Postupný nárast elektrických áut na cestách sa premieta aj do budovania nabíjacích staníc. Tie sa postupne stavajú na najfrekventovanejších miestach, aby boli dostupné pre čo najväčší počet vodičov. Nabíjacie stanice sa od seba líšia predovšetkým svojimi parametrami a použitou technológiou.

Existuje viacero portálov či aplikácií, ktoré ti ukážu dostupnosť nabíjacích staníc, ich presnú polohu, cenu a rýchlosť nabíjania. Stanice zvyknú prevádzkovať rôzne organizácie, pričom najväčší podiel majú predovšetkým dodávatelia elektrickej energie.

V súčasnosti sa môžeme s nabíjacími stanicami stretnúť aj pri supermarketoch, na čerpacích staniciach, v biznis centrách či v garážach veľkých nákupných centier.

Zobraziť celú galériu (6)
Nabíjacie stanice nájdeme už takmer všade. Najčastejšie pri supermarketoch, nákupných centrách, biznis centrách, či čerpacích staniciach, SITA

Na Slovensku máme zatiaľ veľmi dobrú sieť nabíjacích staníc vzhľadom na počet elektrických vozidiel. V prevádzke je viacero druhov nabíjacích staníc s rôznymi parametrami, o čom sme písali aj v samostatnom rozsiahlom článku.

Dva druhy staníc

V prípade nabíjacích staníc je najpodstatnejším faktorom ich výkon. Poznáme dva druhy nabíjacích staníc, ktoré sú schopné nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC), informuje portál circontrol.com.

Zobraziť celú galériu (6)
Poznáme dva druhy nabíjacích staníc, ktoré sú schopné nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC), SITA

Výkon týchto nabíjacích staníc sa pohybuje od 44 do 145 kW. Takéto nabíjačky s vysokým výkonom sa často označujú aj ako rýchlonabíjačky. Výkon nabíjacích staníc so striedavým prúdom sa pohybuje približne od 11 do 22 kW. Samotné nabíjanie nie je žiadna veda a podľa portálu tawaki-battery.com je možné nabíjanie elektromobilu prirovnať k nabíjaniu smartfónu. Elektromobily totiž v skutočnosti používajú podobný typ batérií, najčastejšie lítium-iónové jednotky.

Rýchlosť nabíjania sama o sebe závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad výkon nabíjacej stanice, typ prúdu, výkon palubnej nabíjačky a samozrejme aj od nabíjacích možností batérie a jej kapacity. Súčasné rýchlonabíjacie stanice dokážu nabiť batérie na 80 % za približne 20 minút, čím je možné získať veľmi slušný dojazd v závislosti od typu automobilu. Najväčšou rýchlosťou a efektívnosťou nabíjania sa môžu v súčasnosti pochváliť Audi e-tron a Tesla Model 3.

Zobraziť celú galériu (6)
Tesla pripravuje tretiu generáciu nabíjačiek supercharger, ktoré majú dosahovať ohromný výkon, SITA

Ultra-rýchlo aj na Slovensku

Na Slovensku môžeš prvú ultra-rýchlu nabíjaciu stanicu vyskúšať aj na čerpacej stanici Slovnaft, ktorá sa nachádza na rýchlostnej ceste R1 v Budči. Do prevádzky ju uviedla Západoslovenská energetika a umožňuje výrazne rýchlejšie nabíjanie elektromobilov vďaka výkonu až 350 kW.

Nabíjacie stanice sú zvyčajne napojené na elektrickú sieť, čo často znamená, že ich elektrina pochádza z jadrových elektrární alebo z elektrární na fosílne palivá. Vo svete sú však dostupné aj prvé nabíjačky, ktoré čerpajú elektrickú energiu zo solárnych panelov či z veterného pohonu.

Pri výstavbe nabíjacích staníc je samozrejme potrebné dbať aj na bezpečnosť. Nabíjacie stanice majú v sebe zabudované senzory prúdu, ktoré monitorujú spotrebovanú energiu a udržiavajú spojenie, iba ak je dopyt vo vopred stanovenom rozsahu. Nabíjacie stanice v chladnejších podmienkach, sú opatrené ističmi obvodu, ktoré bránia veľkému odberu prúdu na iné účely.

Automobilky sa spojili pre významný projekt

Zaujímavý projekt, ktorý vznikol spojením automobiliek BMW, Daimler, Ford, Volkswagen, Audi a Porsche sa volá IONITY. Hlavným cieľom tohto projektu je vybudovať celoeurópsku sieť vysokovýkonných nabíjacích staníc, pričom zapojiť sa môžu aj ďalšie automobilky.

Nabíjacie stanice poskytujú výkon až 350 kW a podporujú európsky štandard kombinovaného nabíjania (CCS). Ten však nepodporujú automobily od Nissanu, Tesly, Renaultu či Mitsubishi. Stanice dokážu podľa portálu hybrid.cz komunikovať s elektromobilom. Na základe tejto komunikácie zistí maximálny možný nabíjací výkon elektromobilu a optimalizuje proces nabíjania tak, aby bol čo najrýchlejší.

Zobraziť celú galériu (6)
Spoločný program automobiliek IONITY plánuje do roku 2020 s výstavbou okolo 400 staníc naprieč Európou, IONITY

Prvá nabíjacia stanica IONITY bola otvorená 24. apríla 2018 v nemeckom Brohltal-Ost. V máji tohto roka postavili stanicaus poradovým číslom 100. Nedávno pribudla prvá nabíjacia stanica IONITY aj v Českej republike. Do roku 2020 plánuje IONITY prevádzkovať okolo 400 nabíjacích staníc naprieč Európou.

Zaťaženie elektrickej siete nehrozí

V súvislosti s elektromobilitou a teda aj nabíjacími stanicami sa často skloňuje mnoho mýtov. Za nepravdivý môžeme označiť mýtus o nepripravenosti elektrickej siete na nápor elektromobilov. Štúdia v Nórsku zistila, že do roku 2030 bude v krajine jazdiť približne 1,5 milióna elektrických vozidiel, pričom dopyt po elektrine vzrastie len o 3 %.

Ďalšia štúdia hovorí, že pokiaľ by sa zo dňa na deň pretransformovali všetky automobily v Európe na elektrický pohon, spotreba elektriny by stúpla len o 30 %. Výroba elektrickej energie je stále efektívnejšia, takže pokiaľ by sa rozhodlo napríklad 20 ľudí vybudovať na jednej ulici svoje vlastné domáce nabíjačky, na elektrickú sieť by táto skutočnosť nemala žiaden negatívny dopad.

Zobraziť celú galériu (6)
Výroba elektrickej energie je stále efektívnejšia, takže ani viacero domácich nabíjačiek na jednej ulici nezaťaží elektrickú sieť, SITA

Infraštruktúra nabíjacích staníc ešte nie je úplne dokonalá, no každým rokom sa ich počet zvyšuje. Môžu za to aj niektoré štáty, ktoré sa snažia výstavbu staníc podporovať formou rôznych dotácií.

Cieľom výrobcov je priniesť na trh také nabíjacie stanice, ktoré dokážu automobil nabiť rýchlosťou porovnateľnou s dnešným tankovaním benzínu, či nafty. S pokročilými technológiami sa môžeme dočkať aj nových riešení, ktoré môžu byť bezpečnejšie pre používateľov a šetrnejšie voči elektrickým sieťam.

 

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita