Mýtus o nabíjacích staniciach pre elektromobily: Ani zďaleka to nie je najväčší problém
Postupný nárast elektrických áut na cestách sa premieta aj do budovania nabíjacích staníc. Tie sa postupne stavajú na najfrekventovanejších miestach, aby boli dostupné pre čo najväčší počet vodičov. Nabíjacie stanice sa od seba líšia predovšetkým svojimi parametrami a použitou technológiou.
Existuje viacero portálov či aplikácií, ktoré ti ukážu dostupnosť nabíjacích staníc, ich presnú polohu, cenu a rýchlosť nabíjania. Stanice zvyknú prevádzkovať rôzne organizácie, pričom najväčší podiel majú predovšetkým dodávatelia elektrickej energie.
V súčasnosti sa môžeme s nabíjacími stanicami stretnúť aj pri supermarketoch, na čerpacích staniciach, v biznis centrách či v garážach veľkých nákupných centier.
Na Slovensku máme zatiaľ veľmi dobrú sieť nabíjacích staníc vzhľadom na počet elektrických vozidiel. V prevádzke je viacero druhov nabíjacích staníc s rôznymi parametrami, o čom sme písali aj v samostatnom rozsiahlom článku.
Dva druhy staníc
V prípade nabíjacích staníc je najpodstatnejším faktorom ich výkon. Poznáme dva druhy nabíjacích staníc, ktoré sú schopné nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC), informuje portál circontrol.com.
Výkon týchto nabíjacích staníc sa pohybuje od 44 do 145 kW. Nabíjacia stanica s vysokým výkonom sa označuje aj ako rýchlonabíjačka. Výkon nabíjacích staníc so striedavým prúdom sa pohybuje približne od 11 do 22 kW. Samotné nabíjanie nie je žiadna veda a podľa portálu tawaki-battery.com je možné nabíjanie elektromobilu prirovnať k nabíjaniu smartfónu. Elektromobily totiž v skutočnosti používajú podobný typ batérií, najčastejšie lítium-iónové jednotky.
Rýchlosť nabíjania sama o sebe závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad výkon nabíjacej stanice, typ prúdu, výkon palubnej nabíjačky a samozrejme aj od nabíjacích možností batérie a jej kapacity. Súčasné rýchlonabíjacie stanice dokážu nabiť batérie na 80 % za približne 20 minút, čím je možné získať veľmi slušný dojazd v závislosti od typu automobilu. Najväčšou rýchlosťou a efektívnosťou nabíjania sa môžu v súčasnosti pochváliť Audi e-tron a Tesla Model 3.
Ultra-rýchlo aj na Slovensku
Na Slovensku môžeš prvú ultra-rýchlu nabíjaciu stanicu vyskúšať aj na čerpacej stanici Slovnaft, ktorá sa nachádza na rýchlostnej ceste R1 v Budči. Do prevádzky ju uviedla Západoslovenská energetika a umožňuje výrazne rýchlejšie nabíjanie elektromobilov vďaka výkonu až 350 kW.
Nabíjacie stanice sú zvyčajne napojené na elektrickú sieť, čo často znamená, že ich elektrina pochádza z jadrových elektrární alebo z elektrární na fosílne palivá. Vo svete sú však dostupné aj prvé nabíjačky, ktoré čerpajú elektrickú energiu zo solárnych panelov či z veterného pohonu.
Pri výstavbe nabíjacích staníc je samozrejme potrebné dbať aj na bezpečnosť. Nabíjacie stanice majú v sebe zabudované senzory prúdu, ktoré monitorujú spotrebovanú energiu a udržiavajú spojenie, iba ak je dopyt vo vopred stanovenom rozsahu. Nabíjacie stanice v chladnejších podmienkach, sú opatrené ističmi obvodu, ktoré bránia veľkému odberu prúdu na iné účely.
Automobilky sa spojili pre významný projekt
Zaujímavý projekt, ktorý vznikol spojením automobiliek BMW, Daimler, Ford, Volkswagen, Audi a Porsche sa volá IONITY. Hlavným cieľom tohto projektu je vybudovať celoeurópsku sieť vysokovýkonných nabíjacích staníc, pričom zapojiť sa môžu aj ďalšie automobilky.
Nabíjacie stanice poskytujú výkon až 350 kW a podporujú európsky štandard kombinovaného nabíjania (CCS). Ten však nepodporujú automobily od Nissanu, Tesly, Renaultu či Mitsubishi. Stanice dokážu podľa portálu hybrid.cz komunikovať s elektromobilom. Na základe tejto komunikácie zistí maximálny možný nabíjací výkon elektromobilu a optimalizuje proces nabíjania tak, aby bol čo najrýchlejší.
Prvá nabíjacia stanica IONITY bola otvorená 24. apríla 2018 v nemeckom Brohltal-Ost. V máji tohto roka postavili stanicaus poradovým číslom 100. Nedávno pribudla prvá nabíjacia stanica IONITY aj v Českej republike. Do roku 2020 plánuje IONITY prevádzkovať okolo 400 nabíjacích staníc naprieč Európou.
Zaťaženie elektrickej siete nehrozí
V súvislosti s elektromobilitou a teda aj nabíjacími stanicami sa často skloňuje mnoho mýtov. Za nepravdivý môžeme označiť mýtus o nepripravenosti elektrickej siete na nápor elektromobilov. Štúdia v Nórsku zistila, že do roku 2030 bude v krajine jazdiť približne 1,5 milióna elektrických vozidiel, pričom dopyt po elektrine vzrastie len o 3 %.
Ďalšia štúdia hovorí, že pokiaľ by sa zo dňa na deň pretransformovali všetky automobily v Európe na elektrický pohon, spotreba elektriny by stúpla len o 30 %. Výroba elektrickej energie je stále efektívnejšia, takže pokiaľ by sa rozhodlo napríklad 20 ľudí vybudovať na jednej ulici svoje vlastné domáce nabíjačky, na elektrickú sieť by táto skutočnosť nemala žiaden negatívny dopad.
Infraštruktúra nabíjacích staníc ešte nie je úplne dokonalá, no každým rokom sa ich počet zvyšuje. Môžu za to aj niektoré štáty, ktoré sa snažia výstavbu staníc podporovať formou rôznych dotácií.
Cieľom výrobcov je priniesť na trh také nabíjacie stanice, ktoré dokážu automobil nabiť rýchlosťou porovnateľnou s dnešným tankovaním benzínu, či nafty. S pokročilými technológiami sa môžeme dočkať aj nových riešení, ktoré môžu byť bezpečnejšie pre používateľov a šetrnejšie voči elektrickým sieťam.
[supsystic-tables id=72]
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Chystá sa veľká zmena pre elektromobily. Po tomto budú ešte výhodnejšie
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Spaľováky nadobro končia. Obľúbená automobilka vyrobila definitívne posledný diesel
Rusko zvyšuje dovoz benzínu, vlastné zásoby sa mu míňajú
Ruská firma v starej továrni Stellantisu spúšťa výrobu áut Citroën
Obmedzenie prístupu k technológiám pokrok Číny nezastaví, tvrdí prezident
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené