Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je téma, ktorá už roky rezonuje vo svete výskumu a vývoja. Táto technológia sľubuje pohodlné nabíjanie bez káblov, no zatiaľ čaká na svoje masové nasadenie. To by sa však mohlo čoskoro zmeniť, keďže lídri v tejto oblasti – americká firma InductEV a nórska spoločnosť ENRX, oznámili spoluprácu, ktorá má urýchliť rozvoj tejto inovatívnej technológie, informuje portál Cleantechnica.
Spoločný cieľ v podobe štandardizácie a škálovania
Firmy podpísali Memorandum o porozumení (MOU), ktoré má zabezpečiť jednotné technické štandardy a kompatibilitu bezdrôtových nabíjacích systémov na globálnej úrovni. Táto iniciatíva reaguje na rastúci tlak na elektrifikáciu dopravy, kde bezdrôtové nabíjanie ponúka nový komfort pre vodičov – od eliminácie káblov po možnosti nabíjania priamo počas jazdy.
Jednou z motivácií pre tento krok je aj konkurenčný tlak. Tesla plánuje nasadiť bezdrôtové nabíjanie vo svojich autonómnych robotaxíkov a hoci ešte verejne nepredviedla funkčný systém, jej plány na výrobu v roku 2026 podnecujú ďalších hráčov konať. InductEV a ENRX tak chcú vytvoriť otvorený ekosystém, ktorý podporí inováciu a rozšíri trh bezdrôtového nabíjania.

Výhody bezdrôtového nabíjania
Bezdrôtové nabíjanie má potenciál zjednodušiť život vodičom. Nehrozí už žiadne manipulovanie s káblami v zlom počasí či hľadanie správneho konektora. Navyše, technológia umožňuje nabíjanie počas jazdy, čo môže výrazne znížiť obavy z dojazdu, ktoré mnohých potenciálnych zákazníkov odrádzajú od prechodu na elektromobily.
Príkladom takéhoto riešenia je pilotný projekt v americkom Orlande, kde ENRX testuje 1,2-kilometrový úsek cesty s technológiou dynamického nabíjania. Podobné plány má aj izraelská spoločnosť Electreon, ktorá spolupracuje so štátom Michigan na testovaní bezdrôtového nabíjania pre elektrické nákladné vozidlá.

Výzvy na ceste k revolúcii
Kľúčovou úlohou pre masové nasadenie je však štandardizácia. InductEV a ENRX plánujú podporiť globálny štandard SAE J2954, ktorý má zabezpečiť kompatibilitu medzi rôznymi výrobcami a technológiami. Tento štandard pokrýva nabíjacie úrovne 1, 2 a 3, pričom budúce verzie by mohli zahŕňať aj obojsmerné nabíjanie.
Zavádzanie bezdrôtového nabíjania si však vyžaduje investície a podporu zo strany regulátorov i výrobcov vozidiel. Technológia musí byť nielen spoľahlivá, ale aj cenovo dostupná, aby mohla konkurovať tradičným riešeniam.
Budúcnosť nabíjania bez káblov
Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov má potenciál stať sa ďalším míľnikom v elektrifikácii dopravy. Odstraňuje prekážky, ako je nekomfortné nabíjanie, a prináša nové možnosti, ako zlepšiť celkový používateľský zážitok.
Hoci cesta k masovému nasadeniu nebude jednoduchá, spolupráca lídrov ako InductEV a ENRX naznačuje, že budúcnosť bezdrôtového nabíjania je bližšie, než si mnohí myslia. Otázkou už nie je, či sa táto technológia presadí, ale kedy sa stane bežnou súčasťou našich ciest.
Aptera predstavila solárne auto budúcnosti s dojazdom 1 600 km
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Domovy 230 miliónov ľudí pod vodou. Antarktída vstúpila do nezvratnej fázy
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

„Sú rečou našej duše.“ Psychologička vysvetľuje, čo znamenajú opakujúce sa sny o zosnulých a nevere (ROZHOVOR)

Vyrástla v detskom domove, dnes má 27 rokov a vlastní 3 nehnuteľnosti. Finančná influencerka radí, ako zbohatnúť aj z mála (5 KROKOV)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Domovy 230 miliónov ľudí pod vodou. Antarktída vstúpila do nezvratnej fázy
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

„Sú rečou našej duše.“ Psychologička vysvetľuje, čo znamenajú opakujúce sa sny o zosnulých a nevere (ROZHOVOR)




