Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
Tvrdenia, že výroba a recyklácia batérií pre elektromobily je rovnako „špinavá“ ako ťažba ropy, už určite neobstoja. Najnovšie dáta z Číny aj Kanady dokazujú, že moderné recyklačné procesy dokážu z použitých batérií získať späť takmer všetky cenné kovy, a to s účinnosťou, ktorá ešte pred pár rokmi pôsobila ako sci-fi.
Kým čínski výskumníci hlásia návratnosť surovín nad 99 %, v Kanade sa do hry zapájajú už aj automobilky ako Nissan s partnermi, ktorí stavajú základy plne cirkulárnej ekonomiky v oblasti elektromobility. Na témy upozornil portál Electrek a Interesting Engineering.
Čína zavádza štandardy, ktoré menia hru
Kľúčovú úlohu v zlepšení recyklačných procesov zohráva nový regulačný rámec, ktorý v Číne prináša až 22 národných štandardov pre celý životný cyklus batérií, od výroby cez používanie až po demontáž. Na ich tvorbe sa podieľali experti z oblastí ťažby surovín, chemického spracovania aj automobilového priemyslu. Ich cieľom je nastaviť jednotné a prísne pravidlá, ktoré zabezpečia, že žiadna použitá batéria neskončí na skládke.
Výsledky sa dostavili okamžite. Podľa portálu CarNewsChina firmy, ktoré dodržiavajú nové štandardy, dosahujú neuveriteľné výťažnosti – až 99,6 % pre nikel, kobalt a mangán a približne 96,5 % pre lítium. Ide o hodnoty, ktoré boli ešte donedávna považované za nedosiahnuteľné aj v najmodernejších západných závodoch. Tento úspech posúva Čínu do čela globálneho rebríčka v efektivite recyklácie batérií a naznačuje, že úplne uzavretý cyklus výroby a recyklácie už nie je len víziou, ale reálnym priemyselným modelom.

Kanada spája výskum a prax
Podobný trend sledujeme aj na druhej strane planéty. V Kanade spojila automobilka Nissan sily s montrealskou spoločnosťou Lithion Technologies, aby premenili staré batérie na nové zdroje energie. Projekt využíva hydrometalurgický proces s uzavretým vodným cyklom, ktorý dokáže z použitých článkov získať späť až 95 % batériových materiálov a 98 % kritických minerálov ako lítium, nikel a kobalt. Na rozdiel od tradičných metód, ktoré materiály spaľujú, Lithion využíva šetrné chemické procesy s minimálnymi emisiami a takmer nulovým odpadom.
„Spoločne pomáhame lokalizovať recykláciu batérií, znižujeme závislosť od ťažby a podporujeme rast kanadského sektora čistej technológie,“ uviedol Andrew Harkness, riaditeľ pre rozvoj dealerskej siete a elektrifikáciu v Nissan Canada. „Partnerstvo s Nissanom je ukážkou spoluprác, ktoré sú nevyhnutné pre naplnenie cieľa čistej, bezpečnej a efektívnej cirkularity batérií,“ dodal viceprezident Lithionu Yves Noël.
Uzavretý cyklus elektromobility
Recyklačný závod Lithionu v meste Saint-Bruno v Québecu už v praxi spracúva použité batérie a ich materiály vracia späť do výroby. Nissan tak získava lokálny zdroj surovín, znižuje uhlíkovú stopu a posilňuje nezávislosť od ťažby nových materiálov. Tento prístup napĺňa víziu cirkulárnej ekonomiky, kde batéria po skončení životnosti nepredstavuje problém, ale cenný zdroj pre ďalšiu generáciu elektromobilov.
Rok 2025 sa tak môže stať prelomovým obdobím v oblasti recyklácie batérií. Čína ukazuje, že prísna regulácia a štandardizácia procesov dokážu zázraky, zatiaľ čo Kanada a automobilky ako Nissan či Hyundai dokazujú, že čistá mobilita sa dá dosiahnuť aj bez kompromisov. Svet elektromobility sa posúva do fázy, kde pojem „odpad“ prestáva dávať zmysel a batérie sa stávajú symbolom skutočnej udržateľnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

Rusko chce „resetovať“ NATO k hraniciam z roku 1997. Ultimátum sa priamo týka bezpečnosti Slovenska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

