Nájsť čistú benzínovú, alebo nebodaj naftovú motorizáciu je už v dnešnej náročné. Drvivá väčšina automobiliek jednoducho ide s dobou a k spaľovacím agregátom častokrát pridáva aj nejakú formu elektrického pohonu. Aj toto môže byť jeden z dôvodov, prečo sú hybridy tak na vzostupe. Štatistky predajov nových áut zverejnil Zväz automobilového priemyslu a ako prvý o nich informoval portál Autoviny.sk.

Od začiatku roka po koniec septembra sa na Slovensku registrovalo celkovo 58 719 nových áut, no elektrifikované pohony z tohto objemu tvoria približne iba jednu pätinu.

Mesiac september bol ale kľúčový, predaje hybridných, teda ekologickejších motorizácií prekonali počty nových registrovaných naftových áut. Naftových vozidiel sa minulý mesiac registrovalo 979.

Zobraziť celú galériu (0)
Michal Varga/FonTech

Hybridov bolo celkovo 1 315, z čoho je 234 naftových hybridov, 994 benzínových hybridov, 18 naftových plug-in hybridov a 69 benzínových plug-in hybridov. Hybridné motorizácie tak u nás vôbec poprvýkrát prekonali tie naftové.

Benzín ale stále dominuje a v septembri sa Slovensku registrovalo 3 314 takýchto áut. Aj čisté elektromobily sú ale na vzostupe a v deviatom kalendárnom mesiaci ich na našich cestách pribudlo krásnych 111.

Volkswagen dominuje predajom

Veľmi zaujímavé sú aj štatistiky od začiatku roka. Vypichnúť môžeme napríklad vodíkový pohon, z ktorého bolo na Slovensku registrované iba jedno vozidlo. Ide o Toyotu Mirai, s ktorou automobilka predvádzala svoju pokročilú ekologickú inováciu a na ktorom jazdil aj minister Sulík.

Zaujímavou motorizáciou je aj kombinácia benzínu, LPG a PHEV. Takéto vozidlo tiež pribudlo iba jedno a je ním model značky Audi. Batériových elektromobilov u nás pribudlo 714 a lídrom v ich predaji je Volkswagen.

Volkswagen

Naftových plug-in hybridov pribudlo 104 a všetky predal Mercedes, ich naftové plug-in hybridné GLE je totiž jedným z najšpičkovejších áut tohto druhu, o čom sme sa sami presvedčili v unikátnom teste z  Bratislavy do Košíc.

Benzínovým plug-in hybridom dominuje BMW, celkovo sa ich predalo 726 a Bavori prispeli 103 kúskami.  Od začiatku roka sa ale najviac predalo benzínových áut, ktorých na našich cestách pribudlo 32 875. To je viac ako polovica všetkých nových registrovaných vozidiel na Slovensku.

Na elektromobilitu nie sme pripravení

Zrejme nikoho neprekvapí, že najlepšie pripravenou krajinou na nástup elektromobility je Nórsko. V severskej krajine je registrovaných už viac ako 300 000 elektromobilov a záujem o batériové autá v tejto krajine za posledné tri roky vzrástol o 145 %, ukazuje analýza agentúry Zutobi.

Agentúra tiež sledovala aj priemernú cenu nabíjania, pričom simulovala, koľko by stálo plné nabitie Tesly Model 3. Nórskych občanov to vyjde na niečo málo cez 4 €. Pozoruhodný je aj údaj o počte verejných nabíjačiek na 1 km,  v Nórsku ich je viac ako 35. Dokonca takmer 12 % zo všetkých áut tu tvoria čisté elektromobily, čo severskému štátu vyslúžilo skóre 8,14 bodov z 10.

Zutobi

Ak sa pozrieme v tejto analýze na Slovensko, musíme ísť v zozname krajín takmer až na samý koniec. Sme totiž 9. najhoršie pripravená krajina na elektromobilitu. Naše skóre je 2,49 bodov z 10 hneď z viacerých dôvodov. Tým prvým je cena nabíjania, u nás by si vodič nabil priemerný elektromobil (Teslu Model 3 s 50 kWh batériou) za 8,80 €, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s Nórskom.

Ďalším faktorom, ktorý hrá proti nám, je počet nabíjacích bodov, na každý kilometer ich nemáme ani dva. Ani 1 % registrovaných áut u nás netvoria elektromobily, no pozitívum je, že v posledných troch rokoch vzrástol záujem o tieto vozidlá o 368 %.

Celkovo je ich na Slovensku registrovaných viac ako 1800. Pod nami sú napríklad naši českí a poľskí susedia, ale aj velikáni ako Belgicko či Nemecko. Belgičania a Nemci strácajú najmä pri cene nabíjania, ktorá je oproti Slovensku ešte vyššia. Za lídrami v pripravenosti na elektomobilitu teda poriadne zaostávame. Ak vynecháme Nórsko, zvyšok špičky Európy je na tom aj tak takmer dvakrát lepšie než my.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú