Americká Tesla patrí na špičku výrobcov elektromobilov a od svojho založenia rozhodila siete na mnohé zahraničné trhy. Jedným z najdôležitejších je Čína, kde gigant postavil aj vlastnú továreň Gigafactory na výrobu elektrických áut. Čínska armáda sa ale prednedávnom rozhodla elektromobily Tesly obmedziť. Dostali zákaz jazdiť vo vytýčených oblastiach. Mohlo ísť aj o politické rozhodnutie v odvete voči USA za Huawei?

Tesla pôsobí na čínskom trhu už od roku 2013, kedy tam otvorila prvý obchod. Prvé vozidlá začala do Číny doručovať v nasledujúcom roku. Najľudnatejšia krajina sveta je pre tohto výrobu elektromobilov, podobne ako aj pre ostatné automobilky, nesmierne dôležitým trhom čo sa týka odbytu vozidiel.

Je natoľko dôležitá, že s expanziou na tamojší trh Tesla nezaháľala a ešte vlani tam postavila jednu zo svojich troch doterajších tovární Gigafactory, ktorá sa sústredí na montáž Modelu 3 a výrobu Modelu Y.

Doterajší závod pritom spoločnosť rozširuje o ďalšie bloky, ktoré majú výrobnú kapacitu ešte viac navýšiť. Cieľom je vyrábať ročne 250 000 elektromobilov, v úvodnej fáze však výrobná kapacita nabiehala pomalšie. Nič to ale nemení na pozícii Tesly v Číne, kde sa objavila ako silný konkurent pre tamojšie nové automobilky, ktoré sa podobne sústredia na výrobu elektromobilov.

Čínska armáda ide proti elektromobilom Tesly

Zatiaľ čo v tomto prípade výrobcov pribúda „ako húb po daždi“ a mieria aj do Európy, Tesla sa dostáva do sporu s tamojšou čínskou armádou. Elektromobilom tohto výrobcu bol totiž zakázaný vstup do vojenských komplexov z dôvodu obáv ohľadom ich bezpečnosti. Detailne sme sa téme venovali aj v tomto samostatnom článku.

Armáda sa obáva, že kamery zabudované vo vozidlách, ktoré sú kľúčové pre fungovanie dôležitých systémov Tesiel, môžu byť zneužité na zbieranie citlivých údajov o vojenskej aktivite v Číne a ich odosielanie do zámoria.

Zobraziť celú galériu (1)
TASR - Ju Peng/Xinhua via AP / Tesla

NEPREHLIADNI
Nemá airbag ani ESP: Číňania predávajú v Nemecku ultra-lacný elektromobil, otrasne pohorel v bezpečnostných testoch

Rozhodnutie malo vplyv aj na akcie Tesly, tie totiž v piatok ráno klesli o 4,4 %. Elektromobily Tesly nesmú podľa nového usmernenia používať na cestu do práce ani zamestnanci kľúčových vládnych agentúr a niektorých štátom vlastnených spoločností. Vláda tiež údajne viacerým agentúram odporučila, aby svojim zamestnancom prikázali to isté.

Zobraziť celú galériu (1)
Prepad akcií Tesly v piatok 19. marca po oznámení obmedzení čínskou armádou.

Prečo sa však Čína postavila proti jednému z najdôležitejších výrobcov vo svojej krajine? Mohlo sa jednať o politický krok, ktorý bol „odvetou“ za čínsky Huawei po zákazoch zo strany USA? Politické rozhodnutie za týmto obmedzením elektromobilov Tesly ale hľadať netreba. Teda, aspoň nie teraz.

Čína vyslala nejasný signál

Na internete sa objavili špekulácie, že obmedzenia pre tieto vozidlá boli zavedené práve z politických dôvodov a Čína tým chcela ukázať Spojeným štátom, že aj ona vie zavádzať reštrikcie. Dôvod tohto rozhodnutia ale môže byť omnoho prostejší.

Pri pohľade na technologickú výbavou Tesiel vidíme skutočne vyspelé kamerové a snímacie systémy, ktoré sú schopné vytvárať vizuálny záznam okolia, identifikovať ostatné vozidlá, dopravné značky, ľudí a ďalšie objekty na cestách.

Práve spomenuté kamery sa stali stredobodom pozornosti obáv čínskej armády, ktorá rozhodne nechce, aby zahraničná automobilka mohla získať záznam napríklad z nejakého vojenského objektu. Nemusela by to byť ani Tesla, ktorá by takýto záznam získala. Mohli by to byť aj hackeri, ktorí by pri sofistikovanom hackerskom útoku dokázali získať z vozidiel údaje. Takýto scenár je však len špekuláciou a vysoko nepravdepodobný.

Naznačuje však, že čínska armáda sa stáva čoraz opatrnejšou. Pokiaľ by rozhodnutie Číny pochádzalo z politického prostredia a krajina chcela vyslať signál Spojeným štátom, mohla by na to ísť úplne inak a Teslu z toho aj vynechať. S našimi otázkami sme sa taktiež obrátili na odborníka z Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Profesor PhDr. Peter Terem, PhD. a jeho spolupracovník, odborný asistent Mgr. Vladimír Müller, PhD., vo vyjadrení pre redakciu FonTech.sk vysvetlili situáciu s rozhodnutím čínskej armády obmedziť elektromobily Tesly nasledovne:

„Posledné reštrikcie používania elektromobilov Tesly zo strany Číny nápadne reflektujú opatrenia USA proti spoločnosti Huawei. Správy v médiách o zavedení reštrikcií sa objavili v čase prebiehajúceho prvého stretnutia na vysokej diplomatickej úrovni medzi čínskymi a americkými predstaviteľmi od nástupu Joea Bidena do funkcie prezidenta USA.

Je zrejmé , že tieto opatrenia boli súčasťou širšieho posolstva, s ktorým čínska strana pristupovala k rokovaniam. Predstavitelia Číny majú viacero možností na vysielanie negatívnych politických signálov smerom k USA. Nie sú nútení obmedzovať rozvoj v sektore, ktorý je pre nich hospodársky dôležitý.“

Čína však nie je jedinou krajinou, ktorá spochybňovala bezpečnosť vozidiel Tesly. Pochybnosti prišli aj z vlastných radov, teda v Spojených štátoch, keď sa polícia začala zaujímať o elektromobily Tesly ako o hliadkovacie vozidlá. Aj vtedy totiž vyšli na povrch obavy z toho, že by mohli byť videozáznamy a údaje zneužité či odcudzené.

NEPREHLIADNI
Súd usvedčil Rusa, ktorý chcel nainštalovať malvér do systému Tesly. Zamestnancovi ponúkal poriadny balík peňazí

Po preskúmaní viacerých riešení nakoniec Tesla poskytla vodičom možnosť prijať alebo odmietnuť zdieľanie videodát v rámci systémov Autopilota a autonómneho riadenia. Čo však môže byť pre americkú políciu prínosom pri hliadkovaní na cestách, môže byť hrozbou pre čínsku armádu, ktorá si rozhodne neželá, aby boli videodáta z elektromobilov výrobcu akýmkoľvek spôsobom zdieľané.

Na túto problematiku reagoval aj samotný Elon Musk, CEO Tesly, ktorý priznal, že ak by sa potvrdili informácie, že vozidlá Tesly boli použité na špionáž kdekoľvek v Číne alebo inde vo svete, automobilka by skončila. Tesla si je vedomá situácie, ktorá v Číne vznikla a neberie ju na ľahkú váhu.

„Napriek vývoju čínsko-amerických vzťahov má Čína eminentný záujem na rozvoji elektromobility v krajine. Príchod Tesly pred vyše dvomi rokmi vítala s veľkou slávou a umožnila automobilke byť prvým výlučne zahraničným podnikom produkujúcim automobily v krajine, čo bolo v tom čase mimoriadne cenné privilégium.

Z tohto pohľadu obmedzenia využívania Tesly nie sú dostatočne zrozumiteľné,“ pokračujú vo vyjadrení pre FonTech.sk prof. PhDr. Peter Terem, PhD. a Mgr. Vladimír Müller, PhD. z UMB.

Zatiaľ však nie je jasné, akým smerom sa bude postavenie Tesly a jej vnímanie Čínou, obzvlášť čínskou armádou, uberať.  Nech sa už týmto krokom snažila čínska armáda dosiahnuť čokoľvek, rozhodnutie má veľký dopad nielen na používanie samotných elektromobilov v Číne, ale môže mať vplyv aj na samotné predaje vozidiel. Len vlani Tesla na tamojšom trhu predala celkovo 147 445 elektromobilov, ktoré predstavujú 30 % jej celkovej globálnej produkcie.

„Podľa doteraz medializovaných informácií sa interpretácie rozsahu reštrikcií líšia. Ak ide skutočne iba o zákaz vjazdu elektromobilov Tesly do vojenských objektov (napr. z dôvodov technickej výbavy automobilov – externé kamery), tak môžeme hovoriť skôr o opatrnosti vojenského velenia Číny.

Ak ide o zákaz používania Tesly pre zamestnancov armády, vládnych inštitúcií a niektorých štátnych podnikov, tak medzinárodno-politická dimenzia opatrenia zostáva relevantná. Faktom je, že čínska vláda disponuje širokou škálou nástrojov na vytváranie tlaku na zahraničné spoločnosti a presadzovanie štátnych záujmov, pričom dôvody môžu byť rôzne.

Čínsky trh je pre Teslu samozrejme veľmi perspektívny (v roku 2020 cca 30 % produkcie elektromobilov). V sobotnom vystúpení E. Muska na ekonomickom podujatí Čínske rozvojové fórum v Pekingu majiteľ spoločnosti Tesla vyzval na zvyšovanie dôvery medzi dvomi najväčšími ekonomikami sveta,“ dodávajú vo svojom vyjadrení pre FonTech.sk prof. PhDr. Peter Terem, PhD. a Mgr. Vladimír Müller, PhD. z UMB.

Výrobcovia elektromobilov z Číny pribúdajú. Chcú ponúknuť viac za menej peňazí

Čína však môže mať záujem aj o „pretlačenie“ vlastných elektromobilov od domácich výrobcov, ktorých v uplynulých rokoch pribudlo hneď niekoľko. Produkcia tamojších automobiliek zameraných výlučne na elektromobily naberá na obrátkach a v mnohých prípadoch prišli na trh s cenovo dostupnejšími modelmi, ako ponúka Tesla.

Cieľom týchto čínskych výrobcov však rozhodne nebude iba domáci trh, expanziu už začali aj v zahraničí. Elektromobily viacerých čínskych značiek už pomaly prichádzajú aj do Európy. Lacnejšie, moderné a technologicky vyspelé vozidlá z Číny tak predstavujú pre Teslu slušnú konkurenciu najmä pri pohľade na cenu, ktorá je hlavným lákadlom pre motoristov s menším rozpočtom.

NEPREHLIADNI
Konečne je známe, kedy začne Tesla vyrábať elektromobily v Európe

Jedným z príkladov môže byť aj čínska automobilka NIO, ktorá už v polovici minulého roka avizovala vstup na západné trhy, kde chce priniesť aj možnosť výmeny batérií v elektromobiloch. To doteraz žiadna automobilka so svojimi elektromobilmi na európskych trhoch neposkytla.

Bude však rozhodne zaujímavé sledovať, akým smerom sa bude vyvíjať expanzia čínskych výrobcov elektromobilov a ich konkurencieschopnosť aj na zahraničných trhoch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom