Mercedes si pre nás tento týždeň pripravil zaujímavú udalosť, na ktorej sme mali možnosť zajazdiť si na novej triede E. Aby sme teda boli úplne presní, jedná sa o vynovenú faceliftovanú verziu triedy E. Okrem niekoľkých verzií najikonickejšieho modelu Mercedesu, automobilka predviedla aj ďalšiu novinku na slovenskom trhu, model GLA 35 4MATIC AMG, ktorý je vstupom do sveta AMG a veľmi „hravým“ náčiním v rukách motoristov.

Keď sa povie Mercedes, väčšine motoristických fanúšikov sa pred očami vynorí práve obraz triedy E, ktorá už je akousi žijúcou legendou nemeckej automobilky. Veď aj čísla pri tomto modeli hovoria sami za seba. E-čko sa vyrába od roku 1946, takmer okamžite sa z neho stal najpredávanejší model a do dnešného dňa sa ho predalo viac ako 14 miliónov kusov.

Jubilejná desiata generácia prišla na trh v roku 2016 a iba z nej si zákazníci kúpili viac ako 1,2 milióna kusov. Aj keď bol jej dizajn veľmi elegantný, pomerne jednoduchý, no zároveň nadčasový, Trieda E už potrebovala aktualizáciu, aby znovu dokázala svoju nadradenosť a technologickú vyspelosť voči konkurentom.

Pri prvých jazdách sme mali možnosť vyskúšať si sivý sedan E 300e 4MATIC s plug-in hybridnou technológiou, červený kombík so zdvihnutým podvozkom E 450 4MATIC vo verzii All-Terrain, tmavomodré kupé E 400d, sivý sedan vo verzii E 300d a v neposlednom rade aj spomínané červené GLA 35 4MATIC AMG.

Z pohonných jednotiek pri faceliftovanej triede E si vyberie naozaj každý. K dispozícii sú štvorvalcové, ale aj šesťvalcové agregáty na benzín aj naftu. Benzíny majú výkonový rozsah od 115 do 270 kW, naftové agregáty od 118 do 247 kW. Novinkou je ale benzínový štvorvalec M 254, ktorý disponuje mild-hybrinou 48 V elektrickou sústavou, ktorá pomáha pri rozjazdoch a plachtení a prispieva tak k vyššej úspore paliva.

Pohonnú jednotku plug-in hybridnej verzie E 300 e 4MATIC tvorí benzínový štvorvalec s výkonom 155 kW (211 koní), ktorý podporuje elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní). Čisto elektrický dojazd je okolo 50-55 km, čo síce nie je veľa, no Mercedes tvrdí, že práve toto sú dĺžky trás, ktoré 80 – 90 % majiteľov áut denne najazdia najviac. Dlžíme ti ešte údaje o spotrebe v čisto elektrickom režime, pri našej jazde v okolí Pezinskej baby sme namerali spotrebu okolo 16,3 kWh / 100 km. 

Treba mať tiež na pamäti, že toto je len facelift platformy z roku 2016, a teda Mercedes sem vyslovene nedal najnovšiu generáciu plug-in hybridného pohonu ako v prípade modelu GLE, ktoré prejde vďaka viac ako 30 kWh batérii aj 100 km na elektriku (náš test nájdeš TU). Plug-in hybridná verzia taktiež zápasí s chýbajúcou podporou DC rýchlonabíjania a maximálne je tak k dispozícii len 7,4 kWh palubná nabíjačka, pričom dobitie batérie z 0 na 100 % preto potrvá aj niekoľko hodín.

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Facelift nadobúda „novú tvár“ najmä vďaka vynoveným predným svetlometom a prepracovanej prednej maske, ktorá je k dispozícii celkovo v troch rozličných vyhotoveniach v závislosti od verzie a stupňa výbavy. Mnohí tvrdia, že E-čko týmito zmenami „zovšednelo“, no ako vždy, aj tentokrát sú zmeny dizajnu otázkou vkusu.

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Niekomu sa môžu páčiť, iní ich naopak zatracujú. Naživo vyzerá faceliftovaná trieda E pre rok 2020 skutočne veľmi luxusne a mnohí si facelift môžu ľahko popliesť rovno s novou generáciou, keďže vzhľadovo je facelift naozaj významný. Aj koncové svetlá prišli s vynoveným dizajnom.

V novej verzii E-čka sú podlhovastejšie a užšie a siahajú až na veko kufra, kde sú zároveň rozdelené na dve samostatné časti. Pri modeloch All Terrain a kupé sú LED svetlá rovnaké, avšak dostali novú grafiku. 

Kľúčové zmeny v interiéri a technológiách:
  • Pred vodičom sa rozprestiera dvojica 10,25″, respektíve 12,3″ príplatkových obrazoviek so systémom MBUX, na ktorý auto prešlo zo staršieho Command Online.
  • Z technológií taktiež pribudlo obrovské množstvo asistentov, napríklad aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, asistent jazdenia v dopravných zápchach, asistent sledovania mŕtveho uhla s výstrahou pri vystupovaní a v parkovacom balíku výbavy je k dispozícii aj 360-stupňová kamera a prítomnosť automatického priečneho alebo pozdĺžneho parkovania.
  • Z asistentov nás veľmi zaujal najmä inteligentný prvok, ktorý na diaľniciach s viacerými pruhmi automaticky spraví uličku pre záchranárov či hasičské autá. Využíva k tomu predný radar, ktorý vidí radenie vozidiel pred sebou ku krajnici a prispôsobí auto v autonómnom režime, aby dodržal záchranársku uličku.
  • Úplne nové sú aj volanty, a to rovno všetkých vyššie spomenutých verzií triedy E. Verzia pri elegantnejších vyhotoveniach výbavy má tvar s tromi lúčmi, športová verzia dostala až 6 ramien.
  • Práve táto verzia vyzerá na prvý pohľad azda najkrajšie a zmenou prešlo aj ovládanie na volante samotnom. Už je len výhradne dotykové a je pravda, že lesklý čierny plast sa rýchlo zašpiní, po funkčnej stránke však problém s ovládaním nebol. Nejdeme príliš rýpať k odstraňovaniu hardvérových tlačidiel, to je na iný článok, no ak si na takéto ovládanie zvykneš, Mercedes vyslovene žiadnu chybu nespravil.

Zobraziť celú galériu (15)
Nová verzia volantu v základných výbavách. Dávid Igaz / FonTech

Modely All-Terrain a kupé už pri prvom pohľade naznačujú, aké je ich určenie. All-Terrain svojou svetlou výškou napovedá, že toto E-čko sa nebojí ani ľahšieho terénu. All-Terrain by sa dal taktiež jednoducho označiť ako auto pre tých, ktorí odmietajú veľké SUV-čka, no chcú z času na čas zájsť aj do ťažšieho a menej dostupného terénu.  

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Verzia E450, ktorú sme skúsili v červenej, mala vrcholný benzínový motor s výkonom takmer 400 koní (270 kW – 367 koní) a podporný elektromotor pre EQ Boost s výkonom 16 kW, čiže 22 koní. Pri našej svižnejšej jazde bola spotreba nad 10 l / 100 km, avšak nepochybujeme, že pri striedmejšom a hlavne pokojnejšom používaní sa dá bez problémov dostať aj pod 9 litrov. 

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Aj jeho karosárske vyhotovenie budí dojem univerzálnejšieho vozidla. Na druhú stranu model kupé pôsobí športovejšie a štýlovejšie.

Svetlá má ešte užšie a aj predná maska chladiča je oproti verzii sedan odlišná, agresívnejší vzhľad.

Pomyselnou „zaujímavosťou na záver“ bola určite možnosť zajazdiť si na AMG verzii GLA 35 4MATIC. Benzínový dvojliter s výkonom 225 kW dokáže toto auto vystreliť z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a na okolie pôsobí toto malinké SUV ako absolútny chuligán, ktorý dodáva na cestách ohromnú zábavu.

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Už len ten „silácky“ zvukový prejav, ktorý krásne odzrkadľuje vlastnosti auta. Malé, mrštné, rýchle a s dizajnovou úpravou AMG aj poriadne agresívne vyzerajúce.

V ponuke je už aj verzia GLA 45S 4MATIC, ktorá dostala agregát s ohromným výkonom 310 kW. Pocity z tohto motora v kompaktnom Mercedes sme zhrnuli v recenzii modelu CLA 45S AMG

Zobraziť celú galériu (15)
Dávid Igaz / FonTech

Sám Mercedes označuje tento model ako „vstupnú bránu do sveta AMG“. Aj interiér auta jasne naznačuje, že pod jeho kapotou sídli viac koní, než v bežnej verzii GLA. Nechýba športový AMG volant, športové škrupinové sedačky s výrazným bočným vedením a samozrejme jazdné režimy, ktoré sa postarajú o skutočnú zábavu za volantom. 

Na článku spolupracoval Mário Šimovič

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú