Na juhozápade Slovenska pribudne ekologický megaprojekt. 8 veterných elektrární zmení túto oblasť na nepoznanie
Klimatická kríza už prináša vyššiu priemernú teplotu, extrémne horúčavy, suchá aj náhle búrky a povodne. Svet tiež bojuje so stúpajúcou hladinou oceánov a topiacimi sa permafrostami, ktoré ukrývajú megatony ďalších skleníkových plynov.
Takmer všetky krajiny sveta sa preto zaviazali, že v budúcnosti nielenže prestanú predávať vozidlá so spaľovacími motormi, ale celý svoj priemysel dostanú do podoby, kedy bude tzv. uhlíkovo neutrálny.
To znamená, za všetky vygenerované emisie z dopravy, výroby elektrickej energie aj priemyslu, bude musieť krajina vykompenzovať podporou zelených projektov, výsadbou novej zelene alebo priamo technológií na odoberanie oxidu uhličitého z atmosféry.
Slovensko chce byť uhlíkovo neutrálne do roku 2050
Kým lídri v uhlíkovej neutralite ako napríklad Etiópia (do roku 2025 alebo 2030) či Nórsko, Fínsko a Rakúsko nás s naplnením tohto cieľa predbehnú o jedno alebo dve desaťročia, Slovensko podľa TASR ide v línii záväzkov členských krajín Európskej únie a uhlíkovo neutrálni chceme byť do roku 2050.
Pripraviť sa tak musíme na stavbu projektov vyrábajúcich tzv. zelenú energiu, no jeden z vôbec najväčších vznikne už v najbližšom čase v okrese Šaľa v Podunajskej nížine.
Pôjde o veterný park s celkovo 8 veternými elektrárňami, ktoré postaví spoločnosť Green Energy holding. Tá u nás stavia turbíny už od roku 2003, kedy niekoľko ich stavieb realizovali v Cerovej, Skalitom a Myjave. V rokoch 2010 až 2011 do portfólia pridali aj solárne elektrárne a neskôr tiež bioplynové stanice.
Projekt pri Šali bude zrejme najväčší u nás
Každá zo šalianskych turbín by mala vyrábať približne 15-tisíc MWh energie ročne, celý veterný park teda do verejnej siete dodá asi 120 000 MWh elektriny každý rok. Len na porovnanie, v roku 2019 všetky firmy a Slováci spotrebovali asi 30 309 gigawatthodín (GWh) elektriny, takže tento jediný projekt pokryl takmer 0,4 % celkovej spotreby. V budúcnosti však nebude jediný, Green Energy má podľa agentúry SITA na celom Slovensku v rôznom stupni rozpracovanosti viac takýchto zámerov.
Ak by ťa zaujímalo, kde presne turbíny vyrastú, treba ich hľadať v katastri obcí Horná Kráľová a Hájske. Vysoké budú asi 160 až 170 metrov a priemer rotora dosiahne 150 až 180 metrov.
So stavbou sa ale začne až po získaní všetkých stavebných povolení, čo nebude skôr ako v roku 2050. Potom by však všetko mohlo byť hotové do jeden a pol roka.
Životnosť turbín je naprojektovaná na približne 25 rokov, mohli by sa teda dočkať aj spomínaného míľnika, kedy sa Slovensko skutočne stane uhlíkovo neutrálnou krajinou. Presný typ turbín ani celková cena zatiaľ nie sú známe.
Naopak, známe sú prípady nesúhlasu, ktoré už aj u nás vyjadrujú obyvatelia dotknutých obcí. Obvykle sa obávajú narušenia vizuálu krajiny aj vibrácií a hluku, ktorý môže byť cítiť v bezprostrednej blízkosti turbín. Tie je však možné stavať aj na poliach a ďalej od zastavaných lokalít. Dánsko, ktoré už počíta s minimálne 50 % energie vyrobenej z vetra, ich môže postaviť aj do mora. Na Slovensku však, pochopiteľne, takúto šancu nemáme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto správu, rovno ju vymaž. Môžeš prísť o peniaze
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Rozdiel len pár eur za tankovanie? Je to číry omyl. Analytik vyriešil najväčšiu letnú dilemu Slovákov
Chcete svoj vlastný e-shop? Prihláste sa na kurz!
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP