NASA vyvíja prvý hybridný motor pre lietadlá, zbaví ich najväčšieho problému
NASA sa v spolupráci s expertami z leteckého priemyslu rozhodla začať s vývojom prvého veľkého hybridného leteckého motora, ktorý spojí spaľovanie s elektrickým pohonom. Ako informuje portál Interesting Engineering, tento krok môže pomôcť odbremeniť leteckú dopravu od jedného z najväčších problémov, ktorým naďalej trpí – tým je environmentálny dopad, ktorý je v porovnaní s mnohými inými formami dopravy oveľa horší.
Bezprecedentná efektivita
Nový projekt nesie názov HyTEC a jeho výsledkom môže byť vôbec prvý komerčne dostupný hybridný elektro-turbínový motor pre leteckú dopravu. Spaľovanie paliva má byť v porovnaní s klasickými motormi znížené na 10 %, čím sa ušetrí množstvo paliva a zároveň dôjde k zásadnému zníženiu emisií lietadla, ktoré takéto motory použije, vysvetľuje v tlačovej správe NASA.
Cieľom je demonštrovať funkciu kompaktného jadra takéhoto motora, ktoré majú byť pripravené na použitie v lietadlách novej generácie v 30-tych rokoch. Počas prvej fázy projektu došlo k výberu komponentov a technológií, ktoré budú v jadre motora použité. Druhá fáza konštrukciu a testovanie takéhoto jadra v spolupráci s americkou spoločnosťou General Electric Aerospace.
Záverom druhej fázy má byť test prototypu, ktorý prinesie potrebné dáta a má potenciál dokázať, že má takáto technológia skutočne potenciál. Zároveň experti zistia, aká je realita a ako ďaleko sú predpokladané hodnoty od tých očakávaných. Druhá fáza je ale komplikovaná, keďže sa o zostrojenie takéhoto zariadenia zatiaľ nik nepokúsil a odborníci narazia na množstvo bezprecedentných výziev.
Revolučná aerodynamika
Zásadným vylepšením efektivity môže byť v blízkej budúcnosti aj lepšia aerodynamika, na ktorej pracuje NASA v spolupráci so spoločnosťou Boeing, ktorá prechádza turbulentným obdobím. Nový tvar krídla bude primárne pre dopravné lietadlá s jednou uličkou, teda malé až stredne veľké modely, ktoré sú lietajú predovšetkým na kratšie vzdialenosti. Cieľom NASA je leteckú dopravu očistiť od emisií, ale tiež ju urobiť bezpečnejšou.
Priveľké emisie
Zmenšenie jadra turbínového motora a zvyšovanie prietoku vzduchu, teda samotnej turbíny, môže poriadne zvýšiť efektivitu a znížiť emisie, ktoré sú pre letectvo veľkým problémom. Ten sa snažia výrobcovia leteckých motorov riešiť rôznymi spôsobmi, či už väčšími a efektívnejšími motormi ako je UltraFan spoločnosti Rolls Royce alebo prostredníctvom uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré sú potenciálnou alternatívou aj pre autá so spaľovacími motormi.
Priemer motora UltraFan dosahuje vyše 3,5 metra a presahuje veľkosť doterajšieho držiteľa rekordu DE9X spoločnosti General Electric až o približne 5 %. Jedná sa pritom len o prvý zo série motorov, ktoré budú dosahovať rôzne veľkosti pre rôzne typy lietadiel a vyprodukujú ťah od 111 až do 490 kN, čo už je hodnota porovnateľná s raketovým motorom Merlin-1D poháňajúci rakety Falcon 9.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Obrovská hanba pre Rusko. Zbraň propagandy za miliardy sa po 35 rokoch zmení na vrak
Koniec batérií sa blíži. Vedci vyvíjajú technológie, ktoré efektívne uložia vyrobenú energiu
Zabijak pre neviditeľné hrozby. Elitné jednotky NATO nasadili hybridný „superdron“, aký si ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP