Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nový, náročnejší crashtest IIHS (Poisťovací inštitút pre diaľničnú bezpečnosť) v USA, zvládlo len jediné malé SUV. Testovali ich pritom až 20 a niektoré dopadli naozaj zle, automobilky musia na bezpečnosti v tomto prípade ešte popracovať, píše IIHS.

Nový crashtest, ktorý simuluje bočný náraz do vozidla, si vzal na paškál až 20 malých SUV. Dobré hodnotenie z nich podľa Car and Driver získala len nová Mazda CX-5, ktorá má horšiu známku len pri hodnotení poranenia hrudníka vodiča, kde získala známku „prijateľné“.

IIHS/Youtube screenshot

„Tento nový test sme vyvinuli, pretože sme predpokladali, že je tu priestor na zlepšenie a výsledky to len potvrdzujú. Dobré hodnotenie CX-5 dokazuje, že lepšia ochrana v prípade vážnejšieho bočného nárazu je možná,“ vyjadril sa prezident IIHS, David Harkey.

Ďalších deväť vozidiel získalo hodnotenie „prijateľné“:

-Audi Q3
-Buick Encore
-Chevrolet Trax
-Honda CR-V
-Nissan Rogue
-Subaru Forester
-Toyota RAV4
-Toyota Venza
-Volvo XC40

Je potrebné zlepšenie

Dobrú známku tak nedostala ani bašta bezpečnosti, Volvo, ktoré sa chystá úplne skoncovať so spaľovacími motormi. Ostatné testovacie vozidlá tak dobre nedopadli a osem z nich získalo „medzné“ hodnotenie, teda tretie zhora. Medzi tieto vozidlá patria:

-Chevrolet Equinox
-Ford Escape
-GMC Terrain
-Hyundai Tucson
Jeep Compass
-Jeep Renegade
-Kia Sportage
-Lincoln Corsair

Zvyšné dve autá, Honda HR-V a Mitsubishi Eclipse Cross, získali zlé hodnotenie. Všetky z nich pritom v staršej verzii toho istého crashtestu získali dobrú známku. Výsledky nie sú veľmi dobré, ako však podotýka výskumný inžinier Becky Mueller, takýto výsledok očakávali.

História sa opakuje

Podobná situácia ale nastala aj v roku 2003, keď bol predstavený pôvodný bočný crashtest. Kým dnes v ňom excelujú v podstate všetky autá, v tej dobe ním spoľahlivo prešlo len jedno z piatych vozidiel.

Aj keď je šanca na prežitie v aute s dobrým hodnotením bočnej zrážky pri takomto náraze o 70 % vyššia, v roku 2019 tvoril tento druh zrážky až 23 % úmrtí pasažierov. Práve preto IIHS predstavila nový test.

IIHS/Youtube screenshot

V ňom je bariéra ťažšia, miesto 1 500 kg tentoraz váži až 1 900 kg a namiesto 50 km/h narazí do testovaného vozidla rýchlosťou 60 km/h. Zdanlivo tak nejde o veľký rozdiel, pri zrážke však tieto hodnoty narobia riadny chaos a vozidlo vystavia extrémnej námahy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú