje výrobkové portfólio. Ako ďalej doplnil, Slovensko má nevýhodu v tom, že 75 % firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle má zahraničného vlastníka.
Robíme, čo nám prikážu
„Rozhodnutia o tom, aké projekty budú posunuté na Slovensko, a teda čo sa u nás bude vyrábať, sa dejú mimo nášho územia. Platí to tak o automobilkách, ako aj o dodávateľoch. Slovensko má jedinú možnosť, ako zostať v hre – vytvárať konkurencieschopné podmienky pre podporu a rozvoj investícií,” poukázal Pribula.
Aktuálne pritom v Bruseli členské štáty vrátane Slovenska prijímajú legislatívu, ktorá by mala do roku 2050 zabezpečiť uhlíkovú neutralitu Európy. Jej súčasťou sú aj smernice a nariadenia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vývoj v automobilovom priemysle.
Preto automobilky už teraz pripravujú svoje stratégie a rozhodujú aj o umiestňovaní výrob bezemisných alebo nízkoemisných vozidiel v jednotlivých výrobných závodoch. Podľa ich rozhodnutia sa podľa Pribulu zariadia aj dodávatelia. „Začne postupný proces zmeny štruktúry dodávateľov v regióne aj s dopadom na zamestnanosť a požadovanú kvalifikačnú štruktúru zamestnancov. Zlomové z pohľadu automobilového priemyslu sú roky 2025, 2030 a 2035,“ uzavrel.
Zdroj: SITA
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Sieť drogérií dm sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Môže spôsobiť hnačky a vracanie
„Z tatranského tigra sme sa stali zmäteným mačiatkom,“ varuje expert. Slováci sedia na historickom objeme peňazí
Renomovaný kardiológ odhalil 7 obľúbených potravín, ktoré ťa pomaly zabíjajú. Nejedol by ich, ani keby mu zaplatili
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP