Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Mercedes-Benz ukázal, že hranice elektromobility sa posúvajú ďalej, než si mnohí dokázali predstaviť. Prototyp elektrického sedanu EQS vybavený batériou na báze pevného elektrolytu od spoločnosti Factorial Energy zvládol trasu zo Stuttgartu do Malmö na jedno nabitie.
Po prejdení 1 205 kilometrov ostávalo v akumulátore ešte približne 137 kilometrov dojazdu. Celkový potenciál vozidla sa tak dostal na úroveň 1 341 kilometrov, čo prekonáva väčšinu spaľovacích áut na trhu.
Koniec výhovoriek o dojazde
Test prebiehal na diaľniciach A7 a E20 cez Nemecko a Dánsko bez použitia trajektov. Trasa bola naplánovaná pomocou systému Electric Intelligence, ktorý berie do úvahy topografiu, dopravnú situáciu, teplotu aj energetické nároky klimatizácie či kúrenia. Mercedes však nezverejnil priemernú rýchlosť jazdy ani celkový čas testu, čo je dôležitý údaj pri hodnotení efektivity.
Rozdiel oproti sériovej verzii EQS s bežným lítiovo-iónovým akumulátorom spočíva v kapacite. Solid-state batéria mala približne o 25 percent vyššiu energetickú hustotu pri zachovaní hmotnosti a rozmerov. Zaujímavosťou je aj použitie pneumatických aktuátorov, ktoré reagujú na zmeny objemu článkov počas nabíjania a vybíjania. Tento systém stabilizuje vnútornú štruktúru a prispieva k dlhšej životnosti akumulátora.
Technológiu vyvíja americká spoločnosť Factorial Energy, ktorá pracuje na dvoch variantoch. Prvý, nazývaný FEST, využíva ultratenkú lítiovo-kovovú anódu, kvázi-pevný polymérový elektrolyt a vysokokapacitnú katódu. Výhodou je kompatibilita s existujúcimi výrobnými linkami, ktoré sa dajú rýchlo prispôsobiť. Druhý koncept, Solstice, predstavuje plnohodnotnú solid-state batériu so sulfidovým elektrolytom, no vyžaduje úplne nové výrobné postupy.
Oproti klasickým batériám s kvapalným elektrolytom prinášajú tieto technológie viacero výhod. Ponúkajú vyššiu energetickú hustotu, nižšiu hmotnosť, kratšie časy nabíjania a zároveň menšie riziko požiaru. V prípade Mercedesu sa počíta s tým, že prvé sériové vozidlá s batériami na báze pevného elektrolytu sa na cestách objavia ešte pred koncom desaťročia.
Výsledok testu naznačuje, že doterajšie limity elektromobilov v oblasti dojazdu sa môžu čoskoro zásadne zmeniť. Namiesto častého hľadania nabíjačky by sa diaľkové cesty mohli stať prirodzenou súčasťou používania elektromobilu. Otázkou však zostáva, kedy sa podarí preniesť túto technológiu z prototypov do cenovo dostupných sériových modelov a ako rýchlo dokáže automobilový priemysel prispôsobiť výrobu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP