Na ceste za revolúciou. V Austrálii rozbehli „nekonečný vlak“, ktorý podľa konštruktérov nikdy netreba nabíjať
Preteky o dekarbonizáciu všetkých priemyselných odvetí sú v plnom prúde a na chvoste nechcú zostať ani austrálske ťažobné spoločnosti. Jedna z nich sa aktuálne rozhodla dať navždy zbohom nafte v jej železničnej prevádzke a prišla s radikálnym a veľmi pozoruhodným riešením. Na tému upozornili portály NewAtlas a Interesting Engineering.
Nekonečný vlak
Austrálska ťažobná spoločnosť Fortescue a jej dcérska spoločnosť Fortescue Future Industries, ktorá iba nedávno získala spoločnosť Williams Advanced Engineering, spojili sily pri vývoji prvého batériovo-elektrického vlaku, ktorý nebude potrebné nabíjať. Aspoň teda nie z externého zdroja.

Ide o skutočne ekologické a elegantné riešenie problému s naftovými motormi vo vlakoch, ktoré navyše spoločnosť plánuje predať aj ostatným spoločnostiam. Nový „zelený“ projekt, respektíve vlak dostal názov „Infinity train“ (nekonečný vlak) a je určený na prepravu železnej rudybez potreby nabíjania.
„Infinity train má potenciál stať sa najefektívnejšou batériovo-elektrickou lokomotívou na svete,“ uvádza Elizabeth Gaines, generálna riaditeľka spoločnosti Fortescue.
Hoci spoločnosti žiadne veľké detaily neprezradili, z vyjadrení generálnej riaditeľky sa dá vyčítať, že plne naložený vlak sa bude spoliehať na rekuperáciu počas jazdy dolu rôznymi svahmi Západnej Austrálie. To by evidentne malo batérie dobiť na dostatočne veľkú kapacitu, aby sa vyložený vlak stihol vrátiť naspäť do baní.
NEPREHLIADNI:
Vodíkové vlaky určite budú aj na Slovensku, no majú skutočne zmysel?
Vďaka tomu nebude potrebné stavať žiadnu ďalšiu nabíjaciu infraštruktúru a vlak bude v podstate „donekonečna“ chodiť bez potreby zastavenia pre dobitie batérií. Podľa generálnej riaditeľky preto ide o kapitálovo efektívne riešenie na elimináciu nafty a emisií zo železničnej prevádzky.
Jeden zo zakladateľov spoločnosti, Andrew Forrest, sa tiež domnieva, že Infinity train urýchli dosiahnutie nulových emisií Fortescue už do roku 2030, ale tiež zníži prevádzkové náklady.
Určite bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa celý projekt bude uberať a či túto technológiu bude možné rozšíriť aj na viaceré územia. Zrejme sa potom dočkáme aj odpovede na to, aké sú topologické parametre, pri ktorých „nekonečný“ vlak môže fungovať a či ide iba o veľmi špecifický prípad, alebo o dlho očakávanú revolúciu v tomto priemyselnom odvetví.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Klasické turbíny skončili. Čínska lietajúca elektráreň má extrémny výkon, prekonáva rekordy

Napojí až milión domácností. Kanada stavia miniatúrny jadrový reaktor, ktorý spustí revolúciu

Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike

Ešte viac zhoršuje svetový problém: Vedci ostali zhrození z negatívnych účinkov vodíka

Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

