Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektrifikácia dopravy už nezasahuje len osobné automobily, ale čoraz častejšie vidíme, že sa k tejto transformácii uchyľujú aj výrobcovia ťažkých nákladných vozidiel. Práve takýto krok najnovšie oznámil aj MAN z koncernu VW, ktorý už o niekoľko rokov plánuje spustiť prechod k výlučne elektrickým ťahačom a autobusom, informuje Electrek s odvolaním na portál Handelsblatt.

MAN Truck and Bus sa formoval od roku 1960, pričom aktuálne pôsobí ako dcérska firma materskej spoločnosti Traton, ktorá je formálne známa ako koncern Volkswagen Truck and Bus AG. Traton teda pôsobí ako dcérska firma skupiny Volkswagen.

A tak, ako obrovský nemecký koncern prechádza na elektrický pohon v segmente automobilov, prejde k nemu aj v ťažkej nákladnej a hromadnej doprave.

Budúcnosť kamiónov a autobusov MAN vidí v batériovom pohone

MAN už teraz ponúka trhu niekoľko vlastných elektrifikovaných ťahačov, autobusov a vanov, no stále z jeho výrobných liniek schádzajú primárne dieselové ťahače. Tie však čoskoro čaká úplný koniec.

V nedávnom rozhovore pre portál Handelsblatt prezradil CEO spoločnosti Dr. Andreas Tostmann konkrétne plány pre transformáciu mníchovskej továrne na výrobu elektrických ťahačov.

Práve v Mníchove sa má už od roku 2024 vo veľkom spustiť sériová výroba kamiónov na elektrický pohon, ktoré by v prvom roku produkcie mohli poskytovať dojazd na jednom nabitie na úrovni 500 km. Výraznejší skok však nastane o pár rokov neskôr, kedy chce MAN priniesť na cesty batériové ťahače s dojazdom 700 až 1 000 km na jedno nabitie, ktoré by boli vhodné aj na diaľkovú dopravu.

Predpríprava výroby elektrických ťahačov MAN. Zdroj: MAN

Batérie lepšie ako vodík

Práve dojazd na jedno nabitie  je pre medzištátnu nákladnú dopravu kľúčový. Rýchlo sa kaziaci tovar a potraviny totiž nemôžu zbytočne stáť na nabíjačkách. Mnohí analytici dokonca predpovedali, že batérie si vďaka tomuto háčiku medzi kamiónmi nikdy nenájdu svoje miesto.

Dcérska firma koncernu VW sa však očividne k vodíku uchyľovať nebude, ako to na Slovensku plánuje napríklad aj spoločnosť Bioway košického podnikateľa Blažeja Podoláka. Tostmann to odôvodnil tým, že „rovnosť nákladov s naftou je možné dosiahnuť rýchlejšie s elektrickým pohonom, ako s palivovým článkom„.

NEPREHLIADNI
Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy

Firma staví výlučne na elektrický batériový pohon, ktorým sa chce zbaviť závislosti na predajoch dieselových kamiónov. Na sériovú výrobu sa začal MAN pripravovať už teraz. Od júna preškoľuje svojich pracovníkov v továrni o rozlohe 4 000 m2 pre výrobu elektrických ťahačov, pričom všetci z nich by mali byť naplno pripravení na spustenie sériovej výroby už v roku 2023.

MAN

K budúcej flotile elektrických kamiónov sa pridajú aj ďalšie batériové autobusy, ktoré majú podľa odhadov tvoriť v budúcnosti až 9 z 10 mestských autobusov v Európe. Vlastné autobusy na elektrinu chce MAN dodávať už v roku 2030. A hoci ide o nesmierne odvážne plány, spoločnosť čelí obrovskému tlaku zo strany materského VW.

Prechod spôsobí veľké otrasy v štruktúre spoločnosti

Transformáciu na výrobu elektrických ťahačov a autobusov bude potrebné vykonať rýchlo, pričom sa obeťou tohto rozhodnutia stane nielen predaj závodu v meste Steyr na výrobu ťahačov s 1 400 zamestnancami, ale aj ďalších 3 500 pracovných miest. Prepúsťanie pracovníkov však bude nakoniec v menšom rozsahu, ako sa pôvodne plánovalo.

Radikálne kroky majú MAN priviesťe k pozitívnym výsledkom hospodárenia a mali by ročne ušetriť náklady vo výške až 1,7 miliardy eur. Podľa dozornej rady VW AG má ísť o „poslednú šancu pre MAN“, ktorý v ostatných rokoch nedosahoval požadované výsledky.

Testovanie autonómneho kamiónu MAN v nemeckom Hamburgu. Zdroj: MAN

Aktuálnu situáciu však bude komplikovať aj stále pretrvávajúca polovodičová kríza, ktorú MAN údajne zatiaľ zvláda, no nevylučuje, že v najbližších mesiacoch ho môžu čakať odstávky. Okrem elektromobility v nákladnej a hromadnej doprave sa spoločnosť už teraz sústredí aj na vývoj autonómneho riadenia kamiónov. Vlastné ťahače s touto technológiou testuje v Hamburgu.

Ďalšie články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú