NASA: Ak chceme pristáť na Marse skôr ako Čína, zúfalo potrebujeme jadrový pohon a viac peňazí
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Čína vo vesmírnom výskume neprestáva napredovať a jej zdanlivo nezastaviteľné tempo začína desiť aj spojenecké vesmírne sily. NASA si začína uvedomovať, že ak chce s Čínou udržať krok, bude sa musieť viac snažiť. Ak chcú pristáť na Marse s ľuďmi ako prví, potrebujú vyvinúť jadrový pohon, informuje Futurism.
Musia sa ponáhľať
Oficiálni predstavitelia NASA sa vyjadrili, že jadrový pohon pre kozmické lode potrebuje investície zo strany kongresu Spojených štátov, inak Čínu v pretekoch na Mars neporazia. Takáto technológia môže údajne skrátiť cestu k Marsu len na tri alebo štyri mesiace, čo je asi polovica v porovnaní s klasickými raketami.
Obavy z Číny sú pritom viac než len opodstatnené. Okrem jadrových technológií aktívne skúma a vyvíja aj iónový pohon, ktorý môže podľa niektorých čínskych odborníkov skrátiť cestu na Mars len na 39 dní. Počítajú preto s iónovým pohonom, ktorého výkon prekoná výkon stanice Lunar Gateway až 4 000-násobne.
Vyjadrenia NASA pritom prichádzajú len krátko po tom, čo Čína zdanlivo otestovala hypersonickú strelu, ktorá obletela celú Zem – aj keď takýto test poprela a tvrdí, že išlo o test kozmickej lode. Vlastnú hypersonickú strelu pritom vo štvrtok otestovali aj Spojené štáty, zlyhala však raketa a samotná k testu samotnej strely sa tak ani nedostali.
Už na ňom pracujú
Jadrový pohon však nie je pre USA žiadna novinka a len nedávno udelili kontrakt na jeho vývoj niekoľkým firmám. General Atomics dostala dotáciu vo výške 22 miliónov amerických dolárov, Lockheed Martin 2,9 mil. $.
Svoj podiel získal dokonca aj Blue Origin, a to 2,2 miliónov dolárov, no mnohí považujú túto skutočnosť len za výsledok politického lobovania, keďže má spoločnosť na krku niekoľko kontraktov, ktoré nedokážu spoľahlivo splniť a jediným ich úspechom je doteraz vynesenie ľudí na suborbitálnu trajektóriu.
Na druhej strane, General Atomics, ktorý získal najväčší podiel financií, s jadrovými technológiami skúsenosti má. DARPA, ktorá financie prerozdeľovala, verí, že práve jadrový pohon je budúcnosťou cestovania k iným planétam.
K Mesiacu ich nepredbehnú
Čo sa stane s Marsom, je zatiaľ otázne, na Mesiaci však podľa všetkého pristane NASA ako prvá. Do rúk totiž konečne dostala kozmickú loď Orion, ktorú prvá lunárna misia programu Artemis odskúša. Dokonca sa im podarilo spojiť ju aj so samotnou raketou.
Aj keď niektorí teoretizujú, že SLS vzlietne ešte v tomto roku, odborníci sú názoru, ktorý sa prikláňa až k začiatku budúceho roku. V septembri roku 2023 má odštartovať misia Artemis II, ktorá konečne ponesie aj ľudí a najskôr v roku 2024, pravdepodobne však o čosi neskôr, misia Artemis III, ktorá na Mesiaci aj pristane.
Je pritom nepravdepodobné, že by dokázala Čína tento termín predbehnúť a Rusko, bohužiaľ, pochovalo svoj vesmírny program samé – Putin sa totiž rozhodol, že rozpočet už tak problematického programu okliešti o takmer polovicu, pričom očakáva lepšie výsledky.
Zachráni ich SpaceX?
Ako rýchlo dokážu spoločnosti vyvinúť jadrový pohon a ako rýchlo ho následne môžu certifikovať pre ľudské lety je rozhodne diskutabilné. USA však majú v rukáve ešte jeden trik, ktorý im môže zaručiť prvenstvo v pristátí s ľuďmi na Marse.
A tým je súkromná spoločnosť SpaceX s medziplanetárnym transportným systémom Starship, ktorý prekonáva všetky doterajšie predpoklady o tom, čím môže raketa byť. K Mesiacu má pritom letieť s posádkou už v roku 2023 a ak to zvládne, od Marsu ju delí len množstvo paliva.
Nákladný priestor Starship je pritom väčší, než akejkoľvek inej rakety a prekoná aj priestory Medzinárodnej vesmírnej stanice. Aj keď jej vývoj drasticky brzdia úrady, počas poslednej noci sa spoločnosti podarilo vykonať úplne prvý test raketových motorov R-Vac (Raptor Vacuum) priamo na rakete, píše Ars Technica.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prvýkrát mimo Zeme objavili život. Má to však jeden háčik
Kvantová revolúcia je tu. Prelomový experiment ukázal, ako bude vyzerať budúcnosť
Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
Doteraz si ju nikto nevšimol. Vedci rekordne blízko Zeme objavili gigantickú čiernu dieru
Hrajú sa s ohňom. Ľudia chcú „zachrániť” klímu niečím, čo sa už nedá zvrátiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mala odísť do dôchodku, USA však do nej nalejú miliardy. Kvôli tomuto chcú zachovať legendárnu stíhačku F-22
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Obľúbená služba Slovákov poriadne zdražie. Končia výhody, toľkoto si priplatíme
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
-
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Obľúbená služba Slovákov poriadne zdražie. Končia výhody, toľkoto si priplatíme
- Mala odísť do dôchodku, USA však do nej nalejú miliardy. Kvôli tomuto chcú zachovať legendárnu stíhačku F-22
-
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch poklesu začínajú rásť
DPB vypraví počas víkendu aj historické vozidlá
USA schválili povolenie kľúčového programu pre sledovanie
Aktuálne: Bitcoin má za sebou kritickú zmenu. Toto sa stane s jeho cenou
Technologické akcie pokračujú v poklese, Nasdaq v piatok klesol o 2 %
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené