Elektrifikácia dopravy už nezasahuje len osobné automobily, ale čoraz častejšie vidíme, že sa k tejto transformácii uchyľujú aj výrobcovia ťažkých nákladných vozidiel. Práve takýto krok najnovšie oznámil aj MAN z koncernu VW, ktorý už o niekoľko rokov plánuje spustiť prechod k výlučne elektrickým ťahačom a autobusom, informuje Electrek s odvolaním na portál Handelsblatt.
MAN Truck and Bus sa formoval od roku 1960, pričom aktuálne pôsobí ako dcérska firma materskej spoločnosti Traton, ktorá je formálne známa ako koncern Volkswagen Truck and Bus AG. Traton teda pôsobí ako dcérska firma skupiny Volkswagen.
A tak, ako obrovský nemecký koncern prechádza na elektrický pohon v segmente automobilov, prejde k nemu aj v ťažkej nákladnej a hromadnej doprave.
Budúcnosť kamiónov a autobusov MAN vidí v batériovom pohone
MAN už teraz ponúka trhu niekoľko vlastných elektrifikovaných ťahačov, autobusov a vanov, no stále z jeho výrobných liniek schádzajú primárne dieselové ťahače. Tie však čoskoro čaká úplný koniec.
V nedávnom rozhovore pre portál Handelsblatt prezradil CEO spoločnosti Dr. Andreas Tostmann konkrétne plány pre transformáciu mníchovskej továrne na výrobu elektrických ťahačov.
Práve v Mníchove sa má už od roku 2024 vo veľkom spustiť sériová výroba kamiónov na elektrický pohon, ktoré by v prvom roku produkcie mohli poskytovať dojazd na jednom nabitie na úrovni 500 km. Výraznejší skok však nastane o pár rokov neskôr, kedy chce MAN priniesť na cesty batériové ťahače s dojazdom 700 až 1 000 km na jedno nabitie, ktoré by boli vhodné aj na diaľkovú dopravu.
Batérie lepšie ako vodík
Práve dojazd na jedno nabitie je pre medzištátnu nákladnú dopravu kľúčový. Rýchlo sa kaziaci tovar a potraviny totiž nemôžu zbytočne stáť na nabíjačkách. Mnohí analytici dokonca predpovedali, že batérie si vďaka tomuto háčiku medzi kamiónmi nikdy nenájdu svoje miesto.
Dcérska firma koncernu VW sa však očividne k vodíku uchyľovať nebude, ako to na Slovensku plánuje napríklad aj spoločnosť Bioway košického podnikateľa Blažeja Podoláka. Tostmann to odôvodnil tým, že „rovnosť nákladov s naftou je možné dosiahnuť rýchlejšie s elektrickým pohonom, ako s palivovým článkom„.
NEPREHLIADNI
Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy
Firma staví výlučne na elektrický batériový pohon, ktorým sa chce zbaviť závislosti na predajoch dieselových kamiónov. Na sériovú výrobu sa začal MAN pripravovať už teraz. Od júna preškoľuje svojich pracovníkov v továrni o rozlohe 4 000 m2 pre výrobu elektrických ťahačov, pričom všetci z nich by mali byť naplno pripravení na spustenie sériovej výroby už v roku 2023.
K budúcej flotile elektrických kamiónov sa pridajú aj ďalšie batériové autobusy, ktoré majú podľa odhadov tvoriť v budúcnosti až 9 z 10 mestských autobusov v Európe. Vlastné autobusy na elektrinu chce MAN dodávať už v roku 2030. A hoci ide o nesmierne odvážne plány, spoločnosť čelí obrovskému tlaku zo strany materského VW.
Prechod spôsobí veľké otrasy v štruktúre spoločnosti
Transformáciu na výrobu elektrických ťahačov a autobusov bude potrebné vykonať rýchlo, pričom sa obeťou tohto rozhodnutia stane nielen predaj závodu v meste Steyr na výrobu ťahačov s 1 400 zamestnancami, ale aj ďalších 3 500 pracovných miest. Prepúsťanie pracovníkov však bude nakoniec v menšom rozsahu, ako sa pôvodne plánovalo.
Radikálne kroky majú MAN priviesťe k pozitívnym výsledkom hospodárenia a mali by ročne ušetriť náklady vo výške až 1,7 miliardy eur. Podľa dozornej rady VW AG má ísť o „poslednú šancu pre MAN“, ktorý v ostatných rokoch nedosahoval požadované výsledky.
Aktuálnu situáciu však bude komplikovať aj stále pretrvávajúca polovodičová kríza, ktorú MAN údajne zatiaľ zvláda, no nevylučuje, že v najbližších mesiacoch ho môžu čakať odstávky. Okrem elektromobility v nákladnej a hromadnej doprave sa spoločnosť už teraz sústredí aj na vývoj autonómneho riadenia kamiónov. Vlastné ťahače s touto technológiou testuje v Hamburgu.
Ďalšie články:
- Mercedes predstavil kamióny s alternatívnym pohonom. Jeden z nich sľubuje dojazd viac ako 1000 kilometrov
- Nikola si napráva povesť. Po rokoch klamstiev ukázala skutočne funkčný vodíkový kamión
- Volvo sa kompletne poddáva elektromobilite. Čoskoro bude mať celú líniu elektrických nákladiakov
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Záhadný signál z mŕtveho satelitu šokoval vedcov. Prebudil sa po 46 rokoch ticha
Tragická nehoda na diaľnici D2: Vodič náraz neprežil, na mieste sa tvoria kolóny
Tragédia na železnici pri Košiciach: Vlak zrazil osobu
Slováci už na vstup nepotrebujú víza. Známy prímorský štát mení pravidlá
Putin čelí najťažšej kríze svojej kariéry. Čas sa mu kráti, vojna sa obracia proti nemu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP