Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elon Musk sľubuje čosi, čo sa dodnes nikomu na svete nepodarilo. Jeho firma SpaceX má vyniesť do vesmíru v priemere až 400 ton nákladu každého štvrť roka, čo je takmer toľko, čo váži Medzinárodná vesmírna stanica. Už za posledný štvrťrok 2022 SpaceX takmer prekonal náklad celého zvyšku sveta dohromady.

Pomôže Starship

Najviac práce momentálne vykonáva raketa Falcon 9, ktorá síce neunesie tak ťažký náklad, avšak vďaka nízkym nákladom a stavbe satelitnej konštelácie Starlink lieta každý týždeň, často viac než len raz. Ak k tomu pripočítame misie s vedeckými satelitmi, sondami, komerčnými družicami a misie Falcon Heavy, ktoré unesú ešte viac, dostávame sa na vyše 140 ton za posledný štvrťrok 2022.

Väčšinu ceny letu tvoria náklady na druhý stupeň, ktorý sa nedokáže vrátiť na Zem a je tak vždy odhodený. SpaceX na to má riešenie v podobe rakety Starship, ktorej oba stupne sa vrátia na Zem a nie je preto potrebné konštruovať pre každú misiu nové. Naraz je pritom možné vyniesť až vyše 100 ton nákladu a to za nižšiu cenu, ako je cena rakety Falcon 9.

Ako presne bude nástup Starship vyzerať je zatiaľ otázne, avšak prvý orbitálny test je už za rohom. V Starbase prebiehajú posledné prípravné práce a ak skončí úspechom, teda stroj dosiahne požadovanú, takmer orbitálnu rýchlosť, je možné, že už počas druhého letu ponesie skutočný náklad – s najväčšou pravdepodobnosťou satelity Starlink, ktoré si SpaceX vyrába sám.

Dostal sa do zisku

Prekvapivou správou je, že sa konštelácia Starlink dostala do zisku aj napriek astronomickým nákladom v podobe stavby satelitov a štartov rakiet, píše Observer. V rukách už má stotisíce zákazníkov po celom svete, pričom neustále pribúdajú a s rastúcim počtom satelitov sa zlepšuje aj samotná služba.

Obrovský náskok

V tabuľke vyneseného nákladu spoločnosti SpaceX na krk dýcha jedine Čína, ktorá takisto vyvíja opakovateľne použiteľné rakety. Aj keď v množstve vyneseného nákladu predstavuje protivníka, o skutočnú konkurenciu sa na trhu nejedná a zákazníkov si títo dvaja súperi navzájom nekradnú.

SpaceX/Flickr

Nik iný navyše nie je k takýmto raketám dostatočne blízko na to, aby SpaceX zdolal. Firma navyše prechádza aj veľkými zmenami – predala dve ropné plošiny pomenované Phobos a Deimos, podľa mesiacov Marsu, ktoré chcela pôvodne premeniť na pristávacie platformy rakiet Starship. Z logistického hľadiska ide o poriadnu komplikáciu, ktorou sa firma zrejme zatiaľ nechce zaoberať.

Gwynne Shotwellová, ktorá je so spoločnosťou od jej ťažkých začiatkov, vyhlásila, že sa najprv musia so Starship dobre oboznámiť, vysvetľuje SpaceNews. Infraštruktúra v podobe morských plošín a podobných zariadení sa má stať dôležitou, až keď firma dosiahne vysokú kadenciu letov podobne, ako je tomu dnes s raketami Falcon 9 – avšak ešte intenzívnejšiu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú