Výskumný tím z Cornellovej univerzity prišiel s jedinečným dizajnom lítium-iónovej batérie, ktorá dosahuje extrémne vysokú kapacitu nabíjacieho výkonu. Ako upozorňuje Interesting Engineering, táto kritická vlastnosť dokáže elektromobilom umožniť používať oveľa menšie batérie s menšou kapacitou, čo môže následne znížiť cenu elektrických áut.

Pomohlo indium

Dnes už sú bežne dostupné elektrické autá, ktoré je možné na tých najvýkonnejších nabíjačkách nabiť do 30 minút. Problémom je však naďalej ich cena a tiež dostupnosť samotných rýchlonabíjačiek. Tentoraz však vedci prichádzajú s ešte lepšími batériami, ktoré umožňujú kompletné nabitie v priebehu len 5 minút, čo je absolútny rekord – vedci sa pritom zamerali na kinetiku elektrochemických procesov, ktoré v takýchto batériách prebiehajú.

S cieľom umožniť rýchlejšie nabíjanie použili anódy vyrobené z india, mäkkého kovu s protónovým číslom 49. Indium preukázalo hneď dve výhody a to nielen rýchle nabíjanie, ale tiež možnosť dlhodobého skladovania energie, s ktorým majú niektoré podobné prototypy lítium-iónových batérií vážne problémy a nie je preto možné použiť ich v praxi.

BYD

Vedci zodpovední za vytvorenie tohto konceptu sú presvedčení o tom, že jeho skombinovanie s bezdrôtovým indukčným nabíjaním môže elektrickým autám umožniť používať oveľa menšie batérie – ak totiž bude ich nabíjanie rýchle, nie je nutné niesť so sebou batériu s dojazdom až 1 000 km. Klesá tým nielen cena samotného vozidla, ale tiež jeho hmotnosť a teda sa zlepšujú jazdné vlastnosti. Výhodou môže byť aj z dlhodobého hľadiska, keďže po dosiahnutí konca životného cyklu bude výmena takejto batérie lacnejšia ako v prípade oveľa väčších alternatív.

Možností je viac

Extrémne rýchle nabíjanie nedávno ukázala aj čínska značka Li Auto. Zo 6 % na 80 % je toto auto možné nabiť len v priebehu 11 minút, za čo ďakuje ohromnému nabíjaciemu výkonu až vyše 550 kW. Počas nabíjania tento výkon klesá, avšak aj pri 80 % je ešte vždy možné nabíjať výkonom až 315 kW.

Neustále sa zlepšujú

Nové inovácie v oblasti batériových technológií sú v posledných rokoch na dennom poriadku a pravidelne prenikajú aj do reálnej prevádzky. Nedávno tak uviedla nový typ batérie aj spoločnosť JAC Yiwei, ktorú čiastočne vlastní Volkswagen. Ide o prvý sériovo vyrábaný elektromobil so sodíkovo-iónovou batériou.

Kým niektorí sa to snažia uhrať na rýchlosť nabíjania, iní zase pracujú na dosahovaní čo najvyššej energetickej hustoty. LFP batéria spoločnosti Gotion sa dosahuje energetickú hustotu až 240 Wh/kg, čím sa prakticky vyrovnávajú Qilin batériám CATL – rozdielom je však cena, ktorá je v prípade tejto LFP batérie o poznanie nižšia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú