Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Mercedes-Benz ukázal, že hranice elektromobility sa posúvajú ďalej, než si mnohí dokázali predstaviť. Prototyp elektrického sedanu EQS vybavený batériou na báze pevného elektrolytu od spoločnosti Factorial Energy zvládol trasu zo Stuttgartu do Malmö na jedno nabitie.
Po prejdení 1 205 kilometrov ostávalo v akumulátore ešte približne 137 kilometrov dojazdu. Celkový potenciál vozidla sa tak dostal na úroveň 1 341 kilometrov, čo prekonáva väčšinu spaľovacích áut na trhu.
Koniec výhovoriek o dojazde
Test prebiehal na diaľniciach A7 a E20 cez Nemecko a Dánsko bez použitia trajektov. Trasa bola naplánovaná pomocou systému Electric Intelligence, ktorý berie do úvahy topografiu, dopravnú situáciu, teplotu aj energetické nároky klimatizácie či kúrenia. Mercedes však nezverejnil priemernú rýchlosť jazdy ani celkový čas testu, čo je dôležitý údaj pri hodnotení efektivity.

Rozdiel oproti sériovej verzii EQS s bežným lítiovo-iónovým akumulátorom spočíva v kapacite. Solid-state batéria mala približne o 25 percent vyššiu energetickú hustotu pri zachovaní hmotnosti a rozmerov. Zaujímavosťou je aj použitie pneumatických aktuátorov, ktoré reagujú na zmeny objemu článkov počas nabíjania a vybíjania. Tento systém stabilizuje vnútornú štruktúru a prispieva k dlhšej životnosti akumulátora.

Technológiu vyvíja americká spoločnosť Factorial Energy, ktorá pracuje na dvoch variantoch. Prvý, nazývaný FEST, využíva ultratenkú lítiovo-kovovú anódu, kvázi-pevný polymérový elektrolyt a vysokokapacitnú katódu. Výhodou je kompatibilita s existujúcimi výrobnými linkami, ktoré sa dajú rýchlo prispôsobiť. Druhý koncept, Solstice, predstavuje plnohodnotnú solid-state batériu so sulfidovým elektrolytom, no vyžaduje úplne nové výrobné postupy.

Oproti klasickým batériám s kvapalným elektrolytom prinášajú tieto technológie viacero výhod. Ponúkajú vyššiu energetickú hustotu, nižšiu hmotnosť, kratšie časy nabíjania a zároveň menšie riziko požiaru. V prípade Mercedesu sa počíta s tým, že prvé sériové vozidlá s batériami na báze pevného elektrolytu sa na cestách objavia ešte pred koncom desaťročia.
Výsledok testu naznačuje, že doterajšie limity elektromobilov v oblasti dojazdu sa môžu čoskoro zásadne zmeniť. Namiesto častého hľadania nabíjačky by sa diaľkové cesty mohli stať prirodzenou súčasťou používania elektromobilu. Otázkou však zostáva, kedy sa podarí preniesť túto technológiu z prototypov do cenovo dostupných sériových modelov a ako rýchlo dokáže automobilový priemysel prispôsobiť výrobu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Minimálna mzda 2025 v Európe: Vedie krajina s 2 704 eurami, Slovensko značne zaostáva (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

