Polestar patrí k jedným z najvýznamnejších hráčov na trhu s elektrickými vozidlami. Podznačka Volva najnovšie ukázala elegantný koncept Precept, ktorým chce ukázať ekológiu vozidla v novom svetle a priniesť inovácie v oblasti integrácie operačného systému Android.

Volvo používalo po desaťročia označenie Polestar pre vozidlá, ktoré sa venovali úplne novým projektom. Pred niekoľkými rokmi sa ale Polestar od Volva oddelil a ako podznačka švédskeho giganta prinášal na automobilový trh vysokovýkonné plne elektrické vozidlá. Ako informuje portál The Verge, tesne pred Ženevským autosalónom vyťahuje z vrecka nový koncept.

Polestar chce ukázať viac ako len bezemisné auto

Novinka prichádza s označením Polestar Precept, pričom názov bol vybraný tak, aby „zdôraznil rolu vozidla pri stanovení zámeru Polestaru, ako súčasnej výkonnej elektrickej značky.“ Generálny riaditeľ Thomas Ingenlath vo vyhlásení spoločnosti uvádza, že toto vozidlo „je deklarácia, vízia toho, čo znamená Polestar a čo robí túto značku relevantnou,“ pričom ma slúžiť ako „reakcia na jasné výzvy, ktorým čelí naša spoločnosť a priemysel.

Každopádne, Švédi sa tentokrát nezamerali až tak na výkonové technické parametre vozidla, ale skôr na iné stránky. Ich zámerom je využitie trvalo udržateľných materiálov naprieč celým vozidlom a hlbšia integrácia s novým operačným systémom Android pre automobily od Google. Spoločnosť napríklad uvádza, že interiérové panely a sedadlá sú vyrobené z „ľanových kompozitov“.

Tie sa majú postarať o zníženie plastového odpadu o 80 % a tiež zníženie hmotnosti vozidla o celých 50 %. Sedadlá konceptu boli konkrétne vyrobené za pomoci technológie „3D-pletenia“ z recyklovateľných PET fliaš, pričom bočné vedenie sedadiel a opierky hlavy sú vyrobené z recyklovaného korkového vinylu. Nezabudlo sa ani na koberčeky, ktoré majú byť dokonca vyrobené z recyklovaných rybárskych sietí.

Polestar tvrdí, že „tieto prvky v kombinácii s digitálnym umením definujú nový prémiový luxus, ktorý prevyšuje konvencie z kože, dreva a chrómu.“ Nateraz však spoločnosť detailnejšie neuviedla, nakoľko by bol Precent skutočne ekologický, ak by sa začal pri použití deklarovaných materiálov masovo vyrábať.

Je jasné, že ide o elektrické auto, ktoré neprodukuje žiadne emisie. Elektrické autá budú však skutočne ekologicky čisté až vtedy, ak budú spotrebovávať aj ekologicky vyrobenú energiu. Polestar však nenaznačuje ani niektoré najťažšie otázky týkajúce sa celkového dopadu výroby elektrického vozidla na životné prostredie, ako je zníženie uhlíkovej stopy pri získavaní surovín pre batérie a motory alebo celkové emisie procesu hromadnej výroby.

Pokročilá integrácia operačného systému Android

Okrem použitých materiálov, ktoré by mali byť priateľskejšie k životnému prostrediu, chce Polestar zapracovať aj na prehĺbení integrácie operačného systému Android pre automobily od Googlu. Spoločnosť chce totižto v budúcnosti vyrábať automobily, ktoré na trh prídu už zo zabudovaným operačným systémom Android, ktorý bude oveľa rozsiahlejší ako mobilná verzia Android Auto.

Táto integrácia by mala byť predstavená už pri reálnom modeli Polestar 2. Pri koncepte Precept sa chce spoločnosť v rámci operačného systému zamerať skôr na nové možnosti, ktoré by rozšírili aktuálne používané funkcionality ako nastavenia zrkadiel, sedadiel, klímy a entertainmentu podľa osobných preferencií vodiča.

V praxi to znamená, že Precept rozpozná vodiča, keď sa blíži k vozidlu a automaticky pripraví jeho obľúbené aplikácie a preferované nastavenia. Google Asistent bude rozpoznávať viac jazykov vrátane miestnych prízvukov a dokáže viesť prirodzenejšie rozhovory. Dokonca hovorí aj o streamovaniu videa pri parkovaní či nabíjaní.

Precept s cieľom obmedziť rozptýlenie vodiča ukotvuje 15-palcovú dotykovú obrazovku k palubnej doske a využíva tiež 12,5-palcový virtuálny kokpit. Samozrejme, takto veľké displeje budú asi len ťažko obmedzovať rozptýlenie, no spoločnosť chce integrovať opatrenia, ktoré budú meniť jas a zobrazený obsah, ak na nich nebude vodič pozerať. Zároveň bude automobil schopný vodiča upozorniť, že sa priveľmi venuje jednotlivým displejom namiesto premávky.

Tieto opatrenia chce zaviesť za pomoci pokročilého systému sledovania očí vodiča a proximity senzorov. Každopádne, v prípade Preceptu zostáva ešte veľa nevyjasnených otázok, ako je samotná ekológia vozidla, jeho parametre či veľkosť batérií. Na tieto odpovede si však budeme musieť počkať do Ženevského autosalónu, ktorý sa bude konať od 5 do 15. marca.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita