Športové automobily od Mercedesu sú odjakživa inžinierskym klenotom. Dnes už je však „AMG verzií“ z modelových radov automobilky obrovské množstvo a nejeden neobjektívny motorista by si tak možno povedal, že Nemci akosi chŕlia tie športové autá len aby boli. Myslieť si však niečo takéto je obrovský omyl a hlavne bohapusté klamstvo.

Tú zmes a unikátny recept športových AMG-čiek cítiť pri každom aute, cítiť ho vždy úplne inak a je úplne jedno, či je to veľké G 63, SUV GLE 53 alebo najkompaktnejšie A45.

O každom jednom sa dá tvrdiť, že má niečo, čo iné automobilky akosi nevedia dať dokopy. Dať dokopy auto, ktoré má až tak rozpoltené osobnosti, že len obyčajné zmenenie jazdných režimov otočí celkový pocit z auta o 180 stupňov. Na jednej strane čistokrvný a surový športiak, no na druhej komfortné a typicky luxusné zvezenie aj na stovky kilometrov vzdialenú trasu.

Čo teda robí už na prvý pohľad dizajnovo krásne CLA 45S taktiež takým jedinečným? Aký šialený výkon vydolovali inžinieri zo 4-valcového motora s 2 turbodúchadlami a prečo je aj tento hothatch inžinierskym klenotom?

Keď si niekto prvýkrát pozrie špecifikácie CLA 45S, povie si, že štvorvalec mu predsa nemôže stačiť. Vedz ale, že 420 koní, točivý moment 500 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4 sekundy veľmi rýchlo zatrhnú akékoľvek negatíva. Tento motor je jedným slovom Š-I-A-L-E-N-Ý.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Zvuk, prejav, špičkový záťah a konštantné pýtanie si dravej a šporovej jazdy ukoja požiadavky 99 % ľudí na tejto planéte. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Auto váži len 1705 kg a maximálka je situovaná až na 270 km/h, čiže si asi vieš predstaviť, že s jadnou dynamikou si neradno zahrávať a dodržiavať maximálne povolené rýchlosti je vskutku ťažký oriešok. Ak sa však človek snaží, pri úspornej jazde sa spotreba dokonca pohybuje pri mimomestskej a diaľničnej rýchlosti len okolo 8 l / 100 km. To nie je zlé, čo povieš? Jazdenie výhradne v meste si už ale pýta 9,5 – 10 l / 100 km. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Ak sa človek navyše trochu pozabudne a chce závodiť na miestach na to určených (pozn. redakcie pretekársky okruh!), spotreba bez problémov ihneď stúpne k hranici 17-20 l / 100 km. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

8-stupňová automatická prevodovka sa cíti dobre najmä pri športovej jazde, no v komfortnom režime som sa stretol s jedným neduhom. Prevodovka sa až príliš snažila znižovať spotrebu podtáčaním motora (pri 50 km rýchlosti už mala zaradenú 6-ku pri 1200 ot / min) a v niektorých situáciách to až zbytočne rozochveje celé auto a na vodiča to pôsobí vyslovene otravným dojmom. Navyše sa softvér sem-tam splietol a ani pri prudšom pridaní plynu nezvolil nižši prevodový stupeň, aby využil výkon motora, vždy to skúšal silou mocou „pretlačiť“ cez vysoký točivý moment.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech
 

Ja som prešiel počas týždňa takmer 900 km, auto som nešetril a vo veľa prípadoch som si doprial vyslovene agresívnu a športovú jazdu. Celková spotreba sa zastavila na úrovni 10,1 l / 100 km, čo je síce pre niekoho vysoká hodnota, no skús sa na chvíľu ešte raz vrátiť vyššie a pozrieť si, čo všetko dokáže CLA 45S po motorickej stránke. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Pri jazdení platí veľmi trefné pravidlo – auto je tak dobré, akého šoféra má za volantom. Ak si zaň sadne neskúsený začiatočník, podrží ho aj v riskantnej situácii a bude to preňho skôr zábava a dôvod na frajerinu pred kamarátmi.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Ak si naopak zvolí CLA 45S motoristický nadšenec a skúsenejší závodník, poteší ho skvelými jazdnými vlastnosťami. Preplňovaný motor má výkonovú špičku okolo 5000 ot. / min a k tejto hodnote sa derie s neskutočnou silou a hlavne prvotriednym zvukovým prejavom. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Nevadí, že to nemá 8 valcov, aj 4 stačia. Strieľa to, prdí, kope pri preradení a na okolie to vytvára pocit, že si síce chuligán, no s veľmi vkusným citom pre dizajn. Veď sa len pozri na tú krásnu siluetu. Mercedes-AMG CLA 45S obvzlášť v tejto matnej striebornej farbe púta pohľady ľudí a pohľad z akejľkovek strany vyvoláva agresívny a športový dojem z auta.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Štyri koncovky výfuku v zadnej časti sú reálne a presne tak spravené, aby športový zovnajšok a silný motor doprevádzala aj patričná zvuková kulisa. Priznám sa, veľakrát som sa prichytil, že si len tak jazdím a zabávam na tejto úžasnej akustickej symfónii.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Veľkou lahôdkou a nespornou výhodou auta je jeho adaptívny podvozok. Je maximálne prispôsobiteľný, spolu so správaním prevodovky a charakteristiky motora. V komfortnom režime je aj na 19-palcových diskoch pohodlný a rozhodne som sa necítil zničený ani po 400 km ceste bez prestávky.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Naopak pri športovom či závodnom nastavení krásne stuhne, auto sa spevní a do zákrut „letí“ ako motokára. Veľmi hravé a v ruke pôsobí neuveriteľne istým dojmom, človeka to každýkrát núti posúvať rýchlostné limity pri prejazdoch. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Presuňme sa však do ďalšej skvelo spracovanej časti – do interiéru. Krásnym doplnkom na prvý pohľad je efektné prepínanie režimov otočnými koliečkami na volante, pričom na volante sa nachádza prepínanie nastavenia podvozku AMG Dynamics, vypnutie elektronickej stabilizácie či prepínanie jazdných režimov.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Interiér je vo svojej podstate naozaj takmer totožný s klasickým CLA, teda až na AMG volant tvorený časťami z alcantary a kože. Výborne pôsobia aj športové sedadlá, ktoré s držaním tela či pohodlnejším sedením nemajú najmenší problém. Za toto veľký palec hore! Asistenčných systémov je tu taktiež neúrekom a spomeniem len tie najhlavnejšie – adaptívny tempomat so schopnosťou čítania dopravných značiek a prispôsobovanie rýchlosti aj do zákrut podľa mapových podkladov. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

CLA 45S má však aj špeciálny AMG režim, kde si vieš nastaviť meranie času na tratiach, špeciálny drag mód, ktorý odmerá čas zrýchlenia a celkový čas šprintu na štvrť míle. Aj po softvérovej stránke je teda v aute toľko špeciálnych režimov pre športovú jazdu, že šoférovi začne pomaly unikať jazdenie samotné. A to nesmieš nikdy dopustiť. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Takto vyzerajú zaujímavé telemetrické dáta pre vodiča a spomínaný režim Drag Race. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Aby som nezabudol, samozrejmosťou je aj podpora aplikácie Mercedes Me (Android a iOS), ktorá dokáže na diaľku auto lokalizovať, uzamknúť či objednať sa do servisu. Navyše ju tu ale aplikácia Track Pace App, ktorá dokáže zaznamenávať dáta z auta, namapovať si cez ňu vlastný okruh či poskytovať komplexné údaje o stave aute pri závodení. Dalo by sa povedať, že je to taká inteligentná telemetria pre začiatočníkov. 

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Zhodnotenie

Vážení, skúste mi ukázať auto, ktoré zvládne toto všetko s takým luxusom a vlastnosťami tak typickými pre Mercedes. Ak niekto nájde čo i len trochu komplexne a technicky rovnako zvládnuté auto, osobne ho pozvem na pivo. Základná cena CLA 45S je takmer 70 000 €, no tento testovací kúsok už prevyšoval 85 000 € čiastku, čo je na prvý, druhý i tretí pohľad veľa bez diskusie.

Zobraziť celú galériu (20)
Martin Katler / FonTech

Za dobré a kvalitné sa však platí, že? Toto spojenie platí v prípade Mercedesu-AMG CLA 45S dvojnásobne. No viete čo, aj za takmer 90-tisíc by som si toto žihadlo kúpil. Spĺňa totiž všetko, čo si od športového, avšak zároveň pohodlného auta predstavujem.

Pošli nám TIP na článok



Recenzie