Tvrdenia, že výroba a recyklácia batérií pre elektromobily je rovnako „špinavá“ ako ťažba ropy, už určite neobstoja. Najnovšie dáta z Číny aj Kanady dokazujú, že moderné recyklačné procesy dokážu z použitých batérií získať späť takmer všetky cenné kovy, a to s účinnosťou, ktorá ešte pred pár rokmi pôsobila ako sci-fi.

Kým čínski výskumníci hlásia návratnosť surovín nad 99 %, v Kanade sa do hry zapájajú už aj automobilky ako Nissan s partnermi, ktorí stavajú základy plne cirkulárnej ekonomiky v oblasti elektromobility. Na témy upozornil portál Electrek a Interesting Engineering.

Čína zavádza štandardy, ktoré menia hru

Kľúčovú úlohu v zlepšení recyklačných procesov zohráva nový regulačný rámec, ktorý v Číne prináša až 22 národných štandardov pre celý životný cyklus batérií, od výroby cez používanie až po demontáž. Na ich tvorbe sa podieľali experti z oblastí ťažby surovín, chemického spracovania aj automobilového priemyslu. Ich cieľom je nastaviť jednotné a prísne pravidlá, ktoré zabezpečia, že žiadna použitá batéria neskončí na skládke.

Výsledky sa dostavili okamžite. Podľa portálu CarNewsChina firmy, ktoré dodržiavajú nové štandardy, dosahujú neuveriteľné výťažnosti – až 99,6 % pre nikel, kobalt a mangán a približne 96,5 % pre lítium. Ide o hodnoty, ktoré boli ešte donedávna považované za nedosiahnuteľné aj v najmodernejších západných závodoch. Tento úspech posúva Čínu do čela globálneho rebríčka v efektivite recyklácie batérií a naznačuje, že úplne uzavretý cyklus výroby a recyklácie už nie je len víziou, ale reálnym priemyselným modelom.

recyklácia batérií
Lithion Technologies

Kanada spája výskum a prax

Podobný trend sledujeme aj na druhej strane planéty. V Kanade spojila automobilka Nissan sily s montreal­skou spoločnosťou Lithion Technologies, aby premenili staré batérie na nové zdroje energie. Projekt využíva hydrometalurgický proces s uzavretým vodným cyklom, ktorý dokáže z použitých článkov získať späť až 95 % batériových materiálov a 98 % kritických minerálov ako lítium, nikel a kobalt. Na rozdiel od tradičných metód, ktoré materiály spaľujú, Lithion využíva šetrné chemické procesy s minimálnymi emisiami a takmer nulovým odpadom.

„Spoločne pomáhame lokalizovať recykláciu batérií, znižujeme závislosť od ťažby a podporujeme rast kanadského sektora čistej technológie,“ uviedol Andrew Harkness, riaditeľ pre rozvoj dealerskej siete a elektrifikáciu v Nissan Canada. „Partnerstvo s Nissanom je ukážkou spoluprác, ktoré sú nevyhnutné pre naplnenie cieľa čistej, bezpečnej a efektívnej cirkularity batérií,“ dodal viceprezident Lithionu Yves Noël.

Uzavretý cyklus elektromobility

Recyklačný závod Lithionu v meste Saint-Bruno v Québecu už v praxi spracúva použité batérie a ich materiály vracia späť do výroby. Nissan tak získava lokálny zdroj surovín, znižuje uhlíkovú stopu a posilňuje nezávislosť od ťažby nových materiálov. Tento prístup napĺňa víziu cirkulárnej ekonomiky, kde batéria po skončení životnosti nepredstavuje problém, ale cenný zdroj pre ďalšiu generáciu elektromobilov.

Rok 2025 sa tak môže stať prelomovým obdobím v oblasti recyklácie batérií. Čína ukazuje, že prísna regulácia a štandardizácia procesov dokážu zázraky, zatiaľ čo Kanada a automobilky ako Nissan či Hyundai dokazujú, že čistá mobilita sa dá dosiahnuť aj bez kompromisov. Svet elektromobility sa posúva do fázy, kde pojem „odpad“ prestáva dávať zmysel a batérie sa stávajú symbolom skutočnej udržateľnosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP